Konferenswebb för Framtidens lärande

Lärare från hela landet nominerade till lärarpriset Guldäpplet

Inlagd den 3 september 2017 kl 21:48 i Övrigt

I dagens digitaliserade samhälle behövs digital kompetens. Det gäller skola såväl som arbetsliv. Läroplaner och kursplaner innehåller tydligare skrivningar om digital kompetens som ska gälla från höstterminen 2018. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen är en pedagogisk möjlighet och utmaning för lärarna.

Lärarpriset Guldäpplet lyfter fram lärare som utvecklar skolan och pedagogiken med digitala verktyg och arbetssätt.

– Lärare i hela landet, från förskola, ungdomsskola och SFI drar i dag nytta av digitaliseringen för att ge sina elever nödvändiga kunskaper och verktyg. De nominerade till Guldäpplet visar hur de digitala verktygen kan användas i alla ämnen och utbildningar, i slöjd, språk och matematik, liksom i bageri och fordonsteknik. Innovation liksom djupt pedagogiskt engagemang, bred kompetens och kollegialt delande utmärker många av årets nominerade, säger Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Gleerups Utbildning AB, Netsmart AB, Studentlitteratur AB, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners, de två senaste årens Guldäpplepristagare samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras på Bokmässan i Göteborg den 28 september kl 13.00 på Molnets scen. Den slutliga vinnaren presenteras måndagen den 30 oktober kl 11.00 på Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö.

DIUs program i Almedalen

Inlagd den 26 juni 2017 kl 04:17 i Övrigt

Stärkt digital kompetens
– och likvärdig skola

Skolkommissionen och OECD har under våren pekat ut bristande likvärdighet som huvudfrågor för svensk skolas utveckling. Regeringen har beslutat om förstärkt digital kompetens för alla elever. På seminariet tar vi upp en aspekt av den digitala kompetensen

Välkommen på frukostseminarium
Plats:
Grasp studio, Norra kyrkogatan 3E, vid Helge Ands ruin

Varför robotar och programmering i skolan?
Det diskuteras och experimenteras livligt i svenska skolor kring programmering, från förskola till gymnasium. Regeringen tog nyligen beslut kring förstärkt digital kompetens för alla elever. Vad betyder detta i praktiken och vilka är grundtankarna bakom, det ska vi diskutera när Peter Becker samtalar utifrån några skolprojekt med forskaren, Linda Mannila, Linköpings universitet med erfarenhet från både Sverige och Finland..

Medverkande:
Linda Mannila, forskare, Linköpings universitet
Peter Becker, ordförande, Stiftelsen DIU

Arrangör: Guldäpplet, stiftelsen DIU och Studentlitteratur
I Almedalsveckans program: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/49025
 

Över hundra lärare från hela landet nominerade till lärarpriset Guldäpplet

Inlagd den 12 juni 2017 kl 11:17 i Övrigt

Årets nominering till lärarpriset Guldäpplet blev en ny framgång.

– Vi har återigen fått många väl motiverade bidrag till lärarpriset Guldäpplet. Totalt har drygt hundra lärare nominerats, från alla landsändar, vilket speglar ett fantastiskt engagemang, säger Peter Becker, Guldäpplejuryns ordförande.
(Läs mer…)

En blommande digitalisering i Helsingborg

Inlagd den 23 maj 2017 kl 19:16 i Övrigt

Petronella och Katarina från floristprogrammet i Helsingborg

Det som skiljer Rönnowska gymnasiet i Helsingborg, från andra skolor är att de ser mycket vinster för alla deltagande aktörer med att fokusera på en utveckling inom digitalisering. Fenomenet kallas Yrkesbloggar. Floristläraren Katarina Sunvén ledde idag ett inspirationsmöte på Framtidens lärande tillsammans med sin elev Petronella Tholander och Jörgen Carlsson som är IKT-ansvarig. (Läs mer…)

Filmskapande i förskolan

Inlagd den 23 maj 2017 kl 18:53 i Framtidens lärande, Konferens

Cecilia Bajic, Härryda kommun

Cecilia Bajic som är förskollärare i Härryda kommun har sedan fem år tillbaka börjat involvera digitala verktyg i undervisningen. Efter att ha övervägt alternativen valde Cecilia och de andra att använda sig av iPads. Detta trots att de kan vara svårt att använda digitala verktyg mer som ett typ av material än som en spelmaskin. För att se till att de använde sig av rätt medel så rensade pedagogerna alla appar förutom kameraalternativet. De började med att ge barnen en uppgift då de ska fota sin avdelning och berätta vad de tycker om den. (Läs mer…)

Elever byggde ny stadsdel i Minecraft

Inlagd den 23 maj 2017 kl 18:36 i Framtidens lärande, Konferens

Elever i 5A

Eleverna i 5A på Furuhällsskolan fick i uppdrag att utforma den nya delen av Landvetter södra som ska byggas inom snar framtid. En stor tävling anordnad av Härryda kommun, hölls där över 100 klasser var anmälda. (Läs mer…)

Integration med digital lärhjälp

Inlagd den 23 maj 2017 kl 18:02 i Övrigt

Saima Glogic
Det tar lång tid att lära sig svenska som ett kunskapsspråk, och man måste hela tiden fortsätta lära sig för att bli bättre. Saima Glogic berättar om ett läromedel som innefattar ämnena SO, NO och matematik. Det innehåller olika läromedel och har en pedagogisk förklaring på fyra språk. (Läs mer…)

« Äldre Inlägg Senare Inlägg »

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer