Louise Klingstedt
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– F-6 lärare inriktning matematik och svenska. Arbetar som klasslärare i årskurs 2, som IT-pedagog för F-3 och som utbildningsledare för STL (Skriva sig till lärande) i Sollentuna kommun och på SKL.
Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Digitala verktyg ger elever förutsättningar att bli mer självständiga och kreativa i sitt lärande. De får nya möjligheter att skapa, kommunicera och lösa problem, samtidigt som omvärlden och riktiga mottagare kan nås på ett ögonblick. Uppgifter blir verkliga, vilket engagerar och skapar mening.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Digitalt kompetenta elever utvecklar både sina egna och lärares idéer, och överraskar ständigt med nya lösningar och förmågor. I kombination med den snabba tekniska utvecklingen leder det till att lärarrollen ständigt förändras. Väldigt roligt och utvecklande!
Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Jag har turen att arbeta i en kommun som länge satsat på digitalisering och digital kompetens, men styrdokumenten tydliggör riktning och begrepp. Det har blivit enklare att prata digitalisering i olika forum och därigenom utveckla undervisningen.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Det finns så många favoriter! Nu i år 1-2 arbetar vi mycket med Scratch Jr, för att integrera programmering i andra ämnen som svenska och NO. Eleverna programmerar sina berättelser och faktatexter, tränar textstruktur och bearbetar ämnesinnehållet på ytterligare ett sätt. Lärandet blir lustfyllt och texter får liv!