Lars Häggström
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som mellanstadielärare inom teknik, matematik, NO-ämnena och SO-ämnena. Senaste 5-6 åren har jag varit med om en väldigt intressant resa då några av mina elever tjatade sig till att jag skulle lära dem att programmera. Problemet var att jag själv inte hade en aning om vad programmering var. Jag bygger mina relationer till eleverna med ärlighet och erkände detta för eleverna. Vi kom då överens om att lära oss tillsammans och idag är programmering både praktiskt men även som en metod teori (agilt lärande) en daglig del av undervisningen.
Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det kan skapa nya och enklare sätt att kommunicera, vilket kan skapa en bättre arbetsro i klassrummet. Då eleven kan ställa frågor utan att behöva avbryta arbetet. Det skapar också flexibilitet i tids- och rumsaspekten då eleverna kan få större möjligheter att sitta i lokaler de trivs bättre i.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De har förändrat min undervisning totalt, men den kanske största vinsten jag känner av just nu är en ökad flexibilitet. En flexibilitet både vad gäller möjligheten att kommunicera med elever som inte är i samma lokal som mig. Men även en flexibilitet i att skapa och i realtid tweak till uppgifterna till eleverna, eller förmågan att ge dem stöd eller få dem att utmana sig själva.
Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– I praktiken inte nämnvärt, då jag redan tidigare arbetade med liknande frågor med eleverna. Men det är inte hela sanningen. Jag har en strävan att ligga i framkant och att alltid utmana mig själv. När det nu skrivits in i läroplanen så innebär det att jag har varit tvungen att utveckla både min undervisning men även stötta mina kollegor i deras utveckling för att göra det där lilla extra.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Padlet! Vi har 1-1 med iPads och har använt gratisappen Padlet som en planerings, schema, instruktions & kommunikations plattform. Detta då det varit enkelt att dela saker med eleverna över Padlet, då det inte behövts några konton för eleverna då de har kunnat ta del av och kommunicera med öppna klassrum genom att använda QR-koder.