Tina Langevik

Foto Tina Langevik,

Tina Langevik

Lärande och Hälsa
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som central pedagogista och gruppchef i Ateljé Källan, ett kreativt förskolecentrum. Där håller jag och mina kollegor i workshops och fortbildningar för barn och pedagoger från Södertäljes kommunala förskolor.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Vi använder digitala verktyg som ett tillägg i undervisningen. Vi binder ihop det analoga och det digitala i barnens skapande och utforskande arbete.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Vi har haft nästan alla möten digitalt p.g.a. restriktioner. Det har på flera sätt varit effektivt och i vissa sammanhang kommer vi att fortsätta med det. Vi har även öppnat upp för ”hybridmöten” för att underlätta. Vissa föreläsningar och utbildningar har också genomförts online. Även detta kommer vi fortsätta med i en del sammanhang.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har egna workshops där vi provar på och lär oss tillsammans. Vi delar också med oss av nya kunskaper när vi har våra veckomöten.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Sketchbook är en rit-app vi använder oss av tillsammans med både barn och pedagoger. Vi kopplar iPad med en projektor och projicerar upp på ett stort staffli. Då får vi en interaktion mellan den som ritar på iPaden och den eller dom som målar och ritar på staffliet. Ett exempel på hur vi kopplar ihop analogt och digitalt i vår verksamhet.