2017

Tomas Audhav

Residensskolan
Luleå

Presentation

Presentation av Tomas Audhav

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag jobbar som Teknik, Trä och metallslöjdslärare. Jag har också IT-system, datorer mm i min tjänst vid Residensskolan. Jag jobbar med digitala resurser i min undervisning och som digital lärspridare på skolan, där jag har en ”IT-akademi. IT-akademin syftar till att lärarna kan sitta och jobba med olika former av digital resurser med stöd av mig och andra kollegor.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
E-lärande ökar möjligheterna till lärande på olika sätt. Det görs med olika inslag av digitala resurser för lärande. Det är helheten som skapar nya förutsättningar.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De digitala resurserna för lärande ökar utbudet av material för lärande. Det gäller såväl planering och utförande som uppföljning av mitt arbete.

Arbetsmetoder och material kan anpassas på ett bättre sätt med digitala resurser för alla elever.

Toomas Aadli

Sven Eriksonsgymnasiet
Borås

Presentation

Presentation av Toomas Aadli

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag jobbar som lärare i Matematik och från och med nu även som ansvarig för skolans IT-plattform. Har jobbat som lärare sedan årskiftet 2008/2009 och alltid försökt att utnyttja tekniken som en del i undervisningen och elevernas lärande.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
Man måste se mobilerna som en tillgång i klassrummet och styra användandet av dem. Men man måste också stötta sina kollegor i deras arbete.

Jag använder tekniken så att eleverna känner att den är lättillgänglig och inte svår att komma åt. Allt från att de har lösningsförslag, extrauppgifter, självrättande prov till också att de får återkoppling på sitt lärande finns i deras mobiler, men också via deras datorer. Uppföljning och tydliga mål är en framgångsfaktor för att uppnå bra resultat i skolan. Men framförallt gäller det för eleven att känna att hen lyckas.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
De digitala verktygen får mig att nå fler elever. I och med att de finner hjälp i de digitala verktygen finner jag också mer tid i klassrummet för att hjälpa de elever med svårigheter men också de som söker utmaningar i sitt lärande.

Utan de digitala verktygen hade jag inte lyckats i min lärargärning. Detta försöker jag också hjälpa mina kollegor att lyckas med. Om alla strävar efter samma mål och ser möjligheterna i användandet av IT så kommer också eleverna att uppnå bättre resultat i sitt lärande.

Ulrihca Malmberg

Carlssons Skola
Stockholm

Presentation

Presentation av Ulrihca Malmberg

Nominerad tillsammans med Cecilia Christiansen.

 

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i naturkunskap och matematik på gymnasiet. Tidigare läsår i fysik, kemi, biologi, teknik och matematik årskurs 6-9. Jobbade tidigare på Carlssons skola, från och med höstterminen på Södra Latin.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag skulle nog säga att det mer handlar om att deras lärande fördjupas snarare än förnyas under förutsättning av tekniken används med förnuft och urskiljning, den får aldrig vara ett självändamål. Tekniken ger dels möjlighet att synliggöra det abstrakta och göra det mer begripligt, t.ex. med simuleringar och olika modelleringar, men även att eleverna får möjlighet att uttrycka sig och visa sina förmågor på många fler sätt.

IT ger också eleverna bättre möjligheter att ta till sig information eftersom presentationsformerna kan varieras och det blir därför lättare för eleverna att anpassa detta efter sina egna behov. Ytterligare en styrka är att elever kan tränas i olika arbetsformer som är till nytta i framtiden, t.ex. att organisera sitt arbete och att i grupp planera och strukturera material som kommer alla tillhanda.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
Oerhört mycket. Det ger mig möjlighet att lägga upp undervisningen så som jag önskar för att få ett så stort lärande som möjligt, vilket innebär både med och utan teknik och där olika typer av teknik används.

