Cheyrine Abazeed
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i engelska och arabiska 7–9. Sedan 2015 har jag arbetat på Språkcentrum i Hylte kommun som modersmålslärare i arabiska.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Digitala verktyg skapar en inkluderande miljö för alla elever oavsett deras nivå eller förutsättning. Alla elever upplever att de är en del av klassen och detta är mycket viktig för inlärningsprocess. Att använda digitala verktyg gör kommunikationen mellan lärare och elever enklare och mer frekvent, vilket jag tycker är mycket viktigt och stödjande för eleverna. Med hjälp av de digitala resurserna försöker jag fokusera på några av elevers starkaste förmågor och anpassa för att göra materialet lämpligt för dem. Ibland använder jag funktionen för att ”glida texten” eller ”matcha meningar” istället för att läsa och skriva. Eleverna läser ju texten men de svarar på ett annat sätt. Med en app som Google Classroom till exempel kan jag anpassa materialet efter elevernas nivå på ett relativt snabbt sätt och skicka det BARA till eleven. Ipads används av elever dagligen och de får sina uppgifter där med enskild plan för varje elev. Detta ger elever med anpassning mer intresse och vilja att fortsätta utvecklas.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På våra kollegiala träffar brukar vi uppdatera varandra kring de digitala verktyg som finns. Vår enhet, Språkcentrum, satsar mycket för att höja lärares kompetens, tillsammans arbetar vi i skolutvecklingsdagar för att lära oss från varandra om vad vi använder för digitala verktyg i skolan.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Min favorit just nu är Plotagon. En app där eleverna kan skapa sina filmer. Plotagon är utmärkt när man vill berätta eller visa förståelse för en viss scen i litteraturen. Vi har arbetat på att skapa filmer som är en del av romaner. Att försöka föreställa sig vad som hände i romanen är svårt, men när eleverna återskapar karaktärerna där de pratar på modersmål och bygger broar mellan svenska och deras språk blir de mer engagerade i litteratur. Plotagon låter eleverna göra karaktärerna med känslor som inte syns i boken. Jag tycker att Plotagon ger alla elever möjlighet att visa förståelse på ett roligt sätt.