Elever bakom nya frimärken

Foto av brev

Årets Europafrimärken, med temat Integration, är tecknade av Linda Wong och Alexandros Terzis, två elever från skolor i Skärholmen utanför Stockholm. I ett samarbete mellan Posten och 2005 års vinnare av Guldäpplet, Fantasifabriken, har barn och ungdomar tagit fram Brevet från Sverige, som inspirerats av barnens egna erfarenheter och upplevelser.

I början av maj presenterades två nya svenska frimärken och en bok, båda under titeln Brevet från Sverige. Konstnärerna bakom frimärkena är Linda Wong, 7 år och Alexandros Terzis, 11 år från Ekholmsskolan i Skärholmen.

Förstadagsbrevets motiv, stämpeln, frimärkshäftets omslag och bilderna på utgåvans samlarblad är också skapade av barn och ungdomar från Skärholmen, Vårberg och Bredäng. I boken Brevet från Sverige berättar dessutom 66 barn och ungdomar om hur det är att leva i Sverige.

– Vår råvara är fantasin. Den består av tankar, berättelser, drömmar och infall. I fabriken får elever och lärare möjlighet att förädla sina idéer till färdiga produkter, säger Sten  Canewall och Hans Norkvist

Brevet från Sverige är resultatet av ett flerårigt samarbete mellan Fantasifabriken och Posten, som inleddes i samband med att eleverna gjorde en utställning på Postmuseum i Stockholm. Och det är en viktig del i arbetet för Sten Canevall och Hans Norkvist på Fantasifabriken – att elevernas arbeten visas upp och blir publika.

– När barn och ungdomar har ansträngt sig riktigt mycket är de värda att deras arbeten visas upp för fler än läraren. Det tidigare mest uppmärksammade projektet var nog projektet om kroppsspråk. Då ställde regeringen upp framför elevernas kameror och visade och berättade om sina bästa gester för andra- och sjätteklassarna från Skärholmen.

Andelen elever med invandrarbakgrund är hög i stadsdelen Skärholmen i södra Stockholm och att arbeta med språkliga uttryck i alla dess former är en viktig del i Fantasifabrikens arbete. Tilllämpningen av det vidgade textbegreppet ger också lärarna större möjligheter att tillsammans med Fantasifabriken individualisera undervisningen och ge eleverna möjlighet till fler sätt att uttrycka sig i inlärningsprocessen. Det återspeglar sig också i Fantasifabrikens mål:

• Öka den samlade språkliga kompetensen hos Skärholmens barn och ungdomar, med målet att alla barn i området måste få en möjlighet till ett fullvärdigt språk som bär genom skolan och ut i livet.

• Låta Skärholmens barn och ungdomar få det lite roligare i skolan och bidra till att de kan visa sina arbeten för en större publik. • Förse Skärholmens lärare med kompetensutveckling inom områdena film, multimedia, digital publicering och mediepedagogik.

Guldäpplevinnare 2005

Fantasifabriken beskriver sig själva som en språklig och kulturell medieverkstad för elever och lärare. Verksamheten initierades 1999 av Sten Canevall, bildlärare, och Hans Norkvist, som tilldelades Guldäpplet 2005 för sitt arbete. Från början var det ett treårigt projekt, men Sten och Hans var redan från början tydliga med att målet var en permanent verksamhet.

– Vi är inga jipposnubbar, säger Hans Norkvist. Vi var från början tydliga med att det inte var någon idé att starta Fantasifabriken om den inte skulle komma att ingå i skolornas ordinarie budget.

I dag delar Lillholm/Ekholmsskolan i Skärholmen och Bredängsskolan på kostnaderna för verksamheten. Men verksamheten fungerar som en pedagogisk resurs för samtliga förskolor och skolor i Skärholmen.

Text: 
Carina Näslundh
carina@diu.se