Hedersomnämnande till team från Dragonskolan

På bilden från vänster: Jennifer Hedström rektor, Niclas Lind, it-pedagog. Lärarna: Erik Jönsson, Anneli Andersson, Sofia Johansson samt Erik Forssell. Saknas på bilden: Pernilla Nordlund. Foto: Bo Helmersson.

I samband med utdelningen av årets Guldäpplen tilldelades ett team från Dragonskolan ett hedersomnämnande av Guldäpplets jury, för en modell för kollegialt utvecklingsarbete, där drivkraften kommer från lärarna i nära samspel med skolledning och it-pedagog. En pedagogiskt driven kollegial modell där digital kompetens utvecklas på alla nivåer.

– Väldigt hedrande och roligt att det strategiska och medvetna arbetet uppmärksammas, säger Jennifer Hedström, rektor på Dragonskolan.

Jennifer Hedström och Dragonskolans IT-pedagog Niclas Lind är två av initiativtagarna till grundandet av iMitten.se och tillsammans med de fem Guldäpple-nominerade lärarna Erik Forssell, Anneli Andersson, Pernilla Nordlund, Sofia Johansson och Erik Jönsson, som alla aktivt arbetat med sina elever till att publicera material på iMitten.se, har nu samtliga tilldelats Guldäpplets Hedersomnämnande. 

Inför höstterminen 2018 anställdes en IT-pedagog på Dragonskolan, vars huvudsyfte var att finnas tillgänglig, inspirera och utmana. Det fanns inga måsten. Inga möten inbokade där pedagoger var tvungna att träffa IT-pedagogen och inte heller kurser/workshops som någon var tvungen att gå på. Allt skulle bygga på pedagogernas egen vilja.

Sakta men säkert började olika samarbeten med IT-pedagogen att växa fram, och det skapade i sin tur ringar på vattnet och ännu fler samarbeten har sedan fortsatt att blomma upp.

– Min övertygelse är att alla kan använda digitala miljöer på ett sätt som gynnar elevens lust att lära. Om de vågar. Men de måste vilja själva, det kan inte komma från mig som rektor, någon annan i skolledningen eller en kollega. Drivkraften måste få komma från dem själva, säger Jennifer Hedström.

Hon får medhåll av Dragonskolans IT-pedagog Niclas Lind:
– Många lärare är nyfikna och vill prova på nya undervisningsformer, men avskräcks av tiden det tar att sätta sig in i nya saker. När de insett att jag finns tillhands och både kan finnas med i planeringsstadiet såväl som ute i klassrummet, att vi kan bedriva ett kollegialt pedagogiskt samarbete så har tveksamheten försvunnit och ett energivande samspel har i stället fått möjlighet att gro som gett effekt ute i klassrummen. 

I maj 2020 öppnade Dragonskolan officiellt upp dörren till iMitten.se, ett digitalt bibliotek där både elever och personal kan publicera material. Huvudsyftet med plattformen är att ge möjlighet till ett värdeskapande lärande med verkliga mottagare.