Felix Gyllenstig Serrao
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Mitt namn är Felix och jag arbetar som förstelärare på Frölundaskolan där jag har ett fokus på IT. Mitt mål är att använda våra digitala verktyg på ett sätt som vi inte kan göra med våra vanliga analoga verktyg. Jag föreläser i hela Sverige och är författare av boken Minecraft som pedagogiskt verktyg som förlaget Natur & Kultur gett ut. Jag arbetar även med att informera föräldrar om vilka spel som deras barn spelar och hur de kan förhålla sig till spel och spelkultur genom min blog Spelläraren.se.
Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna får hela tiden tillgång till kunskapen eftersom den alltid finns tillgänglig i olika digitala forum som jag lägger upp. Det gör att eleverna alltid kan ha tillgång och känna ett agentskap över sitt lärande. De kan även motiveras på helt nya sätt att lära sig eftersom jag använder IT’n på ett sätt som digitala spel gör. Det innebär att de hela tiden blir bekräftade i sin kunskapsintagning och känner att de växer med kunskapen.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Hela tiden. De formar ständigt min undervisning men jag försöker även implementera den i andra roller som till exempel i EHT och på andra plan för att hjälpa lärare. Ett exempel är när jag skapade en chatbot under påsklovet för att lärare, elever och föräldrar snabbt skulle kunna hitta information bara genom att chatta med roboten. Helt plötsligt försvann frågor som vad blir det för mat, när slutar vi, hur får jag nät etc eftersom de kunde hitta all information genom chatboten. Så som sagt mitt mål är att digitalisera mera på flera plan.
Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det stärker den och det gör även att mitt arbete på skolan förstärks eftersom jag forttbildar alla lärare på skolan (1-9) vad gäller digitalisering. Jag utbildar genom allt från omvärldsinformation och vilka samhällsmedborgare vi bör hjälpa våra elever att bli för att klara av ett digitalt samhälles krav till att visa hur vi kan arbeta mot de nya målen
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag gillar att blanda många tjänster i ett så att eleverna känner att de blir utmanade och motiverade på flera plan. Många lärare är för fast i ett IT-verktyg vilket blir tråkigt för eleverna. Så en padlet (padlet.com) som jag skapar inom ett ämnesområde kan innehålla digitala texter, quizlet med begrepp, utmaningar som quizizz och edpuzzle som eleverna kan genomföra för att se vad de kan inom ämnet. Sist men inte minst skapar jag ett metaspel i Classcraft där eleverna har en karaktär som får XP (poäng) för varje moment de genomför, allt från att läsa till att bli klar med uppgifter. Det kanske låter som mycket men eleverna känner att de får struktur i padleten och vet hur de ska ta sig vidare och blir motiverade av att de ser att deras karaktär i Classcraft utvecklas.