Sofia Johansson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på Idrottsgymnasiet på Dragonskolan. Jag undervisar i en hel del olika idrottskurser, allt från vanlig Idrott & hälsa till kurser i Mental träning, Träningslära, kurser i gym och gruppträning samt Bollspel.
– Jag har man och tre barn och vardagen är därför ofta späckad med aktiviteter. Jag själv tycker om att träna och springer helst en runda när jag får tillfälle. Annars är jag fotbollstränare för ett gäng 13-åringar samt instruerar step-klasser på Iksu.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Idrott är ett ämne där man ofta ska prestera i grupp. Genom att använda filmer kan eleverna ges möjlighet till differentierat arbete genom undervisning och uppgifter att göra hemma på egen hand utan att behöva prestera i relation till andra. Eleverna kan också få instruktioner, repetition, sammanfattningar, momentbeskrivningar digitalt, på ett annorlunda sätt som skapar intresse, motivation och förhoppningsvis inspiration.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Den har så klart påskyndat vår digitala utveckling en hel del. Den har gjort att vi snabbt har utvecklat vår undervisning och lärt oss väldigt mycket som vi kan använda nu när eleverna är på plats igen. Filmade genomgångar, flippade klassrum, digitala uppgifter som inspirerar och ger tillfälle att differentiera. I år har vi kunnat använda det material vi skapat under pandemin och t ex ibland flyttat ut föreläsningen och gjort den till en promenad med inspelad föreläsning istället för att sitta i bänkarna en solig dag. En variation som uppskattas av eleverna. Det hade jag inte gjort tidigare.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har lyckats få till en generös kultur på vår skola där vi delar med oss av det material som vi skapar. Kollegor emellan men också genom att vår rektor bjuder in olika personer och ger dem ca 10 minuter av ett arbetslagsmöte för att berätta om ett projekt de haft med sina elever. Vi har också en It-pedagog som hjälper oss och driver en plattform, imitten.se där han sammanställer allt vårt material och på så vis sprider inspiration bland kollegiet.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag har en del favoriter och det som jag mest fastnat för är Powtoon. Det finns inget man inte kan göra en powtoon om. Det är ett enkelt verktyg att skapa korta filmer med där du kan jobba med animerade gubbar och pratbubblor eller med mer verkliga bilder och text. Det är enkelt att arbeta med programmet och man kan få in så mycket mer i en film än i en muntlig instruktion eller enbart skriftlig text. Dessutom kan man lägga till både musik och tal om man vill. Jag använder detta verktyg till så många olika sammanhang; informationsfilmer, inbjudningsfilmer, sammanfattningar inför prov eller av moment m.m. Vi gjorde faktiskt en film om Dragonskolans arbete mot kränkande behandling med powtoon-verktyget. Mitt senaste projekt är ett spelifieringsmoment inom friluftsliv i ämnet Idrott & hälsa. Där har jag skapat en film med matnyttig information samt för att väcka intresse hos eleverna inför momentet med tema Robinson.
– Jag har arbetat med verktyget i några år nu och låter också eleverna skapa en del material genom det verktyget. Istället för att göra en skriftlig analys av motivationsteorier och vad som motiverar dem fick de istället sammanfatta det viktiga i en powtoon. Ett sätt att jobba lite annorlunda och kreativt.
Sen vill jag också nämna det kanske enklaste men mitt mest använda verktyg, skärmklippsverktyget. Jag tror min digitala resa startade då jag via en kollega lärde mig använda det.