Mirjam Facchini Jacobsson

Foto på Mirjam Facchini Jacobsson

Mirjam Facchini Jacobsson

Östermalmsskolan
Stockholm

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en grundskolelärare som jobbar på mellanstadiet i årskurs 5 som mentor och undervisar i engelska, teknik och svenska. Jag är även förstelärare i digitalisering och hållbarhet samt Globala målen-ambassadör.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag jobbar mycket projektbaserat och ämnesöverskridande där jag kopplar en stor del av min undervisning till de globala målen på olika sätt. Genom att skapa meningsfullhet och autenticitet i skolarbetet upplever jag att eleverna blir mer engagerade och förstår syftet (varför) på ett tydligare sätt. Min undervisning har stor variation där digitala arbetssätt möter analoga. Vi jobbar individuellt ibland men också mycket i kollaborationer av olika slag. I grupparbeten strävar vi alltid efter att alla ska bidra och då genom att kunna få fokusera på sina styrkor, på det sättet får alla en naturlig och viktig plats i gruppen. Utgångsläget är alltid att alla elever är bra på något oavsett kunskapsnivå det gäller bara att få möjlighet att visa det och det är något som vi jobbar med mycket i klassrummet.

– För mig är digitala lärverktyg en självklarhet, men utgångsläget är alltid att det ska gynna lärandet. Frågan jag alltid ställer mig är om de digitala verktygen som används bidrar till ett djupare, mer inkluderande och bättre lärande. Om svaret blir ja då används det digitala, men ibland är en bok det absolut bästa alternativet, och då väljer jag självklart boken.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har alla blivit Apple teachers på vår skola då vi jobbar med iPads. Vi satsar på att ha fortbildningstillfällen där hela kollegiet ska både inspireras och även förstå när och varför man jobbar digitalt. Vi har en öppen delakultur på vår skola och har även inlagda tillfällen under terminen där vi har vad vi kallar för Show&Tell. Det är tillfällen där olika arbetslag får visa både bra och även ibland misslyckade arbeten med digitala lärverktyg. Jag har även extra tid varje vecka där jag ibland jobbar en-till-en med kollegor som behöver extra stöd, inspiration eller hjälp. Detta gäller både skola och fritidsverksamhet. Nu i år har vi även månatliga inspirationsträffar där kollegorna får tips och inblick i olika appar och verktyg som både är roliga och gynnar lärandet.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Då jag oftast jobbar projektbaserat finns en tydlig start och ett slut på elevernas arbete. Att eleverna förstår varför vi jobbar med det vi jobbar med, att vi kopplar det till deras verklighet, jobbar med autentiska frågeställningar och har en tydlig mottagare skapar meningsfullhet för eleverna som i sin tur skapar ett engagemang hos eleverna. I det snabba och föränderliga digitala samhälle som är elevernas verklighet är fokus alltid på hur vi jobbar med olika verktyg och inte vilka verktyg vi jobbar med. Att lära eleverna att förstå att vi alla är i ett livslångt lärande (jag inkluderat) gör att vi närmar oss olika digitala verktyg och arbetssätt med nyfikenhet men också med vaksamhet.

– Vi lär oss tillsammans och i mitt klassrum får alla elever möjlighet att dela med sig av vad de kan. Ofta lär de mig lika mycket som jag lär dem. Genom att jobbar ämnesintegrerat får eleverna en djupare förståelse i de ämnena som vi jobbar med. Utgångsläget är alltid att vi kopplar det till de Globala målen. Vi kan till exempel lära oss om hållbara städer i teknik, i NO jobbar de samtidigt med ekosystem, i engelskan kopplar jag det till cities and towns och sedan blir slutresultatet att de ska bygga en hållbar stad i Minecraft Education som sedan presenteras i en film i iMovie. Samma koncept med lite olika ämnen har resulterat i projekt där eleverna har programmerat samhällsnyttiga robotar för de Globala målen i Scratch, Globala målen hjältar ritade i Keynote och sedan presenterade i iMovie, samarbeten med andra länder via Climate Action Project där vi genom film, sång och samtal med andra klasser runt om i världen via Skype berättat om Sveriges väg mot hållbarhet och fått höra om andra länders arbeten. Projekten varierar otroligt mycket i tillvägagångssätt och vilka digitala verktyg som används men det som alltid är konstant är syftet – att skapa hopp, tro och en vilja hos alla elever att förstå deras viktiga roll i världen och göra världen bättre.