Sofia Dohlsten

Avatar Sofia Dahlsten

Sofia Dohlsten

Förskola Styrmansgatan 21A
Göteborg

Presentation

Nominerad tillsammans med Robert Bozinovski

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en förskollärare som har en bakgrund inom teaterns väggar. Jag vill arbeta progressivt och ser möjligheterna med att arbeta med barngrupper innan de kliver in i grundskolans värld.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Alla lär på olika sätt och med dagens teknik kan vi möta fler behov och intressen som gynnar barns lärande och nyfikenhet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Jag arbetar med digitala verktyg dagligen och önskar att min kompetens får utvecklas så att min tid kan användas mer effektivt.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?’
– Jag har sett att den digitala möteskulturen blivit en norm vilket bidrar till att det är lättare att hitta tider för samtal med vårdnadshavare under dagen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en kollega med mycket bred kompetens som stöttar upp och är villig att dela sin kunskap med oss. Vi arbetar lyhört inför varandras idéer och vill arbeta i en progressiv anda.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Green screen med stativ för att skapa film och scener. Green screen ger en frihet när man vill skapa film där man inte är bunden till vad som finns i verkligheten eller var man befinner sig någonstans. Vi har gjort små filmklipp med hjälp av Kinemaster en app, där man kan redigera film. Klippen har varierat från att man blivit uppäten av en dinosaurie, varit på en strand vid medelhavet och ätit glass till att man har fått uppleva sin fantasi som en jedi från starwars och svingat runt med en ljussabel. Det här har hjälp till det kritiska tänkande hos barnen där trotts allt någon har blivit uppäten av en dinosaurie så är barnet fortfarande här på förskolan. Det har även fungerat i värdegrundsyfte då vi spelat in filmer som tar upp olika dilemman vi ser att barngruppen har behov av att reflektera kring. I filmerna spelar pedagogerna roller i olika miljöer som gör det mer upplevelserikt. Exempelvis en leksaksaffär där man inte får köpa det gosedjuret eller den tröjan en kompis har.