2022

Jennie Strömvall

Resurscentrum
Södertälje

Presentation

Presentation av Jennie Strömvall

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jobbar som IT-tekniker för våra förskolor

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
0-2 år

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag har inget specifikt verktyg då jag hjälper våra förskolor att få tekniken och ibland apparna att fungera när det strular. Ibland kan det vara att man bara råkar göra fel och att det inte är något fel på det tekniska.

Jenny Pettersson

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Presentation av Jenny Pettersson

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Jenny, jag har haft läraransvar på Lindskolan i 6 år med elever som har Autism och if där samtliga läser ämnesområden.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5–10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi använder oss bland annat utav Widgit go där eleverna kan skriva texter fritt eller efter förlaga. För varje ord eleverna skriver så kommer det fram en bild så att även elever som inte läser bokstäver kan läsa med hjälp av bilderna. Eleverna har även en egen Ipad där vi arbetar med inlärning individuellt samt i grupp där vi även kan öva turtagning.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– 
Coronapandemin har påverkat positivt när det kommer till möten då vi sparat in mycket tid på att koppla upp oss i stället för att ta oss till olika mötesplatser. Det vi kommer fortsätta med är att erbjuda utvecklingssamtal till föräldrar som inte kan ta sig hit.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar kollegialt med det digitala på Google drive där vi delar material med varandra. Vi arbetar med gemensamma teman och kan på så sätt spara tid genom att dela olika uppgifter eller bara få inspiration på videoklipp kring ämnet.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Inprint där vi skapar schemabilder som tydliggör elevernas dagar. Även skolplus där eleverna kan spela lärorika spel både individuellt och i grupp samt hitta lärarmaterial att skriva ut färdiga uppgifter.

Jens Bjelvenmark

Gullmarsgymnasiet
Lysekil

Presentation

Presentation av Jens Bjelvenmark

Nominerad tillsammans med Pernilla Wegén.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är biologi- och kemilärare på Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Jag undervisar även i naturvetenskaplig specialisering och handleder gymnasiearbeten. Sedan flera år driver jag en ”science club” på skolan tillsammans med en kollega, där ungdomar får komma och experimentera och utforska naturvetenskap och teknik på fritiden.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag tycker digitala verktyg ska vara ett naturligt komplement i undervisningen av två anledningar. Dels blir vi i samhället mer beroende av digitala verktyg för att klara vår vardag, dels kan de underlätta förståelsen för väldigt mycket i vår omgivning.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
–Självklart fick coronapandemin en enorm påverkan på undervisningen och vissa verktyg blev oumbärliga i distansundervisningen (blev till exempel förtjust i OBS studio), medan andra kan bidra till ökad förståelse även i ordinarie klassrumsundervisning. Ett konkret exempel var att jag utnyttjade en värmekamera för att visa på en kemisk reaktion som avger värme i distansundervisningen, men efteråt har jag utnyttjat det i klassrummet också.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag skulle säga att det finns en generositet i kollegiet där man gärna berättar vad man använder och vad som fungerar och inte fungerar. Det tror jag uppmuntrar kollegiet att utvecklas.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag måste ju säga att utnyttjandet av mikrokontroller, typ Arduino, är fantastiskt roligt och det har öppnat så många möjligheter i undervisningen. Vi använder dessa i den naturvetenskapliga specialiseringen för att få elever att förstå att vetenskapliga instrument ofta bygger på enkla principer.

Jessica Nilsson

Ljungbackens Förskola
Södertälje

Presentation

Presentation av Jessica Nilsson

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en engagerad pedagog som arbetar som barnskötare och Ikt-pedagog i Järna förskolor. Att utforma lärmiljöer så att barnens utforskande och lärande kommer i fokus är frågor som jag brinner för.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– De digitala verktygen hjälper mig att utveckla och fördjupa mitt arbete tillsammans med barnen. Jag vill ge barnen möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter. Vi använder både digitala och analoga verktyg i vårt undersökande och lärande, vi resonerar och lär av varandra.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Vi har ökat vår kunskap kring digitala möten. Vi har blivit mer lösningsinriktade, vi vill få det att funka!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har regelbundna nätverk och workshops

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Polly Glutt, en digital bilderbokstjänst där vi lyfter förskolans läsning med ett medvetet arbetssätt. Appen hjälper oss att arbeta med både språkutveckling och inkludering.

Jessika Hellsén

Tträdgårdens förskola
Södertälje

Presentation

Presentation av Jessika Hellsén

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
Jessika heter jag och jobbar som barnskötare och är just nu föräldraledig.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
Låter alltid greenscreen vara tillgängligt för barnen. iPads med Polyglutt finns också tillgängligt om barnen efterfrågar något till exempel webbägg eller liknande får de tillgång till det.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Utvecklingssamtal är något som vi kommer fortsätta ha digitalt. Både tidseffektivt och bra för oss alla. Fick högre deltagande från föräldrar också.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi delger varandra och har workshops några gånger per år och har nätverk i vår enhet där alla förskolor har en representant där vi pratar om digitala verktyg och vad vi alla är i behov av.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Greenscreen är favoriten. För att man kan vara i olika lekvärldar och utveckla fantasin.

Katarina Sjöberg

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Presentation av Katarina Sjöberg

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare arbetar med PREST ämnen på grundsärskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5–10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag arbetar med att stärka eleverna i att vara kritiska av det som står på nätet. Vi läser och resonerar kring. Gör filmer som eleverna kan se för att förbereda sig inför nya aktiviteter. Gör danser med hjälp av digitala förebilder.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– 
Digitala utvecklingssamtal med vårdnadshavare, Här har jag lärt mig att använda olika digitala mötesplatser. Vi har lagt ut material på classroom och Google drive som vårdnadshavarna har kunnat arbeta med tillsammans med sina barn. Då digitala möten har underlättat för en del vårdnadshavare att delta vid mötena kommer jag att fortsätta använda det för de som behöver.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi planerar gemensamma teman, vi samarbetar och delar allt vårt material med varandra via Google drive. Bygger ofta upp olika teman via olika klipp från till exempel UR, SLI osv.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Inprint, Widgit online Dessa använder jag för att skapa bildscheman som eleverna behöver som stöd i sitt arbete. Jag skapar filmer där jag förbereder eleverna genom att konkret visa vad eleverna ska göra när de kommer till mina lektioner. Jag arbetar tillsammans med eleverna att leta kunskap och information på nätet (källkritik).

Katharina Hagerf

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Presentation av Katharina Hagerf

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– SFI-lärare, arbetslagsledare för arbetslaget Flexi, har varit med på Flexis hela digitala resa.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– I arbetslaget använder vi många digitala verktyg och jobbar med eleverna från introduktion av digitala verktyg tills de kan använda dem som hjälpmedel vid sin egen inlärning. Jag avdramatiserar användandet av digitala hjälpmedel så att alla ser det som en lika rolig som självklar resurs.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
–Pandemitiden var en lärorik period för oss. Var och en letade och upptäckte olika saker. Vi tipsade varandra, både skapade och ”stal” idéer och material.  Vi lärde oss själva, varandra och våra  elever att arbeta med nya verktyg och på ett nytt sätt. Vi såg möjligheter som tidigare hade varit dolda för oss. Till exempel märkte vi att våra kvällselever som tidigare hade varit trötta och varken orkat komma till skolan eller göra läxor, började dyka upp på varje lektion, studerade bättre och gick snabbt framåt.
De positiva erfarenheterna från pandemitiden gjorde att vi bestämde oss att fortsätta med fjärrundervisning med hjälp av våra digitala plattformar och -verktyg. Det kommer vi att fortsätta med nästan uteslutande eftersom vi har sett att det verkligen kommer våra elever till gagn.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har delat med oss av våra erfarenheter, bjudit in kollegor till våra digitala lektioner och har presenterat olika verktyg för de andra arbetslagen. Vi har berättat om våra erfarenheter och goda resultat för vår ledning och fått godkännande för att fortsatt arbeta i den digitala miljön.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tror inte att jag har någon favorit – jag använder så många som är bra! YouTube är en utmärk källa till lektionsmaterial, tex grammatik. Vårt arbetslag har ett gemensamt  googledrive konto där vi samlar allt material, lägger ut planeringar, länkar och scheman. Jag har använt Lunis som läromedel i många år (började använda det redan då det hette Unis – då som ett komplement till klassrumsundervisning). Teams är mitt/vårt klassrum. UR, SFI-podden, ILT  använder vi  både som lektionsmaterial och läxor.

Khatuna Kakuria

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Presentation av Khatuna Kakuria

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är SFI lärare och jobbar med kurs B i arbetslaget Flexi.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Jag använder digitala verktyg med elever i behov av särskilt stöd. Det kan vara behov av att träna ljud, läsa, stava rätt osv. I klassrumsundervisning använder vi appar och webbsidor som är anpassade till elevers nivåer.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under pandemin har jag börjat använda Microsoft Teams (som klassrum där vi har lektioner) och Lunis (där elever får läxor och tillgång till all pedagogiskt material).

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– När vi lärare samplanerar så har vi olika uppgifter vem fixar var. Vi har digitala genomgångar för varje lektion och varje lärare ansvarar för att fixa Power Point genomgångar för lektioner: läsa, skriva, tala, grammatik och höra.
Vi använder dessa genomgångar både i klassrummet och på Teams-lektioner. Vi lägger ut PP på Lunis Blogg där varje elev har möjlighet att titta på lektionsgenomgångar igen eller om de har missat lektioner så kan de läsa själva vad lektionen handlade om.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Trädet web är en av appar som jag gärna använder med elever i behov av extra stöd.

 

Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Presentation av Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Skolbibliotekarier, arbetar med MIK och Läs- och skrivfrämjande

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att utveckla multilitteracitet, digitala kompetenser och MIK-färdigheter

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Vi har möjlighet att fortsätta utveckla och förfina vårt lektionsmaterial, hålla det au jour och följa vetenskapliga landvinningar. Våra lärare brukar kommentera att trots att vi har hållit lektionen med dem förut i andra klasser så märker det att vi har lagt till något nytt och det är alltid spännande att se vad det är. Det gör att planeringsfasen är rolig och inspirerande för oss när vi gör vår förnyade omvärldsbevakning inom ämnet. Vi kan arbeta med en mångfald av verktyg för att det ska funka för en mångfald av elever och grupper.

– Då vi på gymnasiet arbetar med föreläsningar så förbereder vi våra elever för högre studier och materialet delar vi på teams så att eleverna kan se om och använda materialet som källor för vidare studier.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?’
– Vi satt med på många lektioner som sköttes digitalt under pandemin och det som vi tar med oss därifrån är att teknologin i sig inte sköter utbildningen. Läraren måste vara en god pedagog, ha en tydlig planering och en klassrumskultur som funkar även på distans. Där kunde vi bibliotekarier hjälpa till med kunskaper om Guided inquiry och ISP.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi bibliotekarier föreläser för kollegiet i samband med uppstartsveckor och har gjort det sedan 2015, tanken är att bygga på deras MIK-kompetens och att påminna om biblioteket såsom en samarbetspartner. Vi har hittills täckt in bland annat Källkritik, Källtillit, truth decay och läsfrämjande åtgärder. Det är vår del av det hela. Utöver det så har vi en IT-strateg som jobbar med fortbildning av kollegiet i lärplattformar och liknande.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vi arbetar i Slides för att skapa vårt undervisningsmaterial, vi har köpt pro-versionen av den för att kunna spara och använda alla finesser i den. Allt vårt material är public domain och det används av bibliotekarier/lärare både i Sverige och utlandet. Då en lärare kommer till oss med en idé för samarbete så skapar vi lektionsmaterial som vi sedan använder i arbetet med eleverna. Ett sådant konkret tillfälle är det vi kallar för Kick-Offs. De används för att presentera ett tema eller en bok vi ska arbeta med. Det kan sedan genera annat material. Vi har även pro-versionen av Canva och av Wondershare Filmora för att kunna skapa material för att dela ut eller lägga upp filmklipp på vår Youtube-kanal. Vi håller även föreläsningar inom till exempel mångfald, sexuellt samtycke, HBTQI och liknande. Sök Bessemerbiblioteket på slides.com.