Konferenswebb för Framtidens lärande

Professor Sir George Berwick: Challenge the Gap – likvärdighet i fokus på Framtidens lärande

Inlagd den 8 maj 2017 kl 16:25 i Övrigt

Likvärdiga möjligheter för alla elever är en av svensk skolas stora utmaningar, enligt såväl OECDs utvärdering som Skolkommissionens analys. Likvärdighet är också temat för professor Sir George Berwick som inleder konferensen Framtidens lärande. Med en bakgrund som framgångsrik skolledare, var han en av arkitekterna bakom London Challenge, ett program som på ett avgörande sätt bidragit till ökad likvärdighet och stadigt förbättrade resultat i Londons skolor över mer än ett decennium.

(Läs mer…)

Många vassa pedagoger hörs denna vecka – nominera till Guldäpplet 2017

Inlagd den 5 maj 2017 kl 12:08 i Övrigt

Lyft fram duktiga lärare –
nominera till Guldäpplet 2017 senast den 1 juni!

Stolta pristagare 2016 (Foto: Bo Helmersson):

(Läs mer…)

Guldtrappan i Västerås:
Förskolorna i spetsen för skolans utveckling med lärcoacher och dokumentation

Inlagd den 23 april 2017 kl 19:22 i Övrigt

På sin Sverige-spaning har Guldtrappans jury träffat Västerås förskolor. Förskolan med 120 ”lärcoacher”, pedagoger med extrauppdrag att inspirera kollegor. Nu går man vidare med pedagogistor och ett arbetssätt med dokumentation och reflektion. Förskolan ligger med sin beprövade erfarenhet i framkant för skolutvecklingen i Västerås – och långt därbortom. Du möter dem på Framtidens lärande 23-24 maj i Stockholm.

Här jobbar man med lärplattor, med undersökande och mikroskop, berättande och bilder, upplevelsekuber, robotar och NTA-lådor, greenscreen och mycket annat. Ledda av utvecklaren och inspiratören Fredrik Söderlund på heltid har man sedan 2012 byggt upp en krets av “lärcoacher”. De är pedagoger som går före och introducerar digitala verktyg, i sitt eget arbete och för inspiration av kollegor. De har gemensamt haft en kontinuerlig ”skryt och byt”-aktivitet sedan fler år, där man delat erfarenheter och idéer. Idag har man 120 lärcoacher, på de 77 förskoleenheterna i kommunen. Det har varit en långsiktig och framgångsrik verksamhet, som gjort att digitaliseringen börjat integreras i vardagen.
(Läs mer…)

Nyckelord: , , ,

Guldtrappan i Stockholm:
Självskattning som nav för digitalt förändringsarbete

Inlagd den 20 april 2017 kl 12:18 i Övrigt

Guldtrappans jury på besök hos Stockholms stads gymnasieskolor möter en organisation som har skapat strukturer för och bedriver ett systematiskt förändringsarbete som börjat ge tydliga resultat.
Liksom andra nominerade till Guldtrappan presenterar de sina lärdomar och modeller på Framtidens lärande 23-24 maj i Stockholm.

För fyra år sedan, år 2013, kom beslut om en-till-en för samtliga Stockholms gymnasieskolor. Knappt ett år senare var datorerna på plats på alla skolor och samtidigt drog ett nytt projekt igång kring hur Stockholm stad skulle arbeta för att satsningen skulle ge positiva resultat.
(Läs mer…)

Nyckelord: , , ,

Guldtrappan besöker Kunskapsskolan i Sverige: 

Kunskapsporten som ett gemensamt digitalt nav

Inlagd den 22 mars 2017 kl 18:34 i Övrigt

Guldtrappans jury besöker Kunskapsskolan, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi en skola som ställer oss inför viktiga frågor kring hur lärmiljöer kan utformas, både de fysiska rummen och de digitala – och kring arbetets organisation.

(Läs mer…)

GULDTRAPPAN i VELLINGE:
Nya möjligheter för alla åldrar

Inlagd den 17 mars 2017 kl 10:44 i Övrigt

Guldtrappans jury är på besök i Vellinge, under sin spaning över landet kring framgångsrik digital skolutveckling. Här möter vi allt ifrån unga på Ljungenskolan som hemvant arbetar med lärplatta, lärplattform och video till grupper av nyanlända på Vellinges Lärcenter, som är helt integrerat i kommunens gymnasieskola, Sundsgymnasiet.

I Vellinge ansvarar Lärcenter för all vuxenutbildning även SFI/Välkomsten, som växer för varje vecka. Verksamheten finns i Sundsgymnasiets fräscha lokaler för att skapa möten vid måltider och fika liksom vid eget arbete, öppna mötesplatser som ett led i att underlätta integrationen. Och med kommunhuset intill.
(Läs mer…)

Guldtrappan i Täby:
- Verktyg ska anpassas efter läraren och eleverna

Inlagd den 6 mars 2017 kl 21:00 i Övrigt

Guldtrappans jury möter en kommun som efter spridda insatser sedan några år fokuserat digital tillgänglighet. Skolornas lokala beslut och initiativ kombinerat med kommunal infrastruktur och systematiskt kvalitetsarbete, har på få år fått mycket att hända. För Täby är frågan om tillgänglighet navet för utvecklingen med molnbaserade resurser och arbetssätt.

Vi låter två av de grundskolor vi mötte spegla hur digitalisering nu i rask takt kan förändra elevers och lärares vardag.
(Läs mer…)

« Äldre Inlägg Senare Inlägg »

Get the Flash Player to see the slideshow.

Välkommen till Framtidens lärande - nästa steg


Framtidens lärande – tillsammans skapar vi framtidens skola! – en arena och ett verktyg i kommunens utvecklingsarbete

Framtidens lärande – nästa steg! 2016

Arrangörer

Koordinatorer

Arkiv

Skriv inlägg

 

Nyhetsbrev

Namn

E-postadress

Sätt din kommun på kartan

egen_dator_karta
DIUs karta över kommuner med satsningar på egen dator. Finns din kommun med? Läs mer

Nätverk kring skriv- och läs med dator


Under Framtidens lärande 2010 startades ett nationellt nätverk kring skriv- och läsintroduktion med datorn som pedagogiskt verktyg. Läs mer

DIU

Följ reportage, debatt, mm i tidskriften DIU i tryck eller i urval på webben

Senaste inläggen

Senaste kommentarer