Eva Östblom
Presentation
Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat på förskola i 8 år som förskolelärare och pedagogisk lagledare. Tidigare har jag arbetat som bildlärare i 15 år på högstadiet. I förskolan jobbar jag med barn som är 3-6 år.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– I mitt arbete på förskolan väver vi in digitala verktyg i olika delar av undervisnings innehåll. I planeringen över året så finns moment av digital kompetens med.
– Barnen får möta och själva arbeta praktiskt med skilda digitala tekniker och verktyg för att utveckla språk, fantasi, berättande, skapande, bli källkritiska och för att undersöka och utforska material och natur. Det sker till en början i mindre grupper under planerade tider där pedagoger kan finnas med och visa hur man använder tekniken och kunna samtala om innehållet.
Barnen har till exempel fått göra egna böcker i appen bookcreator. Till deras berättelser har de gjort illustrationer med hjälp av green screen och använt sig av en digital penna.
– För att förstå att allt man ser inte är sant och bli källkritisk jobbar vi med green screen och stop motion. Med hjälp av förstoringsägg kan barnen se och upptäcka saker på nära håll.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under pandemin har jag fått lära mig att ha digitala möten. I kontakten med familjer har vi utvecklat digital kommunikation som jag kommer kunna ha nytta av även nu efter pandemin.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På min förskola har jag och en kollega haft några workshops för att hela personalgruppen där de fått prova på olika verktyg. Vi har visat exempel och haft diskussioner kring digitalt arbete med barn. All personal har en egen Ipad. I Södertälje finns ett nätverk som har till uppgift att sprida goda exempel och utveckla den digitala kompetensen i Södertälje förskolor, där finns jag med nu. Vi har skrivit ett kompendium där det beskrivs hur man kan arbeta med digitalitet i förskolan.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag använder gärna appen Bookcreator. Den är användarvänlig och rolig för barn. Det blir ett väldigt naturligt hjälpmedel när man ska göra en bok. Ett verktyg som behövs i processen att tillverka själva boken. Det blir ett meningsfullt arbete som kombinerar innehåll med digital kompetens för barnen. Det är dessutom lätt att få en QR-kod till boken så att familjer kan läsa böckerna elektroniskt hemma.