Linda Bergman Wennström
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag undervisar i matematik och engelska i årskurs 4-6 och är förstelärare i matematik.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Den möjlighet till variation av undervisningen och de anpassningar som går att göra med stöd av IT ger oss mer motiverade elever som lättare kan ta till sig kunskaperna vi vill förmedla. Det ger också elever en ytterligare möjlighet att visa vad de kan och dela med sig av sina kunskaper på olika sätt.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det ger mig möjlighet att mer effektivt ge återkoppling till elever, arbeta formativt under lektioner, återanvända material i olika digitala verktyg och att kunna skapa lektioner av ännu bättre kvalitet. Det underlättar också i kommunikationen med kollegor och möjlighet att dela med sig av idéer och material till lektioner.
Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Det var häftigt att se hur snabbt både lärare och elever ställde om och fixade så mycket digitalt (vi hade distansundervisning under två veckor och sedan många elever hemma resten av terminen). Det gav oss massor av lärdomar inför framtiden och digitala verktyg fick en ännu mer självklar plats i vår undervisning.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag använder Google formulär mycket och uppskattar den möjlighet det ger för elever att svara på frågor på så många olika sätt och där jag som lärare snabbt får en överblick över deras kunskaper och tankar. Genom att gemensamt titta på olika (anonyma) svar kan vi diskutera olika saker som jag vill lyfta, och det fyller även en viktig formativ funktion att kunna jämföra olika svars kvalitet.