Ann Ottosson Jamt

Foro på Ann Ottosson Jamt

Ann Ottosson Jamt

Ferlinskolan
Filipstad

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 49 år och har arbetat som lärare sedan 1996 på olika stadier och skolformer. De senaste 15 åren har jag undervisat i svenska och engelska på Ferlinskolan som är en högstadieskola. Jag är förstelärare med inriktning mot engelska, där jag bland annat jobbar för att utveckla användandet av digitala hjälpmedel i engelskundervisningen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Med hjälp av IT kan eleverna använda sig av hjälpmedel som underlättar deras inlärning. Varje elev kan få stöd utifrån sina egna behov på ett icke utpekande sätt. Dessutom är det lättare att vara kreativ i sin undervisning med hjälp av IT, då det finns så många appar och nätsidor tillgängliga.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– En stor del av min planeringstid går åt till att hitta/skapa material med hjälp av IT. Inte minst för min egen skull vill jag förnya undervisningen och försöka hänga med i det som finns tillgängligt via datorn.

– Med datorns intåg i klassrummet har jag fått en möjlighet att variera mitt arbetssätt mycket mer. Vi har gått ifrån att i princip ha haft möjligheten att välja mellan lärobok och arbetsblad, till att nu ha hela världen tillgänglig med ett klick. Detta gör det lättare för eleverna att förstå sin omvärld och att kunna diskutera aktuella händelser med dem.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag vet inte om det kan kallas att ha upptäckt något nytt, men jag har lärt mig fler funktioner i vissa program. I Filipstad använder vi oss av Office365, och innan coronatiden användes den kanske mer som en lagringsplats och utnyttjades inte till sin fulla potential. När man sedan tvingades att undervisa på distans och blev tvungen att anpassa undervisningen efter det, så upptäckte jag många fler användbara funktioner. Dessa funktioner visade sig ju vara lika användbara i närundervisningen, så det är något jag kommer att fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har allihop på Ferlinskolan tvingats att ha lektioner på distans under perioder under coronatiden (som så många andra). Då såg man verkligen hur bra det kollegiala lärandet är. Vi ställde upp och hjälpte varandra att lära om de tekniska bitarna och att ge tips som förenklade arbetet. Så till stor del är hela vårt kollegie redan med på resan. Visst har vi kommit olika långt, men med hjälp av ämneslag och arbetslag där vi kan bolla problem och hjälpas åt med lösningar, står ingen kvar på perrongen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag försöker att använda lite olika appar, så det är svårt att välja en favorit. Några som ofta återkommer är dock något så enkelt som röstinspelaren och iMovie/MovieMaker. Röstinspelaren kan användas både till muntlig redovisning och till diskussioner i grupp. Då kan jag i lugn och ro lyssna på alla. Med hjälp av iMovie har eleverna ibland gjort radioprogram, men oftare filmer, framför allt i engelskaundervisningen. Detta brukar de flesta tycka är roligt och de gör fina redovisningar. Det är ett lekfullt och avdramatiserat sätt att prata engelska på.