Viviana Lind

Foto på Viviana Lind,

Viviana Lind

Södra Råtorps skola
Karlstad

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Viviana, kallas för Vivi och jobbar som lärare i åk. 2

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För mig är det viktigt att skapa bra relationer med mina elever och visa att jag tror på deras förmågor. Precis som många av mina kollegor har jag elevgrupper som behöver särskilda anpassningar åt olika håll – allt från nya svårare utmaningar för att hålla lärandelusten vid liv, till mer tid och stöttning för att klara en uppgift. Det gör att digitala verktyg är en viktig del av min undervisning och jag ser dessa som en enorm tillgång och använder dem dagligen för att få med mina elever och skapa ett tillgängligt klassrum. Alla ska till exempel kunna få sina fantastiska berättelser bevarade, även de som inte riktigt har kommit igång med sitt eget skrivande än.

– Jag upplever att de digitala verktygen hjälper till och förstärker lusten att vilja lära. Jag får eleverna till att söka efter kunskap, skapa egna faktafilmer och berätta en berättelse med hjälp av animationer de gjort med hjälp av stopmotion. Med hjälp av olika plattformar och digitala verktyg kan jag även utmana de elever som behöver svårare uppgifter samtidigt som andra elever färdighetstränas. Detta är ett exempel på hur jag kan differentiera min undervisning för att få alla att lyckas. Vi lär oss på olika sätt och då bör det också finnas olika verktyg att använda sig av.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Precis som i klassrummet har jag kollegor som tycker att det är svårt, en del som tycker det är lätt, en del som är nyfikna och vill lära sig och en del som föredrar papper och penna. Så ska det få vara, vi ska få vara olika och jobba på olika sätt.

– När vi drog i gång ordentligt, gjorde jag och en kollega en inventering via ett formulär i Forms. Vi tog vi reda på vad kollegorna ville ha hjälp med och vad de ville lära sig mer om. Utifrån det resultatet har vi genomfört olika workshops för att inspirera och visa på hur digitala verktyg kan vara en tillgång i klassrummet. Vi har fasta tisdagar att använda till att inspirera och lära våra kollegor. Vi har jobbat med Escaperooms, visat olika program och olika digitala plattformar som de kan använda sig av. Vi försöker dela med oss av verktyg som inspirerar, men kollegorna ska inte känna sig tvingade att arbeta med dem. Sen är det superkul när de skickar exempelvis escaperooms som de vill att vi ska testa och som de sedan kör i klassrummet.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Att tro på elevernas förmågor är så viktigt och ge dem tid och tillfällen att lära – och använda sig av digitala verktyg. Det måste få ta tid för all tid jag lägger ner lönar sig i det långa loppet. Det verktyget jag använder mig mest av i min undervisning är PowerPoint. Jag har på senare tid upptäckt vilka otroliga möjligheter det programmet har och hur jag kan variera mina presentationer för att använda mig av dem i undervisningen så eleverna lär sig.  Jag har gjort enkla presentationer, arbetsblad, digitala escaperoom och spel som jag har delat med mina elever.

– Jag hade en elev i klassrummet verkligen inte ens ville försöka skriva, men ändå kunde berätta fantastiska berättelser. Då tog jag fram en iPad och startade Word, sen visade jag eleven hur hen kunde berätta för datorn vad den skulle skriva. När timern plingade och lektionen var slut skrek eleven rakt ut: ”Neeej, jag är inte klar än!” Därefter tog hen varje tillfälle tills berättelsen var helt klar och bevarad. Dubbel lycka!