Therese Olsson

Foto Theres Olsson

Therese Olsson

Matforsskola
Sundsvall

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en lärare som arbetar i en årskurs 3. Är inne på mitt fjärde år i skolans värld och har tidigare arbetet inom förskolan under 9 år. Mina hjärtefrågor är att skapa inkluderande lärmiljöer och en tillgänglig undervisning för alla. Men jag brinner också för att vi kollegialt ska lära oss av varandra. Det jag inte kan, kan någon annan, är viktiga ord för mig.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom IT upplever jag att elevernas kunskapsinhämtning blir mer tillgänglig för eleverna. Jag kan tillsammans med eleverna individanpassa, eleverna kan få stöd mer utifrån elevens egna behov.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag planerar utifrån att jag ska bedöma elevernas förmågor utifrån många olika sätt. IT ger möjlighet till ett fritt och utvecklande arbete för eleverna. Jag tänker mig att en bedömning inte behöver göras enbart utifrån ett skriftligt prov utan att eleverna genom IT kan visa sina kunskaper på många olika sätt. Jag upplever att det blir enklare att motivera eleverna till lärande genom IT. Jag försöker utforma mina lektionsplaneringar så att de är flexibla och bildar till att höja motivationen och lusten till att lära sig för varje elev.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Vi har en bra grund i vår digitalisering, vi har en-till-en Cromebooks i åk 4-9 och två på en i åk 1-3. Utmaningen under våren låg i att alla datorer inte kom ut till eleverna. Vi arbetar hårt för att de ska bli tillgängliga för alla.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag använder mig av några olika webbtjänster till exempel Inläsningstjänst, där elever som behöver det kan lyssna istället för att lägga alla energi på att läsa, nomp.se där elever kan mängdträna matematik, widgit för att göra bildstöd för eleverna (för att förstärka), Classroomscreen.com som jag använder för att skapa struktur för eleverna. Jag hämtar även väldigt mycket inspiration från UR Skola och använder dagligen deras innehåll i min undervisning. Deras innehåll är relevant samtidigt som det ger en bra nyansering utifrån olika normer.