Lindskolans lärarlag

Gruppbild

Lindskolans lärarlag

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Bilden, Lindskolans lärarlag, från vänster: Catrin Tall, Katarina Sjöberg, Nella Celik, Anette Andersson, Nina Siirtola, Helena Perlskog och Jenny Pettersson. 

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
Vi är ett lärararbetslag som arbetar på en anpassad grundskola i Huddinge. Våra elever har förutom en IF diagnos även tilläggsdiagnoser såsom autism eller flerfunktionsvariation.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Att låta alla elever kunna göra sin röst hörd är ett av våra viktigaste uppdrag. Därför arbetar vi med en tydliggörande pedagogik där vi tar stöd av bilder. På vår skola har vi under de senaste åren arbetat med olika digitala hjälpmedel. Nu har vi påbörjat ytterligare ett stort projekt med att introducera widget go plattor till våra elever. Detta för att eleverna ska få möjlighet att utveckla sin kommunikativa förmåga samt att ges möjlighet att visa sina kunskaper utifrån sin egna specifika förutsättningar. Vi har under året 2023 haft ett samarbete med två forskare på Södertörns högskola kring digitala hjälpmedel och kommunikation, ett projekt som fortsätter även under detta läsår.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vårt lärarlag arbetar tillsammans med att utveckla ”plattorna” och andra digitala hjälpmedel för eleverna. Dessutom håller lärarlaget workshops där alla pedagoger deltar, för att alla som arbetar med eleverna ska ha samsyn och kunskap kring de kommunikativa hjälpmedlen. Vi kommer även under våren -24 anordna workshops för vårdnadshavarna. Dessa workshops anordnar vi för att våra elever ska få bästa förutsättningarna för att lyckas med sin kommunikation över hela dagen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
Att vi valde ett digitalt hjälpmedel är för att det är lätt att ta med sig, samt att flertalet av våra elever responderar positivt med att använda digitala hjälpmedel. Vi ser att elever som har haft svårt att uttrycka sig samt inte velat ta fysiska bilder i stället snabbt förstått hur de kan använda ”plattan” för att kommunicera. Ett exempel som vi har är en elev som började hos oss som inte hade ett sätt att kommunicera och hade ett problemskapande beteende, när hen förstod att hen med hjälp av ”plattan” kunde förmedla vad hen ville ha/göra så öppnade sig en ny värld för hen och det problemskapande beteendet minskade. Ytterligare ett exempel är en elev som har stora motoriska svårigheter där ”plattan” har skapat förutsättning för hen att kunna kommunicera.