Joel Rangsjö
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– IT-pedagog och lärare i svenska och spanska på yrkesgymnasiet Bäckadalsgymnasiet i Jönköping. AI-aficionado som tror stenhårt på att generativ AI kommer att förändra bildningslandskapet till det bättre, för all framtid! Jag driver en webbsida där jag samlar tips på AI-tjänster för lärare (Aiit.nu) och skriver en bok om AI som differentierande verktyg.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Differentierad undervisning handlar för mig om rättvisa, ett förhållningssätt och en strävan att kontinuerligt hjälpa elever att nå sin fulla potential. Före slutet av november 2022 kunde detta innebära att integrera tv-spel i undervisningen, arbeta med multimodalt skapande, gameifiera lektionerna eller göra innehållet mer tillgängligt genom att spela in genomgångar och läsa in texter. Sedan kom ChatGPT och generativ AI, och den potential dessa teknologier erbjuder för att lyckas med en undervisning som når och utmanar alla är enorm. Med AI-verktyg som diffit.me kan jag ändra läsnivån på en text med några knapptryckningar. Jag kan generera bildstöd som är precist med hjälp av en tjänst som Midjourney, skapa stegvisa instruktioner via Goblin.tools eller läsa in en text och skapa hörförståelseövningar om ett ämne som utgår från elevernas intresse med hjälp av elevenlabs.com.
– AI gör att jag mycket snabbare och effektivare kan anpassa mig till varje elevs proximala utvecklingszon, genom att skapa övningar, läromedel och undervisning som är individanpassad, tillgängliggjord och utmanande – ett innehåll som är varierat och tar hänsyn till elevernas föredragna inlärningsstil.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi håller föreläsningar och workshops för pedagoger varannan vecka om allt från Outlook till bild- och videogenerering med hjälp av AI. Därtill är vi i uppstarten av att implementera en digital hub på skolans hemsida där vi IT-pedagoger kan posta utbildningsfilmer om allt från att skapa mappar i datorn till de vanligaste digitala tjänsterna. Där kan vi också tipsa om verktyg och god digital praxis; såväl till kollegor som till elever.
– För med på den digitala resan som inleddes för snart ett år sedan ska både elever och kollegor – vi lär tillsammans och vi lär av varandra. Av denna anledning är vi i färd med att starta ett AI-råd där några kollegor och intresserade elever tillsammans försöker förstå hur, när och på vilket sätt man kan använda AI för att fördjupa lärandet.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation
– Det finns så många. Men eftersom så mycket av den generativa AI jag skrivit om här bygger på någon form av språkmodell måste jag säga Chat GPT. Första gången jag verkligen fattade hur transformativt och vilken styrka det finns i AI var när jag hade möjlighet att sitta ned med en elev och visa honom Chat GPT och hur den kunde hjälpa honom med matten som han hade särskilt svårt med. Detta var en elev med en NPF-diagnos och med många skolmisslyckanden bakom sig. En elev som kunde dundra in i klassrummet och utbrista:
– Joel, idag blir det en jobbig lektion för dig för jag har inte tagit mina mediciner.
En elev som fått kämpa, både med sig själv och med skolan. När jag visade honom hur han kunde använda Chat GPT och få AI:n att förklara, förklara igen, förklara ytterligare en gång för att sedan skapa nya uppgifter som tränade samma problem, tittade han upp. Han tittade på mig sådär genuint, sådär som att man vet att det han säger nu kommer inifrån och är inget han bara säger för att göra mig glad:
– Fan, det här förändrar ju allting. Nu har jag ju alltid någon att fråga!
Den upplevelsen bär jag nära hjärtat och jag tror verkligen att detta förändrar allting.