Malin Kvarnlöf

Foto på Malin Kvarnlö

Malin Kvarnlöf

Jägargårdens förskola
Östersund

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 33 år och jag arbetar som förskollärare. Min framtidsplan är att bli rektor och så småningom starta min egen förskola.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag har delat in barngruppen i kompetensnivåer och anpassat min undervisning utifrån vart varje grupp befinner sig. När jag arbetat med språkutveckling på olika sätt är barnen delaktiga oavsett ålder och kompetens men det som skiljer sig där är vilket intresse varje barn har. De digitala verktygen jag använt mig av både för att planera undervisningen, men också under aktiviteten, är lärplatta, projektor samt QR-koder.

– Ett exempel är när barnen var intresserade av dinosaurier och de behövde få möjlighet att utveckla lägesord, då förberedde jag en saga med dinosaurier med de yngre barnen. Jag gjorde rekvisita med hjälp av lärplattan som jag skrev ut och jag gjorde även en PowerPoint, för att alla barn lär på olika sätt. Med de äldre barnen använde jag sagan som stöd, för att sedan fick de själva befinna sig exempelvis under bordet eller på stolen. Barnen fick under aktiviteten ta bilder på varandra med hjälp av lärplatta, som vi sedan kunde återkomma till och barnen fick återberätta. Barnens bilder kan jag sedan använda i deras individuella lärloggar och som underlag för utvecklingssamtal. Det är ett exempel på hur jag har utfört undervisningen på olika sätt men med samma typ av material och syfte.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Under utvecklingsdagar har vi fått direktiv av rektor kring vad som ska göras under läsåret och därefter har jag tagit ansvar för att strukturera mer tydligt hur vi ska arbeta tematiskt tillsammans med hjälp av digitala medier så som PowerPoint, gemensam lärplattform och årshjul. Sedan har vi ett öppet kommunikationsnät där alla frågor och funderingar är välkomna med syfte fatt vi alla ska göra ett så kvalitativt arbete som möjligt.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Green screen är ett väldigt bra verktyg att använda sig av. Oavsett barnens intresse och vilket fokus pedagogerna har på utvecklingsområde är green screen ett roligt sätt att lära sig olika saker på.