Anette Andersson

Foto Anette Andersson

Anette Andersson

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare. Arbetar i grundsärskolan med inriktning träningsskolan. Har arbetat inom grundsärskolan i ca 18 år.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förstärka elevernas digitala kompetens med hjälp av olika digitala verktyg. Med stöd i de digitala verktygen kan vi anpassa undervisning utifrån varje enskild elevs behov, förutsättningar och intressen för att göra dem delaktiga i skolarbetet. Både elever i verksamheten och pedagoger i förberedande syfte använder dagligen verktyg inom IKT. På Ipads använder eleverna sig av pedagogiska appar utifrån en tydlig arbetsordning som styr vilka appar de ska jobba med för att utveckla sin digitala kompetens.

– Ipad används även som ett verktyg för gemensamt lärande när vi på gemensamma arbetspass kopplar upp Ipaden mot smartboarden. På så sätt skapar vi en delaktighet i klassrummet där alla utifrån sina förutsättningar kan vara delaktiga och se vad vi gör på Ipaden. Det gör att alla elever blir inkluderade och att lärandet blir tillgängligt för alla elever.

– Vi använder oss av Greenscreen för att skapa filmer. Våra filmer delas digitalt med vårdnadshavare och på så sätt inkluderar vi även hemmet och ger eleverna möjlighet att ta del av vad de gjort i skolan tillsammans med vårdnadshavare. Att använda greenscreen hjälper oss även att ta del av miljöer vi av olika anledningar inte kan besöka och kan på så sätt ge ett mervärde för eleverna.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med
–Digitala utvecklingssamtal med vårdnadshavare, vi fick prova att ha digital presentation av skolan för nya elever. All lektionsplanering finns sedan tidigare digitalt så det gick lätt anpassa under pandemin. Vi har ökat vår kunskap med att använda oss av teknikerna med de olika digitala mötesplattformarna vilket vi vid behov kommer att fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett kontinuerligt samarbete med varandra och arbetar med gemensamma teman. Vi grovplanerar tillsammans och delar allt material vi skapar i gemensamma Google drivemappar.  Vi arbetar med att lyfta och ta till vara på allas kompetenser och lär oss hela tiden av varandra. Vi håller i egna interna utbildningar och bygger upp vår digitala kompetens återkommande. Vår skola satsar mycket på olika former av digitala verktyg för att höja vår kompetens, tillsammans arbetar vi i kollegiet för att med digitala verktyg öka elevernas delaktighet, förståelse och inflytande i vardagsaktiviteterna i skolan och i vår närmiljö.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Inprint och Symvriter, är favoriter för att de synliggör och skapar tydlighet för våra elever. De hjälper oss att skapa tydlighet och strukturer i vardagen. Notebook är ännu en av mina favoriter som används dagligen, vi har en discopärm, med upplägg som är skapat i notebook. Pärmen består av nio sidor i olika färger med nio poplåtar på varje sida, eleverna kan gå fram till smartboarden och bläddrar för att välja låt eller de som behöver bläddrar i pärmen och väljer en färg och låt där, det ger en direkt respons för eleverna när de trycker på låten som startar direkt länkad via Youtube. Uppskattat upplägg som skapar stor delaktighet och uppmuntrar eleverna att välja.