Finalisterna till Guldäpplet 2024

Lärare och förskollärare från hela landet har nominerats till lärarutmärkelsen Guldäpplet. Bland dessa har juryn utsett årets tre finalister, som presenterades i samband med ett webbinarium på fredagen.

– Årets finalister till lärarutmärkelsen Guldäpplet visar hur skickliga lärare skapar de metodiska upplägg och använder de verktyg sammanhanget kräver, för att fånga elevernas intresse och engagemang, utmana eleverna och stödja dem i deras utveckling. De samverkar och utvecklas kollegialt och förbereder eleverna på en okänd framtid, med kunskap och självkänsla, säger Peter Becker, Guldäpplejuryns ordförande.

Guldäpplet har delats ut sedan 2002 och nomineringarna görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Processen innebär att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater.

Till årets finalister till lärarpriset Guldäpplet har juryn utsett:

Fredrik Norman, gymnasielärare i religion och engelska på Bessemerskolan i Sandviken. Fredrik är en inspirerande, idérik och innovativ lärare som använder flera medier och många källor i sin undervisning. Eleverna arbetar mycket med att läsa och skriva texter. I samarbete med skolbiblioteket har Fredrik arbetat med att öka läslusten och läsförståelsen hos alla elever i engelska genom högläsning och stukturerat textabete, både skönlitterära och faktatexter. Genom sitt Digitala laboatorium bloggar han kring undervisningsstrategier, och delar sina reflektioner med kollegor.

Lärarlaget på Lindskolan i Huddinge, en kommunövergripande anpassad grundskola (tidigare grundsärskola) för elever med autism och autismliknande tillstånd med förskoleklass samt årskurs 1-9. Lindskolans lärare har under flera år utvecklat arbetet med kommunikation genom analoga och digitala stöd. Noggrant utvalda digitala verktyg är en stor pedagogisk hjälp när de gäller att bryta ner det abstrakta i lärandet genom att eleverna till exempel själva gör och medverkar i filmer kring olika vardagssituationer. Lärarlaget samverkar med forskare, kring klassrumskommunikation mellan elever och pedagoger/lärare och synliggör hur elever med kommunikationssvårigheter använder olika resurser och stöd.

I lärarlaget på Lindskolan ingår: Annett Andersson, Helena Perlskog, Katarina Sjöberg, Nella Celik, Jenny Pettersson, Catrin Tall och Nina Siirtola.

Mia Hasselblad, förstelärare SO 7-9 och IT-pedagog på Nya Elementar, Stockholm. I Mias undervisning finns alltid ett fokus på värdeskapande lärande som engagerar eleverna i välden runt omkring dem. Genom att ta hänsyn till elevernas intressen och uppmuntra dem att ta ansvar för sina egna lärandemål, utvecklas en lärmiljö där eleverna kan utforska sina egna idéer och ta initiativ till projekt som påverkar samhället på ett positivt sätt. Genom att använda digitala verktyg och tekniker för att samla och analysera data hjälper Mia eleverna att identifiera problem och möjligheter i samhället och ta initiativ till att skapa lösningar som gör verklig skillnad.

Prisutdelning och Guldäpplets Dag
Den slutliga vinnaren av lärarpriset Guldäpplet 2024 utses torsdagen den 24 oktober på Guldäpplets dag i Stockholm. Var och en av de tre finalisterna presenterar sitt arbete i samtal med forskare. Under Guldäpplets Dag delas också Guldäpplejuryns Särskilda Pris ut.