Mirjam Lindberg
Presentation
Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Mirjam är 41 år och arbetar på Kaxbergs förskola som förskollärare. Totalt har jag jobbat i 21 år i Södertälje kommun
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tror att barns språk kan främjas genom ett språkstärkande arbete med digitala hjälpmedel om pedagogen planerar att verktygen används i specifika syften som följer läroplanens mål och att de genomförs i samspel mellan barn och närvarande pedagoger. Men det kan även främja andra delar av barns lärande om verktygen använd på rätt sätt och att pedagogerna har kunskaper inom detta.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag använder mig alltid av digitala verktyg när jag planerar, dokumenterar och reflekterar. Det underlättar mycket i mitt arbete.
Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vissa möten har varit framgångsrikt att ha digitalt, det har sparat på restiden.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en pedagog på varje förskola som har ansvaret för det digitala och som ser till att alla får ta del av och får hjälp med att använda de digitala verktygen på rätt sätt.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar Polyglutt. Det underlättar när man har barn med olika språk då det finns många böcker där och man kan lyssna på många olika språk. Sen är jag väldigt intresserad av Green screen, det är så häftigt att skapa sagor och olika berättelser tillsammans med barnen där.