2017
Stefan Nilsson
Presentation av Stefan Nilsson
Stella Savvidou
Presentation av Stella Savvidou
Det finns ett uppsjö av bra hemsidor och digitala verktyg som eleverna kan använda sig av för att lära sig idag. I denna uppsjö finns det dock även dåliga sidor och då lär sig eleverna snabbt hur man kan vara källkritiska och vilka sidor som är pålitliga och vilka inte. Google har fantastiska verktyg som kan få eleverna att utvecklas.
Tips och förslag på bra hemsidor/appar ges också till eleverna och alla läxor görs digitalt vilken besparar mig mycket arbetstid då många av läxorna är självrättade genom hemsidan/appen. Jag kan då ägna mer tid åt elevernas formativa bedömning.
Stina Björnström
Presentation av Stina Björnström
– Med hjälp av IT kan jag illustrera matematiken på ett dynamiskt och tydligt sätt. Elevernas förståelse fördjupas därmed. De får även själva använda matematiska verktyg för att upptäcka nya samband, vilket befäster kunskaperna.
Digitala verktyg ger goda möjligheter att arbeta formativt. Eleverna kan kontinuerligt följa sin egen kunskapsutveckling och stimuleras att arbeta vidare med kunskapsområden och förmågor som ännu inte satt sig.
Det hjälper mig att bygga en bra struktur och ger mig möjlighet att ge eleverna feedback på ett mer effektivt sätt. Min strävan är att på detta sätt öka måluppfyllelsen.
Jag lär mig nytt hela tiden, mitt arbete har blivit mer dynamiskt.
Susanne Niemi
Presentation av Susanne Niemi
Sverker Ahrent
Presentation av Sverker Ahrent
Eleverna kan alltid känna att de arbetar med uppgifter på sin nivå när individualisering av övningarna kan automatiseras.
Det blir enklare, snabbare och effektivare att göra kunskapsutvärderingar. De digitala tjänsterna ger möjlighet att snabbt uppmärksamma elever med svårigheter.
Théreés Eklund
Presentation av Théreés Eklund
Jag kan lättare göra bedömningar och ge snabb återkoppling då eleverna arbetar på gemensamma plattformer.
Eleverna håller i elevledda IKT-lektioner för lärare och andra vuxna varannan vecka. Självförtroendet hos elever och kompetensutveckling för oss vuxna, gratis. Nu har vi även lektioner på Google Hangout – välkomna!
Therese Öberg
Presentation av Therese Öberg
Tomas Edström Andersen
Presentation av Tomas Edström Andersen
Vem är du och vad jobbar du med?
– Född i Köping uppväxt i Kolsva, har alltid haft intresse för mekanik och teknik, har skruvat och lagat allt från cyklar till lastbilar i min ungdom vilket gjorde gymnasievalet enkelt. Började på Ullvigymnasiets Fordonsprogram 1984 och efter två år sökte jag och fick arbete på den lokala Volvoverkstaden.
Efter arton år med att reparera och felsöka Volvo/Renault började jag i skolans värld. De sista 10 åren hade jag mycket felsökning och reparationer med Volvos och Renault felsökningsdatorer.
När jag kom in i skolans värld föll det sig naturligt att försöka få med en del av den datoriserade biten i undervisningen och parallellt med mitt arbete läste jag yrkespedagogik på Lärarhögskolan i Stockholm.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
–Mer än 10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eftersom vi har en verkstad på skolan med riktiga kundobjekt kan vi få in verkliga fel med den tillhörande felsökningsbiten, i och med detta så får jag även in kunder som eleverna kan få träna sig i att hantera kunder och att även använda faktureringsprogrammet Win Assist som finns ute i branschen. Förutom VIDA använder vi även andra felsökningsprogram så som Bosch Tech2 och VCDS för andra bilmärken. Även justering av hjulvinklar är beroende av att ha en dator till hands, vi använder till detta Hunter Hawk Eye. Till de elever som kommit riktigt långt använder vi även Picoscope som är ett oscilloskop kopplat till datorn där vi kan mäta snabba pulser.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är en del av vardagen i skolverkstaden