Mundhir Hajir
Presentation
Nominerad tillsammans med Linnéa Bergfalk Erkmar
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i ämnena SO och svenska. Sedan 2016 har jag arbetat på Enheten för flerspråkighet i Partille kommun. I mitt uppdrag ingår det att undervisa, kartlägga och stötta lärare i deras arbete med nyanlända och andraspråkselever.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– I ett tidigt skede på introduktionen visar vi hur de digitala verktygen används och konkretiserar betydelsen av dessa för våra elever i deras jakt på målspråket. En annan viktig pelare i vårt arbete är det kollegiala mötet med mottagande lärare där vi informerar om hur och i vilka sammanhang de olika digitala hjälpmedlen kan användas i ett språkutvecklande syfte. Vi har även skapat en webbplats där vi har samlat tips på användbara digitala resurser för lärare, elever och föräldrar. Förutom tipsen har vi skapat filmer där vi konkret visar hur resurserna kan användas i olika undervisningssituationer.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Redan innan pandemin hade brutit ut hade vi redan börjat spela in filmer för att göra vårt stöd tillgängligt för alla oavsett tid och plats. Pandemin bekräftade för oss hur viktigt det är med en bredd av olika informationskanaler för att nå ut till våra kollegor. Vi kommer att fortsätta utveckla vår webbplats med aktuella resurser.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I vår kommun brukar vi hålla i föredrag kring digitala resurser som kan användas i språk- och kunskapsutvecklande undervisning. På våra kollegiala träffar brukar vi gå igenom och uppdatera varandra kring de resurser och funktioner som finns.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Ur ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv är det viktigt att skapa förutsättningar som stimulerar nyanlända elevers deltagande och förståelse av lektionsinnehållet. Ett viktigt led i detta är förberedelsefasen där eleven kan ta del av ord och begrepp på sitt modersmål. Genom Widget Online kan läraren skapa begreppsordlistor på flera språk vilket kan möjliggöra elevens förförståelse och deltagande under lektionen.