Anna Engbom
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare och undervisar i matematik på gymnasiet. Jag har i min förstelärartjänst fokus på digitalisering och IKT. Jag brinner för att öppna nya vägar till lärande med hjälp av den teknik som finns i dag. Jag deltar även i ett Erasmus-projekt som syftar till att knyta ihop programmering med matematik. Jag tycker att det är viktigt att alla i skolan vågar använda IT när det är en så stor del av vårt samhälle idag.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Då dagens samhälle är i snabb förändring ger IT-baserade hjälpmedel i undervisningen möjlighet för mig som lärare att ge eleverna tillgång till nya pedagogiska innovationer och bra stöd för inlärning som därigenom kan främja deras utveckling så att de kan nå sin högsta potential.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala hjälpmedel gör det lättare för mig att få överblick över mina elever och deras utveckling. Det ger ett snabbt sätt för mig att fånga upp elever som exempelvis halkat efter, men även möjlighet att fånga upp elever som behöver mer utmaning i undervisningen. Det ger mig även större möjlighet att delge information till elever som är frånvarande då genomgångar och liknande på ett enkelt sätt kan distribueras till eleverna. Det ger mig möjligheter att visualisera matematiska problem och tankegångar då utmaningen i matematik på gymnasienivå ligger i att göra det abstrakta greppbart och visuellt vilket digitala verktyg ger mig fler möjligheter att göra.
Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Jag tror att vår kommun och många andra spräckte digitaliseringsplanen med råge då vi på en dag skulle ställa om från klassrumsundervisning till distansundervisning på gymnasiet. Jag fick uppdraget/utmaningen att skapa en utbildning och manualer på en eftermiddag för att nästa dag utbilda mina kollegor som var tvungna att genomföra undervisning på distans nästföljande dag, oavsett förkunskaper. Skolan och pedagogerna var därigenom tvungna att ta ett stort kliv framåt i digitaliseringsprocessen och fick därigenom en chans att få en ny syn på sin undervisning och elevernas lärande. För egen del genomförde jag både undervisning och provsituationer på distans vilket gav mig nya insikter om elever och deras lärande.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag använder NOKFlex i min matematikundervisning då den ger mig en överblick över elevernas utveckling samtidigt som många smarta funktioner gör det lätt för eleverna att själva se sin utveckling vilket jag tror är väldigt viktigt. Jag använder även gärna Geogebra då denna app ger mig en möjlighet att visualisera matematik för eleverna.