Lärplattan – uppfinning gjord för förskolan

Carita Fall och Magge de Bernardo
NOMINERADE 2017:
– Vi ska väcka lusten till livslångt lärande hos barnen, och där är lärplattan ett av de verktyg vi använder, säger Carita Fall och Magge De Bernardo, förskollärare på Kvicksunds förskola i Västerås och två av sju förskollärare i kommunen som nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2017.
Kvicksunds förskola är en liten förskola naturskönt belägen i en skogsdunge på landet i utkanten av Västerås kommun. När DIU besöker förskolan är det främst för att få veta mer om Carita Fall och Magge De Bernardos arbete med programmering och robotar, men i stället kommer samtalet att handla om dokumentation och lärplattor.
Med lärplattan blir allting lätt. Det kan vara att att dokumentera barnens dag på förskolan, filma experiment så att barnen kan se och återuppleva dem om och om igen, eller förbereda föräldrasamtal.

– Lärplattan är ett hjälpmedel som öppnar nya vägar. Den är enkel och går snabbt att använda, Det är nästan som om det var ett redskap som var uppfunnet för förskolan, säger Carita,

Enkelhet och trygghet är två begrepp som Carita och Magge återkommer till. Lärplattan är lätt att använda för både personal och barn och man behöver aldrig vara rädd för att trycka fel och förstöra något. Och att ta med sig lärplattan ut i skogen på sifferpromenad för att sedan titta tillsammans och återupptäcka både skogspromenad och siffror är enkelt. Att följa ett barn en dag och visa föräldrarna hur barnets dag på förskolan ser ut är – enkelt.

– Föräldrarna kanske lämnar ett gråtande barn på morgonen, nu kan vi enkelt skugga barnet en dag och visa föräldrarna vad som hänt efter lämning. Det är lätt och går fort att göra och är fantastiskt för föräldrarna att se, säger Carita.

QR, film och utvecklingssamtal
– Jag kan visa dig hur man skannar filmer.
Levi, tre år, tar tag i en av lärplattorna, går fram till väggen där det finns olika QR-koder, riktar in lärplattan och skannar av koden till en film med barnens senaste experiment. Tillsammans med jämnåriga My, tittar han på filmen om och om igen och de kommenterar hur det egentligen fungerar när vatten börjar bubbla.

För Carita Fall och Magge De Bernardo är det viktigt att använda de digitala verktygen så att barnen själva kan använda och producera material. De vill inte hamna i ”appträsket”. Ett exempel är utvecklingssamtalen. Nu gör barnen själva underlaget till samtalet med föräldrarna. De tar bilder, berättar och gör filmer, 4-5-åringarna gör ofta filmerna helt själva, de yngre barnen får hjälp av personal eller andra barn.

– Förut satt vi med checklistor på utvecklingssamtalen. Nu blir samtalen levande och lärandet blir tydligt både för barn, föräldrar och oss, säger Magge.

– Det kanske inte alltid blir som vi vuxna tänkt när barnen producerar saker, men jag tror att vi måste släppa att det ska vara perfekt och istället tänka på att det ska vara givande. Och att vi lär tillsammans med barnen, säger Magge.

Kollegor i samspel
Att kollegorna på förskolan samverkar, inspirerar och stöttar varandra är en viktig ingrediens för att utveckla arbetet med lärplattan. I Västerås förskolor, som fick kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan i våras för sitt arbete med förskolans digitalisering, finns också inspirationsnätverk där Carita Fall och Magge De Bernardo ingår.

– Vi får inspiration av förskolans IKT-mentor, vi prövar och ger tips och stöd till kollegor. Det är viktigt i arbetslaget att ge varandra tid och möjlighet att pröva sig fram, säger Carita Fall och Magge De Bernardo.

Text: Carina Näslundh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *