Linnea Utterström

Foto på Linnéa UtterströmNOM2021

Linnea Utterström

Norrskenet Kalix
Kalix

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en friluftsintresserad, kokkaffeälskande, slädhundstokig, slöjdande, matematisk IT-nörd. Jag jobbar som träslöjdlärare, förstelärare i matematik och IKT-pedagog på en F-9-skola i Kalix.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT skapar en oändlighet i vår förmåga att existera tillsammans obunden av tid och rum. Det är häftigt och det utvidgar lärmiljön för varje elev. Det skapar därmed också möjligheter för skolan att anpassa lärmiljön så att varje elevs behov kan sättas i fokus.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg skapar möjligheter för mig att designa min undervisning så att det finns flera sätt för eleven att möta innehållet, att lära sig och att visa vad man kan. Det ställer krav på mig som lärare att sålla, att förutspå och använda min kompetens för att se till att alla elever kan ta till sig undervisningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har upptäckt att skolan både är mer och mindre obunden rummet än jag trodde. Mer, för att jag bedrivit undervisning i mitt praktiska ämne träslöjd på fjärr i ett års tid och att detta faktiskt fungerat. Mindre för att många elever längtat tillbaka till det sociala samspelet med kamrater och lärare. En sak är säkert. Covid-19 har verkligen satt begreppet ”IKT-flexibilitet” på kartan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser till att tillgången på enheter är hög och att jag har utrymme i min tjänst att som IKT-pedagog stötta mina kollegor på golvet. Skolan har en IKT-strategi som arbetats med ända från koncernledning ner till golvet och pedagogerna. Vi har också ett klimat där vi delger varandra lyckanden och misslyckanden kring IKT i skolan.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder många verktyg, men Padlet är en av mina favoriter just för att det kan vara och användas till vad jag önskar. Det låter även mig som pedagog och mina tankar med undervisningen skina igenom det digitala. Till exempel kan jag samla elevsvar i matematik och sortera dem för att belysa matematiska kvaliteter eller metoder vare sig eleven är hemma via fjärr eller i skolan. Padlet kan också vara stället där jag lägger min planering och delar mina länkar till eleverna. Eller där jag samlar foton på elevernas konkreta matematiklösningar på en uppgift.