Linda Andersson

Foto på Linda Andersson

Linda Andersson

Dragonskolan
Umeå

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som yrkeslärare på Lärlingsutbildningen, Dragonskolan Umeå, inom försäljning och service. Undervisar även i kursen Service och bemötande som är en IV-kurs skolans elever kan söka.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag har i min undervisning alltid haft ett mål att anpassa undervisningen för att möjliggöra mötet av elevernas individuella behov, deras förmågor och inlärningsstilar. Alla elever ska ha möjlighet att lära och känna att de faktiskt kan, allt för att stärka deras självförtroende. Självklart ska lektionerna vara utmanande för varje elev och alla ska ha känslan att de faktiskt lärt sig något meningsfullt. Jag försöker använda mig av varierade metoder för att eleverna ska få möjlighet att ta till sig kunskap på olika sätt, exempelvis genom att använda mig av podcastinspelning. Där kan eleven som kanske är svagare i att skriva få fram sin fulla potential genom att prata och diskutera ett förbestämt ämne. Momenten anpassas efter vad jag vill att eleverna ska utmanas i för att få känna att de någon gång lyckas.

– I min undervisning vill jag försöka utmana eleverna på ett sätt de inte är vana vid, att det faktiskt går att examineras på andra sätt än bara skriftligt med hjälp av det digitala, att hela tiden hitta nya vägar att gå. Självklart ser jag till att vara flexibel i min undervisning om jag på vägen märker att momentet inte passar specifika elever, då hittar vi något annat likvärdigt utformat efter deras behov och utveckling.

– En differentierad undervisning kanske kräver lite mer planering och ansträngning från mig som lärare, men i längden så vinner vi alla på det. Man främjar en miljö där alla elever har möjlighet att lyckas och utveckla sin fulla potential och ser till att det blir en mer rättvis och inkluderande utbildning.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har på skolan tillgång till vår IT-pedagog som mer än gärna stöter och blöter användandet av olika digitala verktyg i undervisningen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– I kursen Service och bemötande ser jag till att verkligen variera olika metoder av inlärning, vi testar bland annat på att spela in en pod utifrån ett specifikt ämne. Som jag nämnde i tidigare fråga så är just inspelandet av pod en bra progression för eleverna där de utmanas i olika processer, allt från informationsinhämtande till muntlig presentation. Eleverna testar även på att spela intervjuer med hjälp av mobiltelefon, rollspel som även det spelas in digitalt. De får en än större förståelse av att skolan inte bara handlar om skrivande och resulterar faktiskt att de som vanligtvis inte har möjlighet att nå ett högre betyg ges en chans att lyckas i något ämne.