Guldäpplets stipendiater 2024:
Lärare som skapar rika lärmiljöer!

På bilden: Lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola, Huddinge, förstapristagare Guldäpplet 2024. Överst fr v: Nina Siirtola, Nella Celik, Jenny Pettersson, Annett Andersson. Nedre rad fr v: Helena Perlskog, Catrin Tall och Katarina Sjöberg. Foto: Caisa Rasmussen.

Tio lärare belönades i dag för sitt arbete med att utveckla undervisningen med nytänkande och väl övervägd kombination av analoga och digitala verktyg. Lärarlaget på Lindskolan, en anpassad grundskola i Huddinge, mottog första priset i utmärkelsen lärarpriset Guldäpplet för sitt nytänkande arbete med att förstärka undervisningen med ändamålsenliga digitala verktyg. Stipendiaterna Fredrik Norman, gymnasielärare i engelska och religionskunskap på Bessemerskolan i Sandviken och Mia Hasseblad,SO-lärare och It-pedagog på Nya Elementar i Stockholm, delade på andraplatsen. 

– Årets stipendiater till Guldäpplet visar genomtänkta, språkutvecklande, engagerande och omvärldsmedvetna lärmiljöer.  Med rätt nivå för varje elev. Det är så vi vill ha det. Förbud är inte svensk skola. Det här är svensk skola. En skola vi kan vara stolta över, säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för Guldäpplet.

Lärarpriset Guldäpplet lyfter sedan 2002 fram lärare, som vågar röja ny mark med förankring i sina ämnen och som systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan och bygger kollegial och digital kompetens.

– Årets stipendiater är goda exempel på att professionens kompetens är hög då det gäller att göra kloka och medvetna val i sin undervisning. För att varje elev ska få rätt förutsättningar att nå sin högsta potential kombinerar årets nominerade analoga och digitala arbetssätt samt verktyg på bästa sätt, säger Mikael Svensson, programansvarig för skolans digitalisering, SKR och medlem i Guldäpplet jury.

Årets stipendiater

Lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge. ”För att Lindskolans lärarlag under flera år utvecklat arbetet med lärande och kommunikation i anpassad grundskola, med genomarbetade konkreta material och arbetsformer, analoga som digitala. De visar hur noggrant utvalda digitala verktyg är en stor pedagogisk hjälp när det gäller att bryta ner det abstrakta i lärandet. Lärarlaget samverkar med forskare kring samspelet mellan elever och pedagoger/lärare och synliggör hur elever och särskilt de med kommunikationssvårigheter kan använda olika resurser och stöd.”

I lärarlaget på Lindskolan ingår: Annett Andersson, Helena Perlskog, Katarina Sjöberg, Nella Celik, Jenny Pettersson, Catrin Tall och Nina Siirtola.

Fredrik Norman. Mia Hasselblad. Foto: Caisa Ramussen

Fredrik Norman, gymnasielärare i engelska och religionskunskap på Bessemerskolan i Sandviken. ”För hans inspirerande, idérika och innovativa arbetssätt med medier och många källor i sin undervisning. I nära samarbete med skolbiblioteket har Fredrik arbetat med att läsa och skriva texter och att öka läslusten och läsförståelsen hos alla elever i engelska genom högläsning och strukturerat textabete, både skönlitterära och faktatexter. Väl grundad i ett forskningsbaserat arbetssätt bloggar han i sitt Didaktiska laboratorium kring undervisningsstrategier, och delar erfarenheter, studier och reflektioner med kollegor.”

Mia Hasselblad. Foto: Caisa Ramussen

Mia Hasselblad, SO-lärare och It-pedagog på Nya Elementar i Stockholm. ”För att hon alltid har ett fokus på att engagera eleverna i världen runt omkring dem och arbeta värdeskapande. Genom att ta hänsyn till elevernas intressen och uppmuntra dem att ta ansvar för sina egna lärandemål, utvecklar hon en lärmiljö där eleverna kan utforska sina egna sammanhang och idéer och ta initiativ till projekt som bidrar till samhället. Med analoga och digitala verktyg och tekniker för att samla och analysera data hjälper Mia eleverna att identifiera problem och möjligheter och ta initiativ till att skapa lösningar som gör verklig skillnad.”

Johan Falk. Foto: Caisa Ramussen

Juryns Särskilda Pris
Vid prisutdelningen mottog, Johan Falk, med bakgrund som lärare, vetenskapsjournalist och undervisningsråd vid Skolverket, Guldäpplejuryn Särskilda Pris, ett stipendium som juryn kan tilldela ”en eller flera personer, oftast utanför lärarkåren, som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.”

Johan Falk mottog Guldäpplets Särskilda Pris ”För sitt starka engagemang och arbete med att uppmärksamma betydelsen av artificiell intelligens (AI) dess risker och möjligheter för svensk skola. Och att i inlägg, föreläsningar och bokform under lång tid skapat uppmärksamhet och diskussion kring AI på många nivåer inom skolans värld, från myndighet till klassrum. Johan har haft stor betydelse för att nyansera debatten kring AI i skolan till en diskussion om möjligheter och framtidskompetenser. Han har starkt bidragit till förståelse och intresse i diskussionen kring AI i skola och samhälle – både kring de praktiska möjligheterna och diskussionen av risker”

Årets stipendiater till lärarpriset Guldäpplet och Guldäpplejuryns Särskilda Pris mottog sina guldäpplen vid Guldäpplets dag, som arrangerades hos Guldäpplets partner, Sveriges Lärare, i Stockholm.