Pernilla Mattsson

foto Pernilla Mattsson

Pernilla Mattsson

Solbergaskolan Visby
Gotland

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 1–7-lärare i Sv-So, jobbar nu 7–9 på Solbergaskolan i Visby. Är it-pedagog och sedan tre år tillbaka är mitt försteläraruppdrag utbildningsledare för STL, Skriva sig till lärande. När jag deltog i STL-utbildningen själv tänkte jag att det här är vad vi behöver på ön, forsknings-och evidensbaserat förhållningssätt – varpå jag förhörde mig och senare kunde initiera STL på Gotland.

– Genomförandet av den Nationella digitaliseringsplanen sammanföll därmed med utdelning av 1:1, införande av Office 365 samt STL, vilket blev den pedagogiska modell som skulle öka både elevernas och pedagogernas digitala kompetens samtidigt som vi kunde bistå både med digital- och pedagogisk support till öns samtliga grundskollärare och därmed nå ända ut i klassrummet.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Främst handlar det om att synliggöra och skapa skriftliga och språkliga aktiviteter där formativt synsätt och kamratrespons samt samarbete både i klassrummet och utanför står i fokus. Ett sätt att nå stringens och belysa vart vi ska samtidigt som det är kreativt, varierat och värdeskapande att lätt få lyfta elever och goda exempel på den utstakade vägen mot de gemensamma målen. Med O365s OneNote har vi alla tänkbara möjligheter och nyttjar dessa som en självklar del att variera och anpassa och på så sätt tillgängliggöra för envar.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag planerar transparent vilket betyder att elever och vårdnadshavare når länkar, texter, övningar direkt via OneNote. Jag har smidiga digitala verktyg men behöver samtidigt vara mer aktiv på lektionen och hinna fånga det jag ser där och då för att eventuellt omdefiniera, förtydliga och visa på styrkor i det jag ser. Att arbeta med elever i realtid ger mersmak och ingen planering är huggen i sten men ger också tydligt bättre elevresultat!

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
Jag upplevde distansundervisningen positivt utmanande, verkligen! Och hittade vägar att låta elever samarbeta, vara muntliga och komma till tals genom digitala ytor. Jag vägrade överösa eleverna med inlämningsuppgifter, faktum var att vi jobbade bitvis mer effektivt digitalt och alla kom att bli sedda.

– Nu väljer jag ibland att använda tekniken på samma sätt till exempel möjligheten att skapa grupprum och besöka dessa digitalt för att lyssna på diskussionerna där. Eller att eleverna har muntliga uppgifter i OneNotes samarbetsyta som hela klassen sen kan lyssna på och ge utvecklande skriftlig/ muntlig kommentar till. Det gjorde jag i Flipgrid innan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Försök har gjorts men jag saknar tydlig plan och analys av vad som åstadkommit. Den skulle jag gärna ta mig an! Vi når eleverna från åk 7 med gemensam iPadintro men behöver samsyn kollegialt. Att vara förändringsbenägen, kollegial och utgå från eleven och uppdraget måste vara högsta prioritet!

– Genom STL har vi däremot nått hela styrkedjan, politiken, utbildningsförvaltningen, rektorer på alla öns skolor, lärare och eleven i klassrummet. Vi kan skönja resultat redan nu samtidigt som verksamheten behöver beslut både kring enheter, programvara och dylikt för att uppnå en förändring av 2:a ordningen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
Måste jag välja ett väljer jag OneNote! Jag skulle inte för mitt liv vilja var utan! Här har jag allt jag inte har i huvudet, snyggt länkat att återkomma till, distribuera till eleverna, samarbeta och sambedöma med andra pedagoger. Och här utnyttjar eleven samarbetsytan som fulländning eller fotar och använda OfficeLens får uppläst, byter språk, får bildstöd, har avancerad läsare, dikterar in text. Och föräldrar kan få allt översatt utan att byta program.

– Jag har även varit pilot för skolplattformen Haldoreducation som är sömlöst integrerad i Teams men framför allt ett pedagogiskt verktyg som saknar motstycke och som jag lobbar varmt för utan egen vinning!