Wioletta Kosecka

Foto på Wioletta Kosecka

Wioletta Kosecka

Modersmålsenheten
Karlstad

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Legitimerad mattelärare, undervisar i polska sen tio år tillbaka och är även IT-handledare på Modersmålsenheten.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag använder webbsidor i min undervisning för att skapa egna berättelser med text eller för att spela in min/elevers egen röst. Det är även användbart att använda plattformar där vi kan välja filmer, och sedan anpassa dem efter våra behov. Det möjliggör att lägga till frågor, quiz och kommentarer till filmerna. Vissa elever lär sig snabbare genom illustrationer, därför är visualisering viktig för att bättre förstå de behandlade ämnena. Jag använder interaktiva övningar som visas på projektorer som är intressanta för barn och stimulerar dem att självständigt lösa problem.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Som IT-handledare stöttar vi varandra i att lösa olika uppstådda problem, och delar med oss av rekommendationer kring plattformar, program och quizar som kan användas inom lektionerna. Vi engagerar oss regelbundet i ALM-grupper för att fördjupa vår förståelse för digitaliseringens roll i undervisningen. Därmed strävar vi efter att kontinuerligt utveckla och förbättra vår kompetens inom området. Jag delar även användbara plattformar och resurser på studiedagar.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker att Edpuzzle är ett kraftfullt verktyg för modersmålslektioner. Det låter läraren infoga frågor och quiz i videor för interaktivt lärande. Genom animerade filmer kan man berika språkundervisningen för alla språk och kan man genomföra diskussioner som är kopplade till temaplaneringen. Eleverna kan använda det för självständigt lärande och läraren kan följa upp deras framsteg. Det främjar en djupare förståelse för modersmålet.