Fredrik Norman

Foto Fredrik Norman

Fredrik Norman

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Fredrik Norman och är förstelärare i engelska på Bessemerskolan i Sandviken. Jag undervisar i engelska och religion samt är likabehandlingsansvarig.

Jag driver även bloggen Didaktiska laboratoriet där jag analyserar och funderar över mitt eget lärande, digitalisering samt samtida pedagogisk forskning.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag tycker att IT ska komplettera analoga lösningar för att elever ska få starkare kunskapsutveckling. IT möjliggör global kommunikation som kan stärka färdighetsträning av språkkunskaper samt hjälpa eleverna att betrakta andras perspektiv på världen och ge dem en förståelse av att vara en del i en global kontext.

IT ger även smart automatisering av till exempel återkoppling vilket kan ge lärare mer tid åt kvalitativt arbete med elevernas kunskapsuppfyllande samt åt det pedagogiska hantverket. I den bästa av världar kan IT underlätta individanpassning av kursmaterial; ett behov som är särskilt viktigt idag då skolan starkt jobbar med inkludering av alla elever. Jag önskar även att IT ger eleverna möjlighet att uppleva eller skapa saker de inte har möjligheter till i det analoga, till exempel att se saker utanför deras direkta omgivning via Youtube eller VR och göra sin röst hörd i form av film och ljud.

Skolan ska vara i framkant och behöver utbilda samhällsmedborgare som är digitalt kunniga, både i att hantera teknik och att kunna använda IT för att problematisera, uttrycka sig och lösa problem.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag vill svara “jättemycket” då jag enbart arbetar digitalt samtidigt som jag vill svara “inte alls” då jag som privatperson själv tillhör den digitala sfären och därmed finner digitaliseringen enkel och naturlig. I det digitala kan jag undervisa, ge stöd och feedback för utveckling och samarbeta med kollegor som ett komplement till den direkta kontakten människor emellan. Det digitala mötet med elever ger mig möjlighet att lägga tid på frågor som kräver pedagogiska insatser när vi väl ses i person.

I det digitala arbetet kan jag inkorporera flera medier i det material som jag ger eleverna och det speglar den verklighet som eleverna lever i. Till exempel ersätter jag pappersutskrifter med lärresurser där eleverna alltid kan nå sitt kursmaterial, oavsett tid och plats. Jag spelar även in mycket material, vare sig det är instruktioner eller återkoppling, så att elever som är frånvarande kan ta del av materialet när de har möjlighet. Det ger även eleverna möjlighet att förbereda sig inför lektioner med flippat material. Feedback blir till exempel tydligare när det spelas in då eleven på egen hand kan lyssna, repetera och få sitt lärande synliggjort. Den inspelade återkopplingen tvingar mig även att vara konkret och genomtänkt, till skillnad mot små notiser i marginalen av en uppsats.

De bedömningstillfällen som ska agera som elevens kvittens på sin inlärning har också en högre grad av autenticitet. Jag har till exempel möjlighet att ge mina elever uppgifter som tangerar medier i deras vardag. Exempelvis kan eleverna få verktygen att göra poddar, bli youtubers, skriva akademiska uppsatser och göra samhällskommentarer på riktigt och inte bara som övningsuppgift. Detta möjliggör för dem att redan här bli en del av samhällskroppen.