Jenny Edvardsson undervisar i svenska och historia på Bygg- och anläggningsprogrammet på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Hon driver två egna bloggar, Jenny på Wendes och Fröken JE:s blogg, och har en egen Youtube-kanal. Jenny Edvardsson är numera dessutom Guldäpplepristagare.
– Jag ser det som att jag har kollegor i hela landet och även i andra länder. Jag får med mig mycket genom de olika grupper som jag är med i på Facebook. Det är självklart för mig att dela med mig, säger Jenny Edvardsson.
Fröken JE:s blogg har hon tillsammans med eleverna. Där lägger hon material till klasserna och att det är ett öppet system gör det lättillgängligt för elever och andra.
– Det är en stor fördel att det är öppet och jag ser det som att jag öppnar upp mitt klassrum.
”Shit vad detta var bra!”
Wendesgymnasiet är inte en skola där varje elev har varsin dator utan Jenny använder det som skolan har. Och ikt i undervisningen ger positiva mervärden, det är hennes absoluta erfarenhet.
– Det ökar motivationen hos eleverna och de blir mer delaktiga.
Jenny har provat att med hjälp av mentometerverktyg låta eleverna bestämma vilken text klassen ska läsa. Hon har använt sig av digitala inslag i ett traditionellt arbete med dikter.
– Eleverna blir delaktiga utan att tänka på att det handlar om skolarbete. Det är också enkelt att göra anpassningar för att öka tillgängligheten, betonar hon.
Jenny Edvardssons elever är ofta pojkar som tycker att det är jobbigt att skriva och läsa. Med små enkla knep, som att texten läses upp eller att göra digitala skrivmallar, går det att ta sig över många trösklar. Filmerna hon skapar och lägger ut via bloggen är också väldigt uppskattade. Några elever uttryckte sig så här:
”Vad bra att du gör filmer.” ”Jag kan se den om och om igen.”, ”Shit, vad bra detta var!” ”Du är den enda läraren som använder material som vi förstår.”
Att spara tid och kunna effektivisera vissa saker, är en annan vinst som Jenny ser att digitaliseringen gett.
Rektor och förebild
Jenny arbetade åren 2008 till 2014 som rektor, både på ett fristående gymnasium och på en kommunal grundskola och har i den rollen skaffat sig erfarenhet av att digitalisera en hel skola. Det var ett treårigt projekt som stöddes av Wallenbergstiftelsen där skolan utrustades med lärplattor och lärarna fick fortbildning under perioden.
– Många köper in teknik och uppmanar sedan lärarna att testa sig fram men det krävs fortbildning, menar hon. Det är också viktigt att rektor fungerar som en förebild och använder digital teknik i alla möjliga och omöjliga sammanhang, säger Jenny Edvardsson.
Dessa erfarenheter av digitalisering har hon tagit med sig in i sitt nya uppdrag som lärare.
– Just det här att vara en förebild och använda tekniken själv är viktigt också som lärare och det har jag redan provat på. Jag visste till exempel när jag tog uppdraget som lärare att jag skulle ha en blogg och att den skulle vara i ett öppet system.
Hur långt upplevde hon då att de kom på hennes gamla skola?
– Vi kom en bra bit på väg, idag används tekniken på olika sätt i undervisningen och har blivit ett naturligt inslag. Tidigt försökte jag koppla samman varje individs utveckling med det övergripande projektets mål och jag gjorde det genom att föra in det som en punkt i medarbetarsamtalen men också i lönekriterierna, vilket gjorde att vi fick ett brett genomslag.
Alla är olika
I rollen som ledare upptäckte Jenny också en annan sak.
– Även för oss vuxna gäller att vi alla är olika, alla var inte där men alla kunde med rätt stöd lyfta sig ett steg, säger hon. Sedan är relationerna oerhört viktiga för att vi ska våga och vilja lära oss nya saker, det gäller både med elever och personal.
Med sina egna elever inleder hon varje lektion genom att ta dem i hand och hälsa.
– Det tar några minuter men är så oerhört värdefullt för att stämma av hur var och en mår och få ögonkontakt, säger hon.
Ungdomarna har med sig mycket digital kunskap även om det också finns de som nästan helt saknar sådan, något Jenny också funderar över vad det kommer leda till. Den kunskap eleverna har kommer ofta från spel.
– Samtidigt kan de inte skriva och utveckla en text genom en process, de vet ofta inte hur man skickar mejl, en del har aldrig arbetat med en lärplatta, de har inte de grundläggande digitala kunskaperna.
Som lärare kan man använda deras styrkor fast göra det med ett helt annat fokus. Och en käpphäst när det gäller digitaliseringen har hon:
– Jag tycker inte om stängda system, det är öppenheten som gör att det blir på riktigt.
Delaktighet
Just nu är en av hennes grupper inblandade i ett projekt som Håll Sverige rent initierat, kallat unga reportrar, där eleverna ska publicera sig på någon annans sida.
– Digitala verktyg ska tillföra lärandet något och som lärare måste jag kunna besluta om vilka verktyg en elev behöver och snabbt kunna koppla in dem.
Vinsterna med att digitalisera lärandet är många, det är Jennys absoluta erfarenhet men ska hon lyfta fram den viktigaste så blir det denna:
– Den största vinsten, som jag ser, är att jag kan ha ett klassrum där alla kan vara med. Vi kan diskutera samma text, alla kan delta, betonar hon. Men vi lärare behöver tänka till och ta in det utvidgade textbegreppet mer.
– Tänk när det går att till och med på skånska prata in sin text och genom något digitalt stöd kunna strukturera den – vilken hjälp det skulle vara. Jag brinner verkligen för delaktighet och det är där mina elever befinner sig just nu, säger Jenny Edvardsson.
Text: Monica Esborn