Martin Frisén
Presentation
Nominerad tillsammans med Venla Luukkonen
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en glad och positiv förstelärare som älskar mitt jobb. Just nu har jag en årskurs fem och jag ansvarar för ämnena svenska och engelska. Jag tycker om att utmana min egen undervisning och gillar att prova nya typer av lektioner tillsammans med mina elever.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För mig handlar det om hur jag designar mina uppgifter så att alla kan göra den på sin nivå. Jag testar ofta uppgifterna själv för att upptäcka eventuella hinder som barnen kan uppleva. Min egen version av uppgift blir en inspiration som eleverna kan använda sig av. Jag försöker även göra uppgifterna ”på riktigt” och att uppgiften har flera mottagare än bara läraren. Det kan vara andra elever på skolan som ska läsa texten eller så publiceras uppgifter i vår interna tv.
– Jag tar hjälp av assisterande teknik för alla i klassen, till exempel att alla lyssnar på sina texter. De elever som inte har kommit så långt i sin läsutveckling får hjälp av inläst material och de som har svårigheter med att skriva använder tal till text. Jag försöker även utnyttja datorns fulla kapacitet så att eleverna kan visa sina kunskaper på olika sätt. Man måste inte redovisa i skrift utan man kan göra en video, en ljudinspelning eller varför inte programmera sitt kunnande.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Både jag och min kollega Venla sitter med i skolans pedagogiska utvecklingsgrupp där vi tillsammans med andra leder skolans utveckling både digitalt som analogt. Vi delar alltid med oss av våra erfarenheter och vi har även tid i vår tjänst för att vägleda våra kollegor.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag använder mig av Minecraft i undervisningen, främst i ämnet svenska men även i andra ämnen. Minecraft är en plattform som barnen känner till och är mycket kunniga i och de är experterna. Jag är inte lika kunnig som de, men är duktig på att ta fram lektioner där vi utnyttjar kraften i spelet för att utveckla svenska språket.
– Det är fantastiskt att få uppleva glädjen och engagemanget i klassrummet med hjälp av spelet. Minecraft stimulerar elevernas kreativitet, problemlösningsförmåga och samarbetsförmåga. Ett exempel från verkligheten var en elev som inte ville göra en berättande text. Eleverna hade fått en inspirationsbild på ett tält som låg vid en flod. I bakgrunden kunde man se snöklädda berg. Eleven gjorde klart för mig att han inte tänkte producera text varken med penna och sudd eller med dator. Då lät jag eleven öppna Minecraft och ta sig till en plats som liknade den på bilden. Jag lät eleven bygga upp tältet och lägga till några katter (visste att personen älskade katter). Sedan bad jag hen att börja skriva sin berättelse inne i Minecraft. Vem bor här? Vad kommer att hända? Hur ska det sluta? Sakta men säkert började en berättelse ta form på skärmen om två kompisar som var ute och campade med sina katter. Oturligt nog förvinner katterna en dag och det blir ett rafflande äventyr att hitta dem igen.
Foto: Jeanette Dahlström/Vi Lärare