Anette Hölttä

foto Anette Hölttä

Anette Hölttä

Solbergaskolan
Gotland

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en 55-årig gotländska som gillar språk och pedagogik. Jag är språklärare sedan 18 år tillbaka.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?

– 5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?

– I helklassundervisning finns många bra stödstrukturer att lätt använda sig av för alla de elever som behöver. Halvfärdiga meningar när en text ska skrivas, börjor och slut på texter till exempel. Så att skrivandet lätt kan komma igång. Skrivandet ska ske i den digitala enhet jag har bestämt. Man får inte ge sig som lärare. En del elever har svårt att hitta rätt dokument, visa åter och återigen. Skam den som ger sig. De har sådana möjligheter när de väl får koll på tekniken. Lyssna på sin text, översätta texter och mycket mer.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?

– Jag undervisade på plats under pandemin men märker att en del elever har en mer utvecklad digital vana nu. Jag har övertagit grupper som är vana användare.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?

– Det är den största utmaningen. Kollegor vill inte alltid använda samma samarbetsytor som jag. Det är helt klart en ledningsfråga. Bestäm så att vi alla gör lika, det skapar tydlighet och struktur för alla, elever som lärare. Många ämnesgrupper har gått STL-skriva sig till lärande-utbildningen och där får man verkligen bra verktyg att använda sig av om man bara tar sig tid att gör utbildningen som den är tänkt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker att appen, Office Lens är mycket användbar till elever som inte har så stark svenska ännu. De kan snabbt ta en bild från tex baksidan av en bok och översätta den till sitt modersmål. De har sedan förförståelse innan vi angriper boken. Jag gillar också Onenote och alla möjligheter för lärare att fördela uppgifter till eleverna. Jag kan i realtid se vad eleverna skriver och allt finns kvar när lektionen är slut. Inget ska skickas eller air dropas.