Daniel Nilsson, Guldäpplepristagare 2018, har bytt Stagneliusskolan i Kalmar mot Svenska skolan på Mallorca. I Spanien råder det nu utegångsförbud och Svenska skolan har gått över till undervisning via nätet.
Spanien gick från en tämligen vanlig vardag till utegångsförbud över en helg. Daniel Nilsson, mattelärare och speciallärare på Svenska skolan på Mallorca, fick tillsammans med kollegor och elever en dag på sig att planera och ställa om undervisningen.
– Allt gick så fort här och vi inte hade planerat för att undervisa digitalt. Vi hade en dag i skolan tillsammans där vi bestämde oss för att genomföra lektionerna enligt schemat, men använda oss av Google Meet, eftersom de flesta av våra lärare är bekanta med Googles verktyg.
Under den dagen hann de också tillsammans med eleverna gå igenom hur de skulle ansluta sig till ett mötesrum på Google. Planeringar och länkar till dagens lektioner lägger man på skolans lärplattform. Varje lektion har ett mötesrum som läraren öppnar upp och inför lektionen.
Ordinarie schema gäller även digitalt
– Vi har försökt att göra så små förändringar för eleverna som möjligt och därför följer eleverna sitt ordinarie schema. Läraren som är ansvarig för lektionen bjuder in klassen till lektionen via Google Meet. Vi börjar varje lektion med att ta allmänna frågor från eleverna och notera närvaro. Därefter följer genomgångar, film, enskilt arbete med mera.
Exakt hur lektionerna ser ut varierar naturligtvis något mellan lärarna. Daniel Nilsson som har matematik med högstadie- och gymnasieelever, arbetar först med att ha korta genomgångar, sedan arbetar eleverna ofta enskilt med de uppgifter de enligt lektionsplaneringen ska arbeta med. Daniel finns kvar i mötesrummet under hela lektionen och eleverna kan själva gå in och ut ur det gemensamma mötesrummet, beroende på om de har några frågor eller ej. I slutet av varje lektion får eleverna svara på tre korta frågor om dagens innehåll och nu efter snart en vecka planerar Daniel för att genomföra en lite större koll med ett test via Google Formulär för att säkerställa att eleverna är där han tror att de är.
Daniel har fördelen av att under lång tid ha byggt upp ett webbmaterial för alla gymnasiets mattekurser, där det finns en struktur med uppgifter, filmade genomgångar och lösningar som eleverna kan följa. Ursprungligen började det jobbet som en del i att stötta elever som behövde stöd för att kunna jobba hemma. Efter snart en vecka med enbart fjärrundervisning har Daniel insett att det som fattas i materialet är mer utmanande uppgifter för de elever som har lätt för matte, något han jobbar med att komplettera nu.
Samspelet med kollegorna
Även lärarna har sedan snart en vecka sina möten i mötesrum på Google. Enligt samma rutiner som tidigare, men oftare.
– Skoldagen för eleverna här slutar kl 16.00 och fem minuter senare, varje dag, har vi lärare på högstadiet och gymnasiet ett arbetslagsmöte. Där går vi igenom och utvärderar dagen och reflekterar över de erfarenheter vi fått. Än så länge löper allting väldigt smidigt, både för oss lärare och eleverna. Vi saknar självfallet den fysiska kontakten, men i övrigt går det bra.
Daniels webbsida med material i matematik
Dalles Matte heter den webbsida med material för alla gymnasiets årskurser, samt en hel del även för högstadiet, som Daniel Nilsson och hans elever nu använder i den digitala undervisningen: Dalles Matte
Text: Carina Näslundh
Foto: Hans Olofsson
I denna video från 2018 berättar Daniel Nilsson om tankarna bakom och uppbyggnaden av webbresurser Dalles Matte.
Suveränt jobbat! Heja både till Daniel och alla härliga ex kollegor på Svenska Skolan Mallorca ❤️
Här i Stockholm rullar grundskolan på som vanligt med undantag att väldigt många elever stannar hemma pga rådande omständigheter.
Kram
Elisabeth Edberg