Niklas Funk

Foto på Niklas Funk

Niklas Funk

Finnbacksskolan
Lycksele

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärarlegitimerad upp till gymnasiet i ämnet spanska. Jag fjärrundervisar tre olika skolor i Västerbotten. Bor i Lund men ser till att elever från norra Sveriges inland får modern, teknisk och rätt utbildning i ämnet Spanska av en legitimerad lärare. Tillsammans med mina handledare i klassrummen blir detta en kraftfull undervisning med många intressanta aspekter.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Då jag undervisar via fjärr är det enklare för mig att ha en-till-en-undervisning med eleverna, det spelar ingen roll om det är en liten eller stor grupp. Jag hittar elevernas svagheter och styrkor och de vågar ställa fler frågor i ämnet via en chatt i stället för att de ska skämmas i ett klassrum och räcka upp handen. Genom att använda mig av ett gemensamt tydligt mål i gruppen kan jag därefter individanpassa varje elevs mål och alternera uppgifter. Då det finns så pass många digitala lärverktyg är det viktigt att jag som pedagog hittar de som passar min grupp och varje elev. Min starkaste egenskap är att jag är flexibel i min undervisning, ingenting är skrivet i sten tills sista betyget är satt för en elev, med det sagt menar jag att jag är väldigt flexibel i sättet att undervisa och använda digitala verktyg eller att examinera varje elev just för att alla ska lära sig på sitt vis i sin takt, när jag hittar varje elevs intresse och kan utforma min undervisning på det viset är jag extra glad.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag är även IT-stödjare på en av skolorna jag jobbar med. Vi vill alltid ligga i framkant vad det gäller den tekniska biten i undervisningen då eleverna oftast är snabbare än många pedagoger, därför är det oerhört viktigt att utbildning och fortbildning med workshops och olika onlinekurser alltid uppmuntras. Vi håller nu på med att få pedagogerna att vara riktade till en specifik IT-stödjare så de alltid kan få ”support” enkelt och snabbt. Vid APT eller i vår interna jobbplattform uppskattas alltid lärarexempel på en både misslyckad eller lyckad erfarenhet och snabba frågor och svar dyker dagligen upp. Dessutom jobbar vi med förväntansmål av varje pedagog.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag vill alltid att min undervisning ska vara så mycket på ”riktigt” som möjligt. Eleverna blir mer ”på tårna” och mer fokuserade då de inte vet vad som ska komma. Några exempel; En lärobok med en bild på en marknad ger inte samma effekt som att jag är uppkopplad med mobilen direkt från en spansk matmarknad och intervjuar lokalbefolkningen och visar upp exakt vad som sker just nu. En rumsbeskrivning på ett foto är inte lika spännande som ett legobygge som byggs om under lektionen av mig framför kameran. En inspelad röst från en lärobok är inte detsamma som en inspelad intervju med olika spansktalande dialekter.