Petter Danielsson

Foto på Petter Danielsson

Petter Danielsson

Elevhälsa-Stöd
Hofors

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Petter och fyller 39 år i höst, jag bor idag i Sandviken, Gästrikland men har mina rötter i Södermanland. På min fritid tycker jag om att spela spel, läsa böcker, mangla loss på mina trummor, åka motorcykel och bygga lego.

– I min vardag jobbar jag med flera olika aspekter av digitalisering. Jag är kommunens centrala IKT-lärare och utgår från elevhälsan, detta gör att jag under en arbetsvecka kan möta på hela verksamhetsspannet från förskola till yrkesVux. Jag jobbar med allt från att testa, beställa och serva hårdvara. Jag hjälper personal och elever med att leverera en bra digital miljö och även att felsöka allt som inte riktigt fungera som det är tänkt, och det kan då vara allt från fotoramar till Google konton. Jag träffar elever återkommande via en del av mitt arbete på kommunens science center, där bedriver jag mest utbildning kring programmering, men har också lokaler tillgängliga för Maker space aktiviteter, där erbjuder jag elever som är intresserade att få jobba med 3d Printing, legolabb och robotar. Jag har coachat fram flera lag till SM vinst i Robocup JR och två av lagen har även vunnit VM när vi tävlat i både Kina och Kanada.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– De digitala verktygen ger möjlighet till att möta kunskap på ett multimodalt sätt, det gör också lärandet tillgänglig på en mer individuell nivå. Eleverna kan med hjälp av digitala resurser uttrycka sig på alternativa kreativa sätt, skapa, simulera och få uppleva sitt lärande genom en extra dimension.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Oftast är det till stor nytta och glädje, jag kan med digitalt verktyg förbereda presentationer, erbjuda eleverna digitala laborationer för att förklara lektionsstoff och erbjuda dem möjlighet att möta lärandet genom att få testa, utveckla och skapa självförtroende när det kommer till den digitala vardag vi lever i.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Mycket har blivit överstyrt till video, chatt och distansstudier, det är mestadels till det goda, både mina arbetskamrater och elever växer kunskapsmässigt genom att de får testa på att jobba i en helt digitaliserad miljö. Men jag kan ändå känna att det är väldigt värdefullt att få träffas, arbeta tillsammans med saker man får ta på, det är exempelvis mycket roligare att koppla samman sladdar och sensorer på en riktig breadboard än att simulera det på sin datorskärm hemma på kammaren. Men med det sagt är jag väldigt glad över att kunskapen vi fått med oss under pandemin om hur man umgås digitalt och hur en sådan turtagning och anpassning kommit till.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Genom att erbjuda utbildningar och workshops kring de digitala verktyg vi har kontinuerligt under läsåret. Inför varje nytt temaområde vi erbjuder på vårt science center bjuder vi också in lärarna för att få en chans att testa på delar av elevernas program, detta så att även deras kunskaper kring programmering och digitala verktyg fylls på genom att faktiskt få prova och inte bara vara en observatör.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Under det senaste året har jag jobbat mycket med BBC microbits och deras webbsida. Det är superkul att kunna snabbt ta sig in, koda på flera olika språk, importera externa verktyg och skapa roliga uppfinningar. I slutet av vårterminen fick alla elever i åk 9 lära sig programmera Python genom att bygga och programmera en blomvakt som hjälper förvirrade magistrar att komma ihåg att vattna sina blommor.