Det är fredag morgon kl 8.00. Inne i Helena Kvarnsells klassrum på Björknässkolan i Nacka har niorna matte. I dag handlar det om geometri, På bänkarna ligger datorer, böcker, papper och egenhändigt tillverkade papplådor. Helena inleder med några snabba tips kring Google sketchup, ett lättanvänt verktyg för att skissa idéer i 3D. Eleverna ska använda det för att göra en digital variant av sina papplådor och sedan utforska volymen av en cylinder. Det är första gången klassen använder Sketchup, men det tar inte många minuter innan de är i gång och på Youtube finns många instruktionsfilmer att använda om man kör fast.
På Björknässkolan har alla elever egen dator. Helena Kvarnsell, finalist till lärarpriset Guldäpplet 2011, menar att elevernas lärande lyfter med datorn.
– Det är svaret på allt, säger Helena och skrattar. Men det finns allvar i skrattet.
– Som mattelärare är det så lätt att bara följa boken. Både elever och lärare är vana vid det. Men med datorerna och internet kan jag koppla in verkligheten i lärandet, på många olika sätt. Eleverna ska använda det dom gör i skolan i sitt fortsatta liv. och i världen utanför skolan används digitala verktyg. Självklart ska vi också använda dem.
Andra fördelar Helena pekar på är möjligheterna att jobba mer varierat. Det är inte så att matteboken är utslängd ur klassrummet på Björknässkolan, men den spelar inte huvudrollen. Möjligheterna till visualisering både i matte och NO är andra vinster. Lärandet blir roligare och intressantare med variation – både för eleverna och Helena. När datorerna finns med i bilden är det också mycket enklare att jobba med lärandet.
Både bok och dator
Bland Helenas niondeklassare går meningarna isär. Dator eller bok, vilket är bäst. De flesta verkar eniga om att just variationen behövs.
– Ibland är det skönt att sitta med hörlurarna och räkna i matteboken, säger Teodor. Men geometri och grafer är mycket enklare på datorn.
Matilda som just fått till en cylinder i Sketchup håller just på att lista ut formeln för att räkna ut volymen.
– Vi får pröva många olika saker. Det gör att man kommer ihåg lättare och det bir roligare.
Lättare vara lärare
Med digitala verktyg och sociala medier på nätet har det också blivit enklare att vara lärare menar Helena Kvarnsell. Själv bloggar hon om sin matte och NO-undervisning. Hon är aktiv på twitter och i andra nätbaserade sammanhang. Ett mål hon satt upp för sig själv den här terminen är att bli flitigare på att dela med sig.
– Det är viktigt att dela med sig. Och ska vi vara effektiva som lärare på den arbetstid vi har behöver vi ta till vara på varandras kompetens.
Och sitt yrkesval har Helena Kvarnsell aldrig ångrat.
– Att vara matte/no-lärare är det roligaste jobb som finns. Utmaningen är att göra ämnena roliga och utmanande för eleverna. Och med datorn och internet är det så mycket enklare, och roligare.
Text: Carina Näslundh
E-post: carina@diu.se
Tips från Helena:
Ett enkelt sätt att komma igång med IT i matteundervisningen är via färdighetsträningen, till exempel med negativa tal. Det kan bli en nästan spelliknande situation som motiverar många elever.
Ta vara på möjligheterna att förenkla ditt liv som lärare genom att ta del av andras tips, idéer och lektionsupplägg via bloggar och sociala medier. Och dela med dig av ditt eget material.
Helenas egen blogg, där hoh tipsar om digitala verktyg och pedagogiska upplägg
Helena på Twitter