Pierre Dakkour
Presentation
Nominerad tillsammans med Adam Leszczynsk och Paula Williamson
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i samhällsvetenskapliga ämnen på Samhällsvetenskapsprogrammet sedan 15 år tillbaka. Jag har en förstelärartjänst med inriktning på digitalisering och i det uppdraget ingår att vara en av tre superanvändare vid Mimers Hus Gymnasium i Kungälv. Målet med det arbete som vi gör i superanvändargruppen är att se till att både lärare och elever har tillgång till bra verktyg, så att digitaliseringen blir ett pedagogiskt verktyg och en tillgång för alla våra elever.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Vi har tagit fram skolans digitaliseringsplan, utifrån både nationella riktlinjer och olika skattningar bland ledning, lärare och elever på skolan. Utifrån det har vi identifierat olika områden där vi behöver stärka elevernas digitala kompetens. Bland annat har detta resulterat i ett större projekt kring kompensatoriska digitala hjälpmedel där vi tillsammans med skolans specialpedagoger genomför återkommande utbildningar med såväl elever som lärare.
– Vi har också påbörjat arbetet med att stärka elevernas källkritiska förmåga men även arbeta med elevernas källtillit.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Mötet med eleven är alltid en av de mest centrala delarna av undervisningen, och pandemin förändrade såklart möjligheterna till det i stor utsträckning. Den främsta vinsten att det nu är ett mycket mindre motstånd för eleverna att koppla upp sig i videomöten, vilket ibland är den bästa lösningen. Utöver det så gav distanslektionerna en annan möjlighet att helt avskilt stämma av saker med enskilda elever under lektionen. Det är också värt att notera att elever som ibland har svårt att blomma ut helt i klassrumsundervisningen fick en annan möjlighet att göra det med förändrade undervisningssätt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi superanvändare arbetar som tidigare nämnt systematiskt utifrån en digitaliseringsplan. Planen har som huvudsyfte att digitaliseringen ska ligga nära lärarna och eleverna, vi ska inte göra förändringar bara för sakens skull utan vi strävar efter att all fortbildning och eventuella nya verktyg ska gynna det dagliga arbetet. Vi har regelbundna utbildningar i kollegiet gällande de program vi använder mest, och har även en stund i veckan där man kan komma och få hjälp. Att vi som lärare är delaktiga och kan påverka vilka program som ska användas gör att det är enklare att få fokus på vad som är till hjälp för våra elever.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Förutom Microsoft miljön och Teams som vi arbetar med dagligen så arbetar jag mycket med visualiseringar för att eleverna ska förstå komplicerade samhällsvetenskapliga fenomen. Olika verktyg kan fungera olika bra för olika undervisningssituationer men bland annat Google maps, Gapminder, Power BI.