Här har Peter Becker, Guldäpplets ordförande, bjudit in Johan Sköld och Susanne Kjällander att inleda Guldäpplets forskardialog med ett webbinarium kring den sociala dimensionen i onlinearbete: Hur vi använder digitala samarbetsgrupper kring bloggande för att peppa elever, stärka sociala band och deltagande, med elever på distans?
Johan Sköld är lärare på Forshagaakademin i Forshaga, pristagare Guldäpplet 2019 och Susanne Kjällander är forskare Stockholms universitet och vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2019.
Johans tre tips för elevers motivation och engagemang, med flera bilder som visades under webbinariet.
En dag med fjärrundervisning var temat för en uppgift Johan Skölds elever på språkintroduktionsprogrammet genomförde. Under webbinariet visade Johan en film som eleven Vu har gjort, se nedan
Medverkande:
Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU och Guldäpplets jury.
Foto: Johanna Wallén
Johan Sköld är lärare på Forshagaakademin i Forshaga, pristagare Guldäpplet 2019.
Foto: Bo Helmersson
Susanne Kjällander är forskare Stockholms universitet och vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2019.
Foto: Bo Helmersson
Peter Becker inbjöd Johan Sköld och Susanne Kjällander att fortsätta samtalet, kring temat: Elever utvecklar berättandet och sitt språk. Om arbete tillsammans med eleverna, med mikrofon och kamera som verktyg för lärande. Du kan se webbinariet här
Guldäpplets forskardialog handlar om att skapa former för att stimulera samspelet mellan lärare och forskare.
Här inbjuder Peter Becker, Guldäpplets ordförande, Guldäpplets pristagare och nominerade att beskriva konkreta scenarier och arbetssätt och att samtala med en utvald forskare kring dessa. Under 2020 har forskarna varit Staffan Selander, Susanne Kjällander och Åke Grönlund.
Detta är ett utforskande av mötet mellan praktiker och forskare, och ett litet bidrag till formulering av professionens beprövade erfarenhet och utveckling av kunskap i dialog med forskning.
Webbinarieserie på onsdagar kl 16.00-16.30. Välkommen!
Läs mer
Klokare tillsammans – den professionella reflektionen