Samtidigt blir det också mer sårbart då tekniken tyvärr inte alltid fungerar som det är tänkt. Det kan vara kontakter som glappar, nätverk som är nere eller många omkopplingar mellan olika digitala enheter i klassrummet. Det ger ett merarbete eftersom jag alltid behöver en backup-plan om tekniken inte fungerar som det ska. Samma sak gäller när ett undervisningsmoment bygger på att eleverna till stor del ska arbeta digitalt. Det kräver stabila nätverk och laddade datorer, vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Veronica Wendin

Nya Läroverket Bergnäset
Luleå

Presentation

Presentation av Veronica Wendin

Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag lärare i engelska och idrott och hälsa, undervisar i engelska på Nya Läroverket i Luleå sedan 2 år tillbaka. Har min bakgrund i Sollentuna kommun där jag jobbat 10 år och det var där allt tog sin början.

Sollentuna satsade mycket på IKT under en period och det blev jag en liten del av genom att jag fick föreläsa för Sollentunas kollegor på SETT och även den äran att representera/föreläsa för Sollentuna i Guldtrappan 2015.

Jag drivs av att hjälpa andra; kollegor, elever och föräldrar och där är IKT:n fantastiskt att använda sig av på många sätt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i undervisningen?

2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?

– Genom digitala plattformar kan jag individualisera undervisningen på ett enklare sätt, det blir lättare för elever med behov av stöd ( av olika slag) att få det i klassrummet. Men även elever som inte behöver den sortens stöd får en mer tydlig undervisning och har också tillgång till olika sorters stöd och hjälp.

Elevernas arbeten blir mer autentiska när man skriver för att tex publicera dem på nätet ( oavsett om det är för alla eller bara för alla i klassen/skolan osv). Det skapar en helt annan motivation där arbetet inte görs endast för läraren. Undervisningen blir lustfylld och på plattformar som eleverna ofta redan känner till. De kan där känna att de har kunskaper och kontroll utöver innehållet i undervisningen – det skapar en typ av trygghet. Förutom att IKT är ett bra verktyg för stöd är det också utomordentligt för att sporra elever som behöver lite mer utmaning för att nå ytterligare högre höjder.
Det blir enklare med IKT:n, elever kan lättare följa med, få kontroll och koll på saker som de annars kan ha svårt med, och de allra flesta får bättre resultat med det stödet!

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?

– Jag blir kreativ på ett helt annat sätt än utan, jag kan dela med mig till mina kollegor enklare, jag kan frigöra tid för mig och mina kollegor med hjälp av IKT.

Det finns så mycket inspirerande material som redan är färdigt att ta del av och fantastiska verktyg för att skapa mera. Individualiseringen blir enklare då det finns fler verktyg att använda sig av för alla förmågor som vi jobbar med.

IKT:n underlättar helt enkelt min lärarroll! De utmanar mig också och får mig att nå högre höjder och bättre resultat.

Jimmie Nordberg

Lucksta Skola
Sundsvall

Presentation

Presentation av Jimmie Nordberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar 80% i årskurserna 4-6 med matematik som grund, men har även svenska, fysik,kemi,biologi och teknik. De andra 20% har jag en tjänst inom kommun/skolområdet där jag arbetar med att hjälpa och utveckla det digitala arbetet på skolorna, främst för andra pedagoger. Det gör jag en dag i veckan med olika teman, under förra läsåret delades det ut nya datorer till lärarna och jag med flera hade under den tiden utbildningar på hur man kan jobba digitalt och varför. I skolan har jag drivit en 1 till 1 satsning som snart är klar på Lucksta skola och det ger kraft och energi åt andra skolor. Vi har nu 1 till 1 i årskurs 6 och 1 till 2 på 4-6 men förhoppning att ha 1 till 1 4-6 i januari. Jag försöker att hela tiden tänka ur elevernas synvinkel och där är det digitala en stor det, därför blir det viktigt att skolan möter dem, samtidigt som man också kan ge andra utmaningar, därför är större projeket med många olika delar viktiga. Vi/Jag försöker hela tiden hittar bra saker som motiverar lärandet och där är digitala verktyg en stor hjälp.

Vi försöker jobba långsiktigt och gärna genom samarbeten mellan klasser.

Jag lever för idrott under den tiden jag inte arbetar som lärare och är ledare inom bordtennis och fotboll för ungdomar och vuxna.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det kan ge alla elever utmaningar på sin nivå och finnas som ett stöd i många moment som skrivandet t,ex. Det handlar också om att de ska vara redo för vardagen när de gått ur skolan och då måste man kunna mycket med IT, det kan handla om ditt kontokort, betala räkningar m.m

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Den förändrade inledningsvis många tankar, men jag har hela tiden sett möjligheterna eftersom att ju mera jag arbetat med det digitala desto mera känner jag att mina pedagogiska tankar passar in i det. Jag har ofta fått höra att jag tänker lite annorlunda och intressant och nu har jag hittar det som verkligen fungerar för mig och för eleverna.

 

2016

Nominerade till Guldäpplet 2016 – lista och Guldäpplekarta


Presentation

Presentation av Nominerade till Guldäpplet 2016 – lista och Guldäpplekarta


De nominerade till Guldäpplet 2016 presenterar sig. Zooma in/ut med +/-knappen. För kartan i helbild, klicka symbolen i höger överkant.

Nominerade till GULDÄPPLET 2016 (sorterade efter kommun)

Fredrik SandströmGäddgårdsskolanArboga
Mikael SundströmAlirskolanBollnäs
Sofia KruthSandhultskolanBorås
Emilie MeckbachTullinge gymnasiumBotkyrka
Kajsa RosenqvistSt: BotvidsgymnasietBotkyrka
Katarina SjöbergSt: BotvidsgymnasietBotkyrka
Niina Sjöbergrektor S:t Botvids gymnasiesärskolaBotkyrka
Sara YoderBanslättsskolanBotkyrka
Therese WesterbergS:t Botvids gymnasiumBotkyrka
Hanna ForsbergViktor RydbergDanderyd
Emelie HahnS:t IliansskolanEnköping
Birgitta (Gittan) BerglundGruvrisskolanFalun
Jennie EnglundLinghedsskolanFalun
Marcus HenrikssonLugnetFalun
Johan AnderssonForshagaakademinForshaga
Monika WigrenWisby gymnasieskolaGotland
Adam PalmquistMagelungen KarlaskolanGöteborg
Ann-Christine RybergCenter för språkintroduktionGöteborg
Felix Gyllenstig SerraoFrölundaskolanGöteborg
Jon OhlssonGöteborgs Högre SamskolaGöteborg
Veronie LejonordStocksätterskolanHallsberg
Camilla GöranssonGantofta skolaHelsingborg
Anders EnströmÖstra grundskolanHuddinge
Andreas EnebogSjödalsgymnasietHuddinge
Caroline HäggSjödalsgymnasietHuddinge
Marie TängdénSjödalsgymnasietHuddinge
Mikael TylmadSödertörns friskolaHuddinge
Peter HolgerssonLäraskolanHåbo
Johannes TigerströmLäraskolanHåbo
Linda SvanbergJärfälla gymnasiumJärfälla
Marija GustafssonSandagymnasietJönköping
Linnea UtterströmNorrskenets friskolaKalix
Mari GasslanderLars KaggskolanKalmar
Maria OlsénÖlands GymnasiumKalmar
Marie WolkeJenny NyströmsskolanKalmar
Monica EnbergAxel WeüdelskolanKalmar
Viktoria Fernstedt WestbergStagneliusskolanKalmar
Martin LöfgrenNorrevångskolanKarlshamn
Per AhlkvistNorrevångskolanKarlshamn
Magnus SvenssonJändelskolanKarlskrona
Helena NilssonHjalmar Lundbohmsskolan (del av Lapplands gymnasium)Kiruna
Maria FranzenHögåsskolanKnivsta
Agneta HedenströmAntnäsLuleå
Eva RännarAlviksskolanLuleå
Katarina ErikssonAlviksskolanLuleå
Otto VretareGymnasieskolan VipanLund
Helena JerominBoukefs PrivatskolaMalmö
Laila FredrikssonHermods SFMalmö
Kerstin GatuMora FolkhögskolaMora
Savvidou StilianiBoo Gårds skolaNacka
Åsa GrathDa VinciskolanNacka
Anna BjörkArthur EngbergskolanNordanstig
Johan LundbladErlaskolanNorrköping
Jonas Gustafsson.RodengymnasietNorrtälje
Jonas HallRodengymnasietNorrtälje
Sofia DiefkeOrsaskolanOrsa
Claes RehnLillboskola, EdsbynOvanåker
Arian AsingerEkillaskolanSigtuna
Cecilia FredinSkepptuna skolaSigtuna
Linda LindkvistSkepptuna skolaSigtuna
Anders LindKorsavadsskolanSimrishamn
Ann-Louise (Ali) PerssonSimrislunds skolområdeSimrishamn
Britt-Marie Åkesson JönssonSimrislunds skolområdeSimrishamn
Donjeta VlassaliuSimrislunds skolområdeSimrishamn
Jeanette OvessonSimrislunds skolområdeSimrishamn
Madeleine Liwell JeppssonGärsnäs skolaSimrishamn
Ulla-Märta RystedtSimrislunds skolområdeSimrishamn
Zuzanne LjungbladSimrislunds skolområdeSimrishamn
IngaMaja BergStorkskolanSjöbo
Camilla Askebäck DiazSödermalmsskolanStockholm
Göran DessenNorra RealStockholm
Heidi Fredriksson SirénGrimstaskolanStockholm
Helena Bergsmark och arbetslaget åkEiraskolanStockholm
Helen TörnqvistKista International SchoolStockholm
Lotta BohlinÅrstaskolanStockholm
Maria AhlströmRoss Tensta gymnasiumStockholm
Mårten HultgrenKungsholmens gymnasiumStockholm
Oskar UgglaSödermalmsskolanStockholm
Patricia DiazSt Mikaels GymnasiumStockholm
Rolf KlinthNorra RealStockholm
Anette BergmanStöde skolaSundsvall
Mathias MjörnheimSkönsmons skolaSundsvall
Renée DiazInternationella Engelska Skolan, Sundsvall
Hülya BasaranVälkomstenTrollhättan
Åsa EdenfeldtTäby Enskilda GymnasiumTäby
Morgan SandblomSommarhemsskolanUddevalla
Rizah SheqiriRamnerödUddevalla
Erik LarssonÖstermalmsskolanUmeå
Niclas LindÖstermalmsskolanUmeå
Elisabet JagellVäxthusets skolaUppsala
Maja Back TräffVästra StenhagenskolanUppsala
Maja FernlöfStordammens skolaUppsala
Karin HerlitzGustavsbergs gymnasiumVärmdö
Cecilia KroonBredarydVärnamo
Anna-Karin Florén StrömDingtuna skolaVästerås
Anton FagergrenIrsta förskolorVästerås
Jeanette LarneboNybyggeskolanVästerås
Jesper TattiVallby förskolaVästerås
Linda BjällerstedtBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Mayder Espinosa AlvarezPettersbergs förskolorVästerås
My ÅkermanSolvägens förskolaVästerås
Sara BergströmBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Mikael BruérFagrabäckskolanVäxjö
Erik JohanssonBergagårdsskolanÖckerö
Conny BäckströmLillåns skolaÖrebro
Liselott BragdTullängsgymnasiet, Riksgymnasiesärskolan för döva och hörselskadadeÖrebro
Manuel LindströmKastalskolan, BrunfloÖstersund

 

 

 

2015

Nominerade till Guldäpplet 2015 – lista och Guldäpplekarta


Presentation

Presentation av Nominerade till Guldäpplet 2015 – lista och Guldäpplekarta


De nominerade till Guldäpplet 2016 presenterar sig. Zooma in/ut med +/-knappen. För kartan i helbild, klicka symbolen i höger överkant.

Nominerade till GULDÄPPLET 2015 (sorterade efter kommun)

Nominerad: namnSkolenhetKommun
Linda ErikssonBergdalskolanBorås
Henrik EniemoFörskolan NovaBotkyrka
Tülay GürgünGrindtorpsskolanBotkyrka
Hanna ForsbergViktor Rydberg Gymnasium i DjursholmDanderyd
Annika SjödahlS:t IliansskolanEnköping
Emelie HahnS:t IliansskolanEnköping
Jennie EnglundLinghedsskolanFalun
Cecilia LindJohannebergsskolan MontessoriGöteborg
Linda AmmitzbölSjumilaskolanGöteborg
Maria JirestedtEbba Petterssons skolaGöteborg
Mia SmithTorpaskolanGöteborg
Hanna HenriksenLångängsskolanHallsberg
Veronie LejonordStocksätterskolanHallsberg
Camilla GöranssonÄttekullaskolanHelsingborg
Mikael TylmadSödertörns friskolaHuddinge
Barbro HellgrenFridegårdsgymnasietHåbo
Lena BylundGrundsärskolan KiörningskolanHärnösand
Robert GessnerGrundsärskolan KiörningskolanHärnösand
Sara BruunFurutorpsskolanHässleholm
Helen KullanderFurutorpskolanHässleholm
Charlott SvenssonLerbergsskolanHöganäs
Anna JohanssonFastebol-Högby SkolorJärfälla
Eva FurehillÖxnehagaskolanJönköping
Martin LöfgrenNorrevångskolaKarlshamn
Per AhlkvistNorrevångsskolanKarlshamn
Maria FranzénHögåsskolanKnivsta
Jenny EdvardssonWendesgymnasietKristianstad
Linda LarssonKarlbergsskolanKöping
Cecilia NilssonVästervångskolanLandskrona
Sara LiljekvistBrotorpsskolanLindesberg
Eva RännarAlviksskolanLuleå
Katarina ErikssonAlvikskolanLuleå
Heléne NyrénFäladsgårdenLund
Annika HansenSFI, KomvuxMalmö
Ann-Maria BergqvistHögaholmsskolanMalmö
Niklas MalmströmKirsebergsskolaMalmö
Stella SavvidouBoo Gårds skolaNacka
Nina LundénHedens skolaSala
Arian AsingerEkillaskolanSigtuna
Charlotta EkströmValstaskolanSigtuna
Henrik CarlssonValstaskolanSigtuna
Mikael LarssonValstaskolanSigtuna
Nils-Olov AhlgrenBladergymnasietSkellefteå
Tomas SverinBalerskolanSkellefteå
Camilla MartinVaxmoraskolanSollentuna
Cecilia JohanssonHelenelundsskolanSollentuna
Frida LindellSofielundsskolanSollentuna
Kenneth FrantzenNösnäsgymnasietStenungsund
Adam JönssonSjöängsskolanStockholm
Anna KarlssonRålambsskolanStockholm
Camilla Askebäck DiazSödermalmsskolanStockholm
Göran DessenNorra realStockholm
Helena DalivinMälarhöjdens skolaStockholm
Jannike KohinoorMälarhöjdens skolaStockholm
Lars BjörklundThorildsplans GymnasiumStockholm
Micke KringÅrstaskolanStockholm
Mårten HultgrenKungsholmens gymnasiumStockholm
Patricia DiazMikael Elias gymnasiunStockholm
Pål LuthmanESS-gymnasietStockholm
Rolf KlinthNorra RealStockholm
Victoria NaverfeldtESS-gymnasietStockholm
Åsa Colliander CelikMälarhöjdens skolaStockholm
Annika StyfHedbergska skolSundsvall
Hans BurefjordSkoldatateketSundsvall
Jimmie NordbergMatfors skolaSundsvall
Mathias MjörnheimSkönsmons skolaSundsvall
Mikhael MikalidesWasaskolanSödertälje
Åsa EdenfeldtTäby Enskilda GymnasiumTäby
Lena ÅkerstenErsmarks skolaUmeå
Micke HermanssonVästangårdsskolanUmeå
Anne DahlinEkebyskolanVallentuna
Jennie RosénFramtidskompassen Västra IngelstadVellinge
Lisa SilverbergSandeplanskolanVellinge
Monica WigrenWisbygymnasietVisby
Sara PerssonSkogshagaskolanVästervik
Elisabeth JönssonKungsmadskolanVäxjö
Mikael BruérFagrabäckskolanVäxjö
Ola BrorsonKarl-OskarskolanVäxjö
Erik JohanssonBergagårdsskolanÖckerö
Henrik EmanuelssonAlneskolanÖrnsköldsvik
Kia WågströmAlneskolanÖrnsköldsvik
Elisabeth KerttuÖvertorneå CentralskolaÖvertorneå