2022

Paula Williamson

Mimers Hus Gymnasium
Kungälv

Presentation

Presentation av Paula Williamson

Nominerad tillsammans med Adam Leszczynsk och Pierre Dakkour

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har en förstelärartjänst med inriktning på digitalisering och i det uppdraget ingår att vara en av tre superanvändare på Mimers Hus Gymnasium i Kungälv. Målet med det arbete som vi gör i superanvändargruppen är att se till att både lärare och elever har tillgång till bra program och tjänster och att lärarna inspireras till att hitta nya sätt att använda digitala verktyg i undervisningen. Vi har en grundtanke om att digitaliseringen ska vara ett pedagogiskt verktyg och en tillgång för både lärare och elever. Helt enkelt något som känns relevant och användbart oavsett om man som jag är gymnasielärare i svenska och engelska på El- och energiprogrammet eller undervisar i andra ämnen och på andra program.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– För mig är det här delvis olika frågor eftersom elevernas digitala kompetens innefattar så många olika saker, allt från att utveckla en ny typ av källkritik och källtillit till att kunna använda många olika typer av digitala verktyg. Jag upplever att eleverna jag möter ofta har ett stort behov av att lära sig kunna lita på källor; att inte bara vara kritiska mot allt utan att även kunna se att en del källor är tillförlitliga. En annan del av den digitala kompetensen är att kunna använda datorn till att föra anteckningar likväl som att och skriva sammanhängande texter. Där försöker jag att hjälpa eleverna att hitta vägar för det genom att guida dem in i olika program och dess funktioner.

– När det gäller att göra lärandet tillgängligt så uppskattar jag att arbeta i Microsofts miljö där det de senaste åren har hänt otroligt mycket när det gäller att få texter (och text i bilder) upplästa, översatta eller begrepp beskrivna med bildordlistor direkt i t ex OneNote. För mig är det därför en självklarhet att samla allt undervisningsmaterial där och regelbundet påminna eleverna om dessa funktioner. I takt med att dikteringsfunktioner blir bättre och bättre blir även det ett värdefullt verktyg för att göra lärandet mer tillgängligt. För att stötta både kollegiets och elevernas användande av den typen av verktyg har vi även drivit kompetensutveckling tillsammans med skolans specialpedagoger.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Mötet med eleven är alltid en av de mest centrala delarna av undervisningen och även om pandemin förändrade möjligheterna till det så innebar anpassningen till distansundervisning också vissa fördelar. För mig är den främsta vinsten att det nu är ett betydligt mindre motstånd hos eleverna inför att koppla upp sig i videomöten, vilket ibland fortfarande är den bästa lösningen. Utöver det så gav distanslektionerna en annan möjlighet att helt avskilt stämma av saker med enskilda elever under lektionens gång. Det är också värt att notera att elever som stundtals har svårt att blomma ut helt i klassrumsundervisningen fick andra förutsättningar med ett förändrat undervisningssätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi superanvändare har varit med och tagit fram skolans digitaliseringsplan utifrån både nationella riktlinjer och skattningar bland ledning och lärare på skolan. Resultatet har blivit en plan som har som huvudsyfte att digitaliseringen ska ligga nära lärarna och eleverna. Vi ska inte göra förändringar bara för sakens skull utan vi strävar efter långsiktighet i våra insatser och att all fortbildning och eventuella nya verktyg ska gynna det dagliga arbetet. Vi har regelbundna utbildningar i kollegiet gällande de program som vi använder mest och har även avsatt ett tillfälle i veckan där vi superanvändare är tillgängliga för att ge riktat stöd. Att vi som lärare är delaktiga och kan påverka vilka program som ska användas gör att det är enklare att få fokus på vad som är till hjälp för såväl lärare som elever.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker mycket om att använda OneNote med eleverna, dels för att samla kursmaterial som de enkelt kan få uppläst, dels för att enkelt kunna dela lektionsuppgifter med dem och följa deras arbete. Det funkar t ex utmärkt att låta eleverna skriva läslogg under ”sina egna sidor” i klassanteckningsboken. Ofta gör vi en avslutande uppgift när vi läst en bok, t ex i form av en uppsats som skrivs i Word, men det arbetet som har gjorts i loggboken blir ett viktigt komplement både för att stämma av vad de har tagit till sig under läsningen och för att upptäcka kunskaper som kanske inte helt kommit fram i slutuppgiften.

Pernilla Andersson

Eksjö Gymnasium
Eksjö

Presentation

Presentation av Pernilla Andersson

Finalist till lärarpriset Guldäpplet 2022

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar med att undervisa ungdomarna i ekonomi och juridik med roliga kurser som privatjuridik, företagsekonomi 1-3, marknadsföring och ledarskap – men också kursen entreprenörskap och företagande där eleverna driver UF. Jag är väldigt engagerad i eleverna och stortrivs på jobbet även efter 19 år på plats!

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– 
Jag började tidigt med att filma (skärm och ljud) när jag själv gör t ex budgetar i excel och la ut dessa på mitt youtubekonto. Tillsammans med eleverna har jag också gjort många filmer i imovie där vi bearbetat saker som näthat, hållbarhet i samarbete med naturkunskapen och dessa filmer har sedan använts som informationsfilmer eller bara som vanlig inlämning.

– Jag har länge arbetat i olika system med bokföring såsom Visma och Fortnox och där bokför eleverna direkt istället för att de ska bokföra i böcker eller digitala läromedel, detta gör att eleverna får en större helhet och även känner igen olika system när de kommer ut i näringslivet. I kursen entreprenörskap och företagande UF så måste mina elever kunna marknadsföra sina företag i olika sociala medier likväl som skapa snygga layouter mm – detta innebär att eleverna ibland själva är lärare och när vi hittar något smart så delger vi varandra det och blir då lite bättre. För att strukturera sina arbeten kan det ibland vara bra att göra en tankekarta och då gör vi det i mindomo som är ett fint verktyg för just detta. Vi dokumenterar och använder word för inlämningar samt powerpoint för presentationer och även excel som nämnