2022

Malin Hellsén

Björkängs förskola
Södertälje

Presentation

Presentation av Malin Hellsén

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Malin och jobbar som förskollärare

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi har ipad och polyglutt alltid framme uppkopplad med projektorn så barnen kan välja att gå å läsa när de vill och alla som vill kan då se, vi har ipad tillgängliga för barnen med olika appar.  Webbägg finns framme på avdelningen så bara kan titta nära på saker och även greenscreen finns tillgängligt så barnen kan leka och befinna sig i andra världar.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Digitala utvecklingssamtal med föräldrar. både tidseffektivt och högre deltagande.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har workshops på APT några gånger per år.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Greenscreen, ett fantastisk verktyg att använda med barnen för att prata källkritik och vi som arbetade i havet fick barnen en chans att simma i havet bland fiskar.

Marcus Henriksson

Rytmus Gymnasium
Borlänge

Presentation

Presentation av Marcus Henriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare i Historia, Samhällskunskap, Religion och Entreprenörskap

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Ända sedan jag var lärarstudent, så har jag försökt att förnya lärandet med hjälp av olika digitala verktyg. Digitala verktyg om de används på rätt sätt, kan enligt min uppfattning hjälpa alla elever att lära sig mer, än vad de gör idag. De kan hjälpa såväl svaga elever, som starka elever. IT kan göra det möjligt att för elever att söka information över hela världen. IT kan göra det möjligt för elever att se föreläsningar var som helst, hur ofta som helst, i olika hastigheter, på olika språk osv. Det finns nästan ingen begränsning på dess möjligheter och potential.  IT kan också göra undervisningen så mycket roligare, mer intressant och mer utmanande än någonsin tidigare. Den potentialen som IT har för elevernas lärande är därför väldigt svårslagen.

– Digitala verktyg och resurser är därför en väldigt stor del av min lärarroll. Jag använder olika digitala verktyg för olika ändamål. Powerpoint när jag håller i en föreläsning – Höjer upp nivån på mina föreläsningar rejält. Kahoot.it (frågesport online) för att testa av vad eleverna har lärt sig under lektionen.  Jag använder Kahoot efter nästan varje föreläsning som jag haft med elöeverna. Kahoot är en app, där man själv antingen kan använda andras eller skapa sina egna frågesporter. Jag använder den så mycket, därför att den inte bara gör min undervisning mer intressant och rolig för eleverna, utan också för att den är ett jättebra sätt för mig att ta reda på vad eleverna har lärt sig och inte. Jag kan också i appen, se vilka elever som har haft det lite lättare än andra och vilka som har haft det lite svårare. Detta gör att jag som lärare vet vart jag skall lägga mitt fokus. Kahoot är på så sätt ett väldigt bra digitalt verktyg, som jag hoppas att fler lärare kommer att använda i framtiden.

– Jag lägger också upp alla mina föreläsningar på Youtube (Jag har en egen SO kanal med över 280 föreläsningar), så att elever som är sjuka, borta eller bara vill plugga lite extra inför ett prov, kan göra det helt i deras egen takt.  Jag driver också en egen hemsida (Sokungen.se). Där finns det en rad olika artiklar inom SO området. Eleverna kan därför därför välja om de skall läsa eller lyssna för att ta till sig information. Att göra undervisningen varierad är enligt forskning det bästa sättet att lära sig, därför att alla elever är olika och lär sig bäst på olika sätt. Genom att använda mitt eget matieral så får jag också en mycket bättre koll på vilken information som eleverna får ta del utav, och som jag vet är trovärdig. Sen får eleverna också såklart hämta information från andra håll också ( andra sidor, läroböcker osv), men jag upplever att detta ger eleverna en bra grund att stå på.

– Proven görs vanligtvis på exam.net. Exam.net är en digital plattform, där man som lärare kan lägga upp prov för eleverna. Denna sida är enligt mig optimal om man ge eleverna prov under distansundervisning. Varför? Jo, därför att när man startar ett exam.net prov så stänger sidan ner allt annat på skrivbordet så att det inte går att sitta och leta information på andra sidor eller program. Dessutom kan man ge eleverna olika typer av hjälp med saker så som stavning osv. genom att tillåta rättstavningsprogram, ordbok, miniräknare osv. Man kan som lärare välja ut vilka elever som skall få vilken typ av hjälp, vilket är perfekt om man vill arbeta mer med att försöka inkludera alla elever. Men oavsett om jag undervisar hemifrån eller på skolan, så är digitala prov enligt mig så mycket bättre än traditionella. Varför? Jo, framförallt därför att elever som tidigare haft svårt att skriva för hand, presterar nu så mycket bättre.

– När det gäller planering, så använder jag alltid vår plattform Google. Där lägger jag upp allt material, allt ifrån kursens syfte och centrala innehåll till lektionsuppgifter. Alla mina föreläsningar finns sedan tillgängliga på Youtube, vilket gör att elever som missat något eller hade svårt att hänga med, kan titta på föreläsningen igen. Detta underlättar mitt arbete enormt och samtidigt ger det eleverna möjlighet att se materialet hur många gånger de vill och behöver. Inlämningar av eleverna lämnas också in på Google, vilket gör att jag som lärare slipper en massa inlämnade dokument och kan ge direkt feedback och bedömning. Jag som lärare får på så sätt en överskådlig syn över alla elever och vart de står i inlärningen. Detta gör att jag med exakthet kan tillgodose rätt undervisning till rätt elev. Föräldrar får också helt nya förutsättningar, för att bli delaktiga i deras barns skolgång. De kan ta del av elevarbeten i form av filmer, texter, böcker mm online med enkelhet. Föräldrar kan logga in och följa deras barns utveckling samt veta vad och hur barnet lär sig i skolan.

– Jag som lärare kan även vara till hjälp för eleverna, när de gör deras läxor. En elev kan sitta hemma och arbeta med en uppgift och stötta på problem, och kanske inte har någon närstående som kan hjälpa till. Då kan jag från skolan stötta eleven digitalt, trots att vi befinner oss på helt olika platser. Detta minskar stressen och hjälper mig att känna att jag gör ett bra jobb och räcker till. Jag upplever att undervisningen blir mer varierad, anpassad och effektiv. Kort och gott, utan digitala verktyg skulle jag inte vara den lärare som jag är idag. Mina elever skulle inte heller lära sig lika mycket. IT är och kommer alltid att vara en stor del av mitt sätt att bedriva undervisning. Det gör min undervisning mer intressant, mer lättillgänglig och mer individanpassad. Det gör mig till en bättre lärare, helt enkelt.
Jag skulle säga att med dagens teknik så är möjligheterna med IT nästintill oändliga. Elever som har svårt för läsning, kan nu med hjälp av exempelvis inläsningstjänst eller immersive reader läsa i böcker och läromedel, helt på egen hand. Elever som har svårt för att skriva, kan få nu texterna diktera eller få stavningshjälp. En nyanländ elev som tidigare inte kunde delta aktivt i undervisningen, kan nu delta i ordinarie undervisning redan från första dagen med hjälp av en översättningsapp. Är inte det fantastiskt?

– Att använda digitala hjälpmedel kan bli som att sätta en lärare i handen på varje elev. Elever finner nu ämnet mer intressant, vilket i sin tur ökar motivationen och hjälper inlärningen. I mina ämnen är Youtubeföreläsningar och frågar utifrån dessa, ett otroligt bra hjälpmedel då varje elev kan arbeta utifrån sitt eget tempo och förmåga. Eleverna kan med hjälp av digitala verktyg så som Google Dokument både bli rättade och få feedback i realtid. Alla får synas, utan att någon blir utpekad. Samma sak med Kahoot (dvs. Frågesport online). Tidigare så har vissa elever varit för blyga, för att svara på lektionerna. Detta är nu ett minne blott. Nu ser man också direkt vilka elever som hänger med och vilka som inte gör det. Detta helt utan att någon skall behöva känna sig utpekad. Detta gör inte bara undervisningen mer kul för de elever som det går bra för, utan gör det också lättare för mig att hjälpa de elever som har det svårt. En dubbel vinst med andra ord!

– Med digitala verktyg blir på så sätt kunskapsinlärningen multimodal. Man får en otroligt varierad undervisning, utan allt för stor ansträngning. Man kan göra studiebesök, utan att ens behöva lämna klassrummet. Eleverna kan också skapa multimodala redovisningar, vilket gör att eleverna kan visa upp fler förmågor på samma gång. Eftersom kunskapen hela tiden är tillgänglig kan undervisningen individualiseras naturligt och alla kan få en utmanande undervisning på just deras nivå. Digitala verktyg gör undervisningen tydligare, mer varierad, tillgänglig, meningsfull, verklighetstrogen, motiverande, kreativ, utvecklande och engagerande. Därför är de ett måste i min undervisning och en självklart för mig som undervisade lärare.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Som vi alla vet så blev undervisningen under corona pandemin för många lärare delvis, eller helt på distans. Att då ha kunskap av att använda olika digitala verktyg har för mig och många andra, varit av största vikt. Jag valde att fortsätta arbeta med de saker som jag har stor kunskap inom, så som till exempelvis Youtube. Eftersom många elever var sjuka under pandemin och därför frånvarande från vissa lektioner, kunde de därför nu lättare i efterhand arbeta sig ikapp. De kunde se exakt vad de har missat och på så sätt så blev de negativa följderna minimala.  Jag valde också att fortsätta med att ha ett kahoot, i slutet av mina föreläsningar. Dels för att kolla vilka frågor eleverna kunde, men också för att det är ett mycket bra sätt för eleverna att själva repetera vad vi precis har gått igenom. Diskussioner kunde vi fixa lätt genom Google Classroom, där kan man lätt dela in eleverna i grupper och lätt hoppa mellan grupperna, för att se vad de pratade om. Exam.net var perfekt att använda om man vill genomföra något prov och när eleverna arbetade med olika uppsatser och redovisningar, så kan man genom Google Classroom gå in och se, när eleverna skriver i realtid. Man kan lätt lämna kommentarer och på så sätt ge eleverna kontinuerlig feedback. Forskning visar hur viktigt det är att ge eleverna beröm och uppmuntran, under resans gång och inte bara i slutet. När eleverna skulle berätta hur de tycker att undervisningen varit, nu när vi hade kört enbart digital, så var det många som sa att det till och med hade gått bättre än vanligt.

– Svårigheten med digitalisering som jag ser det är att lära ut vilka appar/möjligheter som redan finns och hur lärare skall använda på dessa på bästa sätt, för att få till en så bra undervisning som det bara går. Om vi lyckas med detta, så kommer både elever och lärare inse vilka otroliga möjligheter som digitala verktyg erbjuder och hur en digital undervisning, inte bör ses som sämre undervisning, utan snarare en bättre. Jag tror dock att många elever och lärare redan har gjort denna upptäckt. Lärare använder digitala verktyg i allt större utsträckning. Utmaningen jag ser det sitter i att få resterande lärare att göra samma resa och inse att digital undervisning är framtiden. I en ständigt föränderlig värld, är digitala verktyg a och o. I vissa stunder behövs de mer, i vissa stunder mindre. Att vara förbered är dock alltid positivt. Därför anser jag att alla lärare borde bli bättre på att använda digitala verktyg och jag hoppas i framtiden att jag kan vara med och bidra där.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Rytmus så är det för oss en självklar del att använda oss av datorer och olika digitala verktyg. Att bli artist, utan att veta om hur den nya digitala världen som vi lever i, skulle bli väldigt problematiskt. Därför gör många lärare som jag och använder den senaste tekniken i vår undervisning. Kahoot har blivit en del för många lärare på vår skola. Likaså är det fler lärare idag som lägger upp saker på Youtube, som låter eleverna besöka olika platser online, som använder exam.net osv.

– Vi på Rytmus i Borlänge streamar idag våra konserter, och föreläsningar. Skolan finns t.o.m. att besöka i full 3D. Vi låter eleverna från olika Rytmus skolor träffa varandra online, ha möten, se på föreläsare ihop osv. Både för att göra det hela mer kostnadseffektivt men också för att lära eleverna vilka otroliga fördelar det finns med ny teknik.  I dagsläget så hoppas jag kunna inspirera fler kollegor genom att visa dem fördelarna med att använda olika digitala verktyg. Visa dem min youtube-kanal och vilken fantastisk respons den har fått av såväl elever,  som andra lärare. Visa dem min egen SO hemsida, mina kahoots osv.

– Jag vet att jag kommer att fortsätta göra allt jag kan, för att utveckla pedagogiken på skolan därför att det är vad jag tycker att eleverna förtjänar. De förtjänar den bästa möjliga undervisningen de kan få. Jag hoppas att jag får möjlighet i framtiden att ge mig ut i Sverige och föreläsa om fördelarna med  olika digitala verktyg. Digitala verktyg är inte någon helhetslösning, det handlar om att använda dem på rätt sätt. Jag hoppas kunna inspirera andra lärare att i alla fall våga försöka vara mer digitala och om de kan se samma vinster i undervisningen, som jag har själv har gjort.  Det är något jag verkligen brinner för. Digitala verktyg för mig är framtidens undervisning och de är här för att stanna.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Nej, alla de digitala verktyg som jag använder fyller en särskild roll och kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt.
• Youtubeföreläsningar – Gör så att alla mina föreläsningar finns tillgängliga för elever, dygnet runt. Oavsett om en elev är sjuk eller bara vill repetera inför ett prov, så är detta ett fantastiskt verktyg att använda sig utav. Jag har därför min egen Youtube kanal med över 280 föreläsningar. Både kollegor och elever uppskattar den.

• En egen hemsida (Sokungen.se) – Här finns en rad artiklar inom SO området, där jag själv vet att den information som eleverna får ta del utav är trovärdig. Om elever har svårt för att lyssna, så kan jag alltid rekommendera denna källa.

• Exam.net – Exam.net är en digital plattform, där man som lärare kan lägga upp prov för eleverna. Oavsett om jag undervisar hemifrån eller på skolan, så är digitala prov så mycket bättre än traditionella. Elever som tidigare haft svårt att skriva för hand, presterar nu så mycket bättre.

• Kahoot – Jag använder Kahoot efter nästan varje föreläsning som jag haft. Kahoot är en app, där man själv antingen kan använda andras eller skapa sina egna frågesporter. Jag använder den så mycket, därför att den inte bara gör min undervisning mer intressant och rolig för eleverna, utan också för att den är ett jättebra sätt för mig att ta reda på vad eleverna har lärt sig och inte. Jag kan också i appen, se vilka elever som har haft det lite lättare än andra och vilka som har haft det lite svårare. Detta gör att jag som lärare vet vart jag skall lägga mitt fokus. Kahoot är på så sätt ett väldigt bra digitalt verktyg, som jag hoppas att fler lärare kommer att använda i framtiden.

• Google Classroom – Gör det möjligt att lägga upp en otrolig mäng material, allt från begreppslistor, aktuella videos till terminsplanering och de uppgifter som vi håller på med. Man kan följa eleverna när de skriver, ge dem kontinuerlig feedback och på så sätt får man en väldigt bra överblick som lärare.

– Tack vare dessa digitala verktyg, så kan jag när som helst göra hela min undervisning digital utan problem. Detta gör att jag känner mig betydligt mer trygg inför framtiden och det är en känsla som jag hoppas kunna sprida till så många lärare som möjligt.

Maria Nilsson

Lundåkerskolan
Gislaved

Presentation

Presentation av Maria Nilsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förstelärare i svenska/svenska som andraspråk, Ledningsgruppsrepresentant, STL-föreläsare i kommunen, SKUA-utvecklare i kommunen

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I min undervisning stärks elevernas lärande med stöd av IT genom att läsförståelse, ordförståelse, skrivande och muntligt sker på ett varierat digitalt sätt som gör att alla mina elever känner inspiration och utökar förförståelsen samt att det gynnar hela processen i arbetsområdet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Digitala verktyg och resurser är en naturlig del av min undervisning och på så sätt även en självklar del i min planering av arbetsområde och lektioner samt i efterarbetet. Ett kollegialt samarbete finns också gällande digitala verktyg.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?’
– Coronatiden har ur ett digitalt perspektiv utvecklat min undervisning. Allt från att via sociala medier och olika samarbetsappar ha en digital kontakt med eleverna till att sociala medier har använts för att redovisa olika typer av arbeten. Användandet av vår digitala lärplattform har också utvecklats på hela skolan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Under pandemin har både elever och lärare på min skola testat att undervisa digitalt. Som förstelärare tipsar jag om olika digitala verktyg till personalen. Jag har också förståelse för att kollegor har kommit olika långt i användandet av digitala verktyg och är i behov av mer eller mindre stöttning från mig. Vi har också en IKT-ansvarig som delger information kring digitala verktyg.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Blooket.com är en otroligt rolig sida för att skapa frågor. Mycket användbar i alla mina grupper men speciellt i grupper med elever som är i behov av en aktivitet som bryter till exempel skrivandet, för att sedan få ny energi till att skriva vidare. Det finns olika typer av upplägg för vad som ska hända när en elev svarar rätt. Mina elevers favorit är när de får välja en av tre skattkistor vid rätt svar, för att de sedan i vald skattkista vinna guldmynt, förlora guldmynt och så vidare.

Mariam Kourie

Björkens förskola
Södertälje

Presentation

Presentation av Mariam Kourie

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en förskollärare som jobbar på en förskola med 12 avdelningar. Jag brinner för mitt arbete och strävar efter att utveckla och se spår av utvecklingen i undervisningen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Jag jobbar på ett stödjande sätt där jag finns tillgänglig för samtliga barngrupper och pedagoger. Jag ger interna utbildningar till pedagogerna där de får chansen att lära sig använda digitala verktyg på många olika sätt.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Coronapandemin har inte kunnat sätta stopp för vårt arbete med de digitala verktygen. Den har snarare visat oss hur viktiga de digitala verktygen är där våra fysiska möten gick över till digitala möten. I arbetet med barnen så har vi lärt oss mycket mer om lärplattan och vad den kan användas till i undervisningssyfte och detta är något både jag och alla mina kollegor ska ta med oss.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar utifrån ett lokalt nätverk som jag leder där vi träffas och följer upp samtliga avdelningars arbete samtidigt som vi omsätter teori och forskning i praktiken. Vi provar, vi lär oss och gör om.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Polyglutt! En guldklimp i arbetet med språkutveckling där barnen får höra en och samma bok på både sitt modersmål och det svenskaspråket.

Mariana Back

Team Maker Tour
Tekniska museet

Presentation

Presentation av Mariana Back

Nominerad som en del av pedagogteamet Maker Tour på Tekniska Museet

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är i grunden lärare men har arbetat i science center, planetarier och andra informella lärmiljöer i ca 30 år. Just nu är jag intendent på Tekniska och min tjänst är delad mellan engagemang för interaktiv pedagogik/inklusive programmering i projektet ”Maker Tour – Mot nya höjder”. I den andra halvan av tjänsten handlar det om att intensifiera arbetet med rymden i skolan.– Som föreståndare/ producent för planetariet på Framtidsmuseet i Borlänge (numera science center 2047) på 87- 94, kom jag tidigt i kontakt med programmering. Det jag arbetade med då har legat till grund för en önskan att arbeta med programmering i tillsammans med elever i ”verkligheten” -– där det gör skillnad på riktigt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag arbetar bland annat med att skapa undervisningsmaterial för lärare. Uppgifterna går att nå lvia en websida med massor med inspiration, bland annat programmeringsutmaningar. Jag har medverkat till att Tekniska ska kunna erbjuda kurser i programmering, för lärare. På museet har jag dessutom utvecklat ett rum för de allra yngsta där vi skapat en varm och ombonad miljö. Där har många barn testat bland annat Cubetto, Ozobot, Spike med mera, som en introduktion till programmering. Vi har medverkat till ett projekt som kallas ”hela Skolan programmerar”. MakeyMakey och Microbit är bra verktyg som svarar upp ganska bra mot en sådan ambitionen ”att göra på riktigt”. Programmera, ljud, ljus, spel. är både kul och lärorikt. På museet, samt i vår uppsökande och vår decentraliserade verksamhet har vi stora möjligheter att engagera elever för programmering i olika sammanhang. Vi försöker använda programmering som ett inslag i, i stort sett, alla de teman som vi arbetar med, exempelvis ”Internet of Things”, ”Artificiell intelligens” – men även helt andra områden, som till exempel frågor om skog och miljö.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Jag har presenterat uppgifterna på webben för lärare som arbetar med dem tillsammans med sina elever. Jag har även medverkat ”i klassrummet” på så vis att jag ”träffar” eleverna (och även lärarfortbildning) on-line. Det kommer jag absolut att fortsätta med.

Hur arbetar ni på museet för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi bjuder in till interaktiva informationsträffar där alla våra kollegor kan delta.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker att Microbit ger stora möjligheter till ”programmering på riktigt”.
Kul att jobba med är Chrome Music Lab (https://musiclab.chromeexperiments.com/). Här ett exempel på hur det användas i ett sammanhang där skogen är temat. Se sid, 12 i Trolla med trä. https://motnyahojder.com/wp-content/uploads/2021/11/Utmaning-1-2021_Trolla-med-Tra.pdf

Marie Stenqvist

Vux Partille
Partille

Presentation

Presentation av Marie Stenqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Marie Stenqvist och arbetar sedan 2015 på Vuxenutbildningens svenska för invandrare (SFI) i Partille. Jag har ett förflutet inom både grundskola och gymnasium och har brunnit för digitalisering och MIK i över ett decennium.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Inom SFI är datorvanan och kunskapsnivån inom källkritik hos eleverna mycket varierande. Arbetssmarknaden ställer ofta krav på digital kompetens så utmaningarna är stora för mina vuxenelever. Därför arbetar vi brett och parallellt med appar, sociala medier, smarta sökningar och datorn som skrivverktyg. Och så tränar vi givetvis språkets alla komponenter!

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Pandemin har påverkat oerhört eftersom vi princip över en natt behövde ställa om till fjärrundervisning. Den digitala kompetenser var överlag låg hos eleverna och de allra flesta  ägde inte ens en dator. Vi upptäckte och arbetade vidare med digitala läromedel samtidigt som vi fick lära nytt om videomöten och hur digital undervisning skiljer sig från traditionell. Vi lärde massor!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Förutom att vi har en generös delakultur så arbetar en IT-grupp bestående av lärare, förstelärare och utvecklingsledare aktivt för att sprida kunskap genom bland annat riktad fortbildning och studiedagar. Skolan har även tagit del av Westums utbud.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Mina elever älskar Quizlet och Kahoot medan jag som lärare är nyfiken på digital interaktivitet och källkritik. Därför tycker jag mycket om NE:s och UR:s material.

Marie Törnqvist

Realgymnasiet Trollhättan
Trollhättan

Presentation

Presentation av Marie Törnqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är diplomerad ridlärare level III, examinerad hippolog och arbetar idag som yrkeslärare på naturbruksprogrammet inriktning hästhållning

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
–Genom att använda mig av olika digitala verktyg vid redovisning av kunskap möjliggör jag för alla att kunna visa kunskaper på olika sätt, exempelvis genom att skapa tutorials, poddinspelningar eller filmer.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Framför allt genom det utökade klassrummet som skapar enorma möjligheter att använda sig av expertkompetens utifrån för att fördjupa sig ytterligare inom elevernas olika intresseområden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har bland annat pedagogiska konferenser där vi delar med oss av våra erfarenheter och arbetar tillsammans mot våra gemensamma mål för utbildningen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag har precis upptäckt appen Riders Position som jag skall prova själv, vilket jag tror kan bli en riktigt bra komplettering till den ordinarie undervisningen för eleverna genom att de får en annan förståelse för hur ryttarens sits inverkar på hästen och dessutom ger tips på hur man kan träna för att utvecklas vidare.

Martin Howe

Paradisskolan
Borlänge

Presentation

Presentation av Martin Howe

Finalist till lärarpriset Guldäpplet 2022

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 44 år med snart 18 år i yrket som mellanstadielärare. Sedan läsårstart är jag dock tjänstledig från min lärartjänst på Paradisskolan i Borlänge för att istället arbeta som utvecklare i kommunen med uppdraget att inspirera och utbilda kollegor i arbetet med digitala verktyg.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– För mig är det mycket viktigt att göra eleverna förtrogen med de digitala verktyg vi har till förfogande och på så vis göra dessa till en naturlig del i vår verksamhet och den enskildes behov. Det leder till att eleverna använder verktygen och metoderna även utanför skoltid och därmed ökas förutsättningar och möjligheterna till lärande.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Pandemin har med all tydlighet påvisat vikten av att ha en strukturerad och tillgänglig undervisning, för alla. Det jag tar med mig från denna tid är därför att skolan har visat på möjligheterna genom en flexibel och tillgänglig undervisning för våra elever som av olika anledningar inte deltar i klassrummet. I detta perspektiv börjar vi verkligen att närma oss en skola för alla.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Sedan läsårsstart arbetar vi för att utveckla det kollegiala samarbetet på skolan genom att använda delade ytor. I vårt fall handlar det om verktyget OneNote. Genom detta arbete förväntas även undervisningen utvecklas i takt med att kollegiet blir förtrogen med de möjligheter som verktyget erbjuder.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag utgår alltid från den digitala plattform eller det ”ekosystem” som skolan har tillgång till. Syftet med det är att inte blanda in för många olika tjänster och verktyg som skapar osäkerhet för användaren. Mitt favoritverktyg är OneNote med dess möjligheter.

– Men oavsett digitala plattform är det viktigaste att man blir förtrogen med de tjänster och verktyg som erbjuds.

Mattias Dahlgren

Rinmangymnasiet
Eskilstuna

Presentation

Presentation av Mattias Dahlgren

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 39 år och har arbetat som lärare sen 2008. Jag är lärare i matematik och fysik samt mentor. Har även astrofysik som vi på skolan har som en del i NA Specialisering.

– Redan som lärarstudent intresserade jag mig för IT som ett lärverktyg och skrev om detta i mitt examensarbete.
Började snart intressera mig för att hitta digitala lärverktyg som kunde stötta elever i den vanliga undervisningen. Har sedan 2010 en kanal på youtube (LärarDalle) som jag skapade som ett hjälpmedel till elever som behöver extra hjälp när de studerar hemma eller av olika anledningar missat någon område i skolan.Denna kanal har växt men har samma fokus på att hjälpa elever som jag har i undervisning just nu.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag har i min undervisning just nu en skrivplatta där jag skriver alla genomgångar- Dessa sparas då digitalt och eleverna får lätt tillgång till lektionsanteckningar. Detta började jag göra då det finns en stor del elever som har svårt att fokusera och skriva samtidigt. I och med detta kan eleverna lyssna och få anteckningar efteråt.

–  Uppmuntrar elever att lära sig söka i sökmotorer på ett effektivt sätt. Detta gör jag genom att i vissa kurser skapa uppgifter som kräver att de ska leta fram svar själva. Där upptäcker de snart att det kräver att man gör ”smarta” sökningar för att få de svar man vill ha.

– Vi arbetar med lärplattformen Its Learning och där ser jag till att information som är viktig för eleverna finns tillgänglig och är uppdaterad. Visar ofta hur man hittar informationen i plattformen och på vilka sätt man akn använda plattformen. Tror att detta bidrar till att lära sig hur plattformar av liknande slag är uppbyggda och att de vid vidare studier har lättare att själva sätta sig in i nya plattformar. Arbetar även med hur man effektivt kan använda sig av ordbehandlingsprogram så som Word. Alla kan oftast öppna ett Worddokument och skriva. Men de flesta jag stöter på kan inte ord som radbryt, sidbryt, infoga innehållsförteckning, stavningskontroll, mallstruktur, rubriksättning etc. Detta vill jag att mina elever ska ha kunskap om då det hjälper dom i vidare studier.

– Ett mycket fint exempel på hur jag använder det digitala verktyget kommer från förra terminen då jag hade en elev som på grund av av sjukdom (autistisk spektrum och ångestproblematik) behövde vara hemma stora delar av hela läsåret. Eleven fick ändå med sig betyg i mina kurser som jag hade med hen. Jag och eleven kunde då ha kontinuerliga samtal via teams och sen spelade jag in lektionsmaterial och skapade lärsekvenser i vår lärplattform. De fungerar så att eleven först tittade på en inspelad lektion. När eleven tittat på den låstes en uppgift kopplad till lektionen upp som eleven genomförde. Efter att uppgiften var genomförd låstes en ny lektion upp etc. Detta varvade vi med prov som eleven kunde genomföra via teams som sen kunde kvalitégranskas med en muntlig uppföljning av provet där eleven fick försvara sina lösningar. Tack vare detta arbete behövde eleven endast komma in till skolan vid två tillfällen i dessa kurser och det var när NP skulle skrivas.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under Coronapandemin har jag haft olika kanaler igång beroende på vilket arbeta vi ska göra. Har som de flesta lärare i landet haft vanliga genomgångar via Zoom, Google meet och Teams. Men jag har även som tillägg till detta haft en Discord server där jag skapat digitala klassrum/grupprum. Efter genomgångar satte vi oss i de digitala rummen. I dessa kunde elever arbeta och prata med varandra och även lätt dela dokument med varandra. Jag kunde gå runt i rummen och prata med grupper eller enskilda elever. Detta skapade en annan gemenskap och trygghet än att bara sitta och lyssna i helklass på ett Google meet möte.
– När jag haft genomgångar via Zoom, Google meet eller Teams spelade jag även in lektionen och kunde dela lektionen via vår lärplattform så att eleverna kunde titta igen. Detta var rätt bra då, enligt eleverna själva, eleverna lättare tappade fokus när de tittade på en datorskärm istället för att vara i klassrummet. I och med att jag kunde spela in genomgången kunde elever titta igen och spola tillbaka och få till sig det som de hade missat från början.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi uppmanar att använda oss av vår lärplattform. Vi pratar också om att det ska vara prestigelöst. Det behöver inte vara världens bästa lösning utan varje situation har sin unika lösning som funkar för stunden.

– Vi har efter coronapandemin insett styrkorna i att ha digitala möten. Dessa används i större utsträckning för snabba kontakter emd vårdnadshavare och även för att effektivisera utvecklingssamtal. Digitala möten i utvecklingssamtalen har gjort det lättare för vårdnadshavare att hinna vara med även om de är på jobbet.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag använder gärna OneNote vid undervisning. Det är ett enkelt men kraftfullt verktyg när man har genomgångar. Man får en struktur på sina kurser och det skapas lektionsanteckningar som man kan ge till elever eller använda för sin egen del när man har kursen nästa gång.

– Gillar även en webbplats som heter Phet där det finns väldigt mycket material inom Fysik, Kemi och Biologi som är interaktivt och även simuleringar på olika saker som kan vara svårt att visa annars.
Men den absoluta favoriten vid grupparbeten är Discord. Enkelt att använda och lätt för eleverna att förstå. Kursen gymnasiearbete är en kurs man ofta kan göra på annan plats. Men var man än sitter kan man logga in och sätta sig i ett digitalt klassrum på discord. Där kan man sätta sig med sina kompisar och diskutera och hjälpa varandra även fast man arbetar hemifrån.