Malin Rydh
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Malin heter jag, jag är 44 år och arbetar som förskollärare sen 2012. Just nu arbetar jag på en mellanbarns avdelning och där är barnen mellan 2,5 och 4 år. Jag arbetar som sagt som förskollärare samt IKT lärcoach, det är ett roligt och väldigt inspirerande arbete. Jag har varit med och varit lärcoach sedan starten av den digitala resan i Västerås stad. Nordanby var en av de första förskolorna som var med och testade att använda lärplattan som ett verktyg för oss pedagoger och barn. Jag brinner verkligen för IKT och att vara en lärcoach, älskar när jag får visa och inspirera barnen samt mina kolleger när de behöver hjälp.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I förskolan lär vi ut grunderna till hur barnen använder en lärplatta så att när de kommer upp till skolan är det inte ett främmande föremål. Barnen får en större förståelse för fakta, källkritik, olika sökmotorer och hur de söker information. Barn i behöv av extra stöd i undervisningen gagnas av arbete med lärplattor även barn med andra modersmål.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktygen är en stor tillgång i mitt dagliga arbete då vi använder oss utav olika appar/program för reflektion, planeringar och utvärderingar av vårt systematiska kvalitetsarbete. Lärplattan för mig är stor tillgång för till exempel utbildningar, kurser och fortbildning. Lärplattan är ett bra verktyg att ha med sig för att kunna dokumentera och spara ner det man antecknar.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Nordanby har gjort en snabb utveckling kring digitaliseringen då vi alla snabbt behövde lära oss nya sätt att kommunicera eftersom vi inte får träffas fysiskt. Vi har använt oss utav teams vid utvecklingssamtal och andra möten med både vårdnadshavare samt kolleger och rektor. Vi har använt oss utav YouTube för att visa ett föräldramöte, vi använder oss av lärplattformen Vklass där vi dokumenterar och informerar våra vårdnadshavare. Och detta är något vi kommer att fortsätta med så länge vi har en pandemi.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Alla pedagoger har en egen lärplatta som digitalt verktyg i sitt arbete. Vi har en gemensam plattform som är lättillgänglig och enkel i det dagliga arbetet, den har jag varit delaktig i att vara med och utforma. Jag möter även andra IKT lärcoacher från staden digitalt, där vi inspirerar och delar med oss av våra kunskaper, erfarenheter och nyheter. Jag stöttar och vägleder och låter mina kollegor prova att arbeta själva för att det på så vis lära sig dvs ”learning by doing”. Jag delar med mig utav mina erfarenheter och kunskap utan prestige.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Widgit Writer använder jag för att göra olika hjälpmedel/stöd till barnen för att underlätta deras dagar på förskolan det är en app och webbsida där vi kan komma åt bildstöd samt göra egna bildstöd med bilder samt tecken som stöd. Till exempel en dag och veckoplanering, knippa med bildstöd som vi hänger i kläderna.
– Vid språk och kommunikationsundervisning använder jag en boktjänst som heter Polyglutt, där barnen får lyssna på olika böcker. I Polyglutt finns möjligheten att lyssna på sagor med andra språk samt tecken som stöd.
– Jag gör QR koder i appen Cloud qr där vi kan lägga in länkar, bilder, röster samt filmer. Barnen får sen själva scanna koden och se vad som finns i den, det kan vara allt från en saga till sång/dans. Detta använder jag mig av när vi ska musik och rörelseundervisning.