Lindskolans lärarlag

Lindskolans lärarlag

Lindskolan, anpassad grundskola
Huddinge

Presentation

På bilden, lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge. Från vänster: Katarina Sjöberg, Helena Perlskog, Nella Celik, Nina Siirtola, Catrin Tall, Annett Andersson och Jenny Pettersson. 

 

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
Vi är ett lärararbetslag som arbetar på en anpassad grundskola i Huddinge. Våra elever har intellektuell funktionsnedsättning och tilläggsdiagnoser såsom autism eller flerfunktionsvariation.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i er undervisning? Hur tar ni stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Kommunikation är en grundläggande rättighet för alla och är ett av våra viktigaste uppdrag. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik och Allmän kompletterande kommunikation (AKK), genom tecken (TAKK), föremål, bildstöd och digitala hjälpmedel (GAKK).

– På vår skola strävar vi efter att utveckla elevernas kommunikation och möjlighet att utrycka sina behov och önskemål. Vi har under de senaste åren arbetat med ett stort projekt där eleverna jobbar med kommunikation via Widgitplattor. Det är en Ipad som endast är ett kommunikationsverktyg och ett digitalt hjälpmedel. Med hjälp av Widgitplattan har vi kunnat hjälpa eleverna att utveckla sin kommunikation och sina kunskaper på olika sätt, vi anpassar uppläggen på Widgitplattan utifrån elevens behov och kognitiva färdigheter.
Vi har under de senaste två åren haft ett givande samarbete med två forskare på Södertörns högskola kring vårt projekt som handlar om digitala hjälpmedel och kommunikation.

– Utifrån läroplanen Agr22 arbetar vi ämnesintegrerat, genom tematiskt arbete möjliggör vi kunskapsinhämtning på olika sätt utifrån varje enskild individ. I lärarlaget har vi gemensamt skapat anpassat arbetsmaterial för att eleverna ska kunna fördjupa sina kunskaper. Vi arbetar med att skapa filmer tillsammans där både elever och pedagoger är aktörer. För att öka förståelsen för hur man till exempel ska agera vid en brand så har vi gjort en utrymningsfilm som eleverna har möjlighet att titta på vid flera lär tillfällen. Vi har skapat filmer, musikvideo och sånger via greenscreen och AI där eleverna är aktörer.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi har ett tätt samarbete där vi i lärarlaget till exempel delar lektionsupplägg med varandra. Vi har gemensamma teman och möten för att hela tiden underlätta vårt arbete. Vi delar upplägg på google drive och sparar på så sätt vår tid samt får en gemenskap genom hela lärarlaget. Hela skolan arbetar dessutom gemensamt i ett forskningsprojekt där vi haft ett givande samarbete kring digitala hjälpmedel och kommunikation.

Har ni något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som ni vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
Widgitplattan är ett av våra verktyg där vi dagligen arbetar med dagbok mellan skola och hem, lektionsupplägg samt olika kommunikationsupplägg. Med stöd av Widgitplattan ges eleverna möjlighet och förutsättning att utveckla sin kommunikativa förmåga och ökar språkutvecklingen.

Lärarnas individuella presentationer:
Annett Andersson
Catrin Tall
Helena Perlskog
Jenny Pettersson
Katarina Sjöberg
Nella Celik
Nina Siirtola