Rika lärmiljöer – webbinarieserie och antologi

I webbinarieserien ”Rika lärmiljöer” – varje onsdag kl 15.30 – och i bokform publicerad 14 maj, möttes skickliga lärare nominerade eller mottagare av lärarutmärkelsen Guldäpplet. Tillsammans med en rad forskare speglar de hur lärmiljöerna har förändrats och berikats explosionsartat på senare år – och hur de skapar bättre förutsättningar för elever och deras lärande.

Guldäpplets webbinarier vt 2025 genomfördes varje onsdag kl 15.30-16.15 (utom valborg!). Nedan finner du genomförda webbinarier och dokumentation i video.

Genomförda webbinarier

Onsdag 12 mars
Utsatt på nätet? Så kan förskola och skola förebygga och skydda mot utsatthet på nätet

Caroline Engvall, författare och journalist specialiserad på sexualbrott mot barn på nätet som mottog Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2023.

I ett samtal med Susanne Kjällander, docent, Stockholms universitet.

Guldäpplets värdar: Ulrika Jonson och Johan Sköld.



Onsdag 19 mars
Tydliggörande arbetssätt – ett framgångsrecept, med Lindskolan, anpassad grundskola

Arbetslaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge, vinnare av Guldäpplet 2024

I ett samtal med Staffan Selander, professor emeritus, Stockholms universitet och Martin Ekholm, ILT Education.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.



Onsdag 26 mars
AI, skola och förändringar!

Johan Falk, mottagare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2024.

I ett samtal med Patricia Diaz, doktorand, KTH och Maria Henriksson, Binogi.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld



Onsdag 2 april
Meningsfullt lärande – nyckeln till livslång bildning

Mia Hasselblad, So-lärare på Nya Elementar i Stockholm och Guldäpplepristagare 2024.

Om hur lustfyllt lärande kan väcka elevernas nyfikenhet och skapa en långsiktig lust till bildning, samt hur otroligt viktigt det är att vi gör det i skolan. Mia kommer att visa hur undervisning kan vara både rolig och meningsfull genom engagerande uppgifter och värdeskapande lärande.

I ett samtal med Stefan Hrastinski, professor KTH och Semir Susic, eTwinning (UHR).

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.


Onsdag 9 april – Live från Sett

Rika Lärmiljöer, vad är det? – Tre perspektiv

Lisa Eriksson, Sollentuna Makerzone, Martin Howe, Guldäpplepristagare, Borlänge, Johan Lindström, utbildningsansvarig Advania, ger olika perspektiv på Rika Lärmiljöer.

Guldäpplets värdar: Ulrika Jonson, Johan Sköld och Fredrik Söderlund

Lyssna på samtalet live från SETT!


Onsdag 16 april
Teknik och robotik i den digitala ateljén där förskolebarn får upptäcka, undersöka och skapa med hjälp av både digitala och analoga verktyg.

Anton Kjellman och Viktor Carlemar, Förskolan Galaxen, Karlstad, nominerade till Guldäpplet 2024.

I ett samtal med Ann-Britt Enochsson, professor, Karlstads universitet.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.



Onsdag 23 april
Multimodal lektionsdesign i en tid av låga läskunskaper

Fredrik Norman, gymnasielärare i svenska och religionskunskap, Bessemerskolan Sandviken, Guldäpplepristagare 2024.

I ett samtal med Staffan Selander, professor emeritus, Stockholms universitet och Mikael Svensson, SKR.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund, Johan Sköld och Ulrika Jonson.



Onsdag 7 maj
Värdeskapande lärande i en global och en lokal kontext

Eva Bida, lärare på Torekällgymnasiet i Södertälje, vinnare av Guldäpplet 2023 och Per Dahlbeck,adjunkt Malmö universitet och utvecklingssekreterare på Pedagogisk Inspiration i Malmö stad, Guldäpplejuryns särskilda pris 2023.

I ett samtal med Susanne Kjällander, docent, BUV, Stockholms universitet och Karin Kaikkonen, eTwinning/UHR.

Guldäpplets värd: Ulrika Jonson.



Onsdag 14 maj
Hur skapar vi lärmiljöer som väcker förundran, stärker kreativitet och gör fler barn delaktiga?

Per Falk, Guldäpplejuryns särskilda pris 2024 och Caroline Örtlund, Kvasar Makerspace, Sundbybergs stad.

I ett samtal med Eva Norén, professor vid institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.


Onsdag 21 maj
Återkoppling, bedömning av skriftliga uppgifter och prov i en AI-era

Joakim Flink, AI-pedagog och ansvarig för Sveriges teknikspetsutbildning mot smarta system och produkter på Hitachigymnasiet i Västerås, i ett samtal med

I ett samtal med Eva Svärdemo Åberg och Eva Edman Stålbrandt, forskare vid, Stockholms universitet, samt Anna Wiik, forskare Karolinska Institutet och ledamot i KI:S Pedagogiska akademi.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.


Onsdag 28 maj
Att nå barn med lågt självförtroende i matematikämnet

Andrey Shupliakov, lärare i Matematik-, NO- och Teknik, Nya Elementar i Stockholm, Guldäpplepristagare 2023, i ett samtal med Andreas Ryve, professor i tillämpad matematik, Mälardalens universitet.

Andrey och Andreas kommer bland annat att diskutera frågor som: varför det finns så många elever med matematikångest, något som tyvärr kan hänga kvar ända upp i vuxen ålder.

– Jag tror att en del av problemet ligger i att matteundervisningen ofta fokuserar för mycket på procedurer, särskilt i läromedlen, säger AndreyShupliakov.

– Jag vill lyfta möjligheterna att tänka annorlunda. Till exempel genom att arbeta mer med rika problem, uppgifter som har flera lösningar och olika vägar dit. varför inte låta eleverna utforska sin naturliga förmåga att räkna, tänka och resonera, och få chans att dela sina lösningar med varandra. Mattelektionerna kan gärna få kännas mer som en laboration i NO: nyfiken, utforskande och kreativ.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.


Onsdag 4 juni
Möjligheter i vår nya reviderade läroplan

Fredrik Söderlund, utvecklare vid förskoleverksamheten i Västerås och Janni Karlsson, universitetsadjunkt Karlstads universitet, båda Guldäpplepristagare 2023.

I samtal med Karin Forsling, lektor vid Karlstad universitet, som forskar kring skrivande och läsande i digitala lärmiljöer samt Martin Ekholm, ILT Education.

Hur ska vi tolka och se möjligheterna till att göra skillnad för våra barn, varje lärtillfälle, varje dag, varje vecka… Precis som tidigare är det fortsatt viktigt att vi i förskolan använder alla våra lärverktyg på ett medvetet sätt som gynnar barnens lärande och som gör skillnad för undervisningen.

Janni och Fredrik kommer att utgå från Skolverkets föreläsning kring ”Digitala lärverktyg i förskolan eller inte”.

Guldäpplets värd: Johan Sköld