Katharina Hagerf

Foto Katharina Hagerf

Katharina Hagerf

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– SFI-lärare, arbetslagsledare för arbetslaget Flexi, har varit med på Flexis hela digitala resa.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– I arbetslaget använder vi många digitala verktyg och jobbar med eleverna från introduktion av digitala verktyg tills de kan använda dem som hjälpmedel vid sin egen inlärning. Jag avdramatiserar användandet av digitala hjälpmedel så att alla ser det som en lika rolig som självklar resurs.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
–Pandemitiden var en lärorik period för oss. Var och en letade och upptäckte olika saker. Vi tipsade varandra, både skapade och ”stal” idéer och material.  Vi lärde oss själva, varandra och våra  elever att arbeta med nya verktyg och på ett nytt sätt. Vi såg möjligheter som tidigare hade varit dolda för oss. Till exempel märkte vi att våra kvällselever som tidigare hade varit trötta och varken orkat komma till skolan eller göra läxor, började dyka upp på varje lektion, studerade bättre och gick snabbt framåt.
De positiva erfarenheterna från pandemitiden gjorde att vi bestämde oss att fortsätta med fjärrundervisning med hjälp av våra digitala plattformar och -verktyg. Det kommer vi att fortsätta med nästan uteslutande eftersom vi har sett att det verkligen kommer våra elever till gagn.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har delat med oss av våra erfarenheter, bjudit in kollegor till våra digitala lektioner och har presenterat olika verktyg för de andra arbetslagen. Vi har berättat om våra erfarenheter och goda resultat för vår ledning och fått godkännande för att fortsatt arbeta i den digitala miljön.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tror inte att jag har någon favorit – jag använder så många som är bra! YouTube är en utmärk källa till lektionsmaterial, tex grammatik. Vårt arbetslag har ett gemensamt  googledrive konto där vi samlar allt material, lägger ut planeringar, länkar och scheman. Jag har använt Lunis som läromedel i många år (började använda det redan då det hette Unis – då som ett komplement till klassrumsundervisning). Teams är mitt/vårt klassrum. UR, SFI-podden, ILT  använder vi  både som lektionsmaterial och läxor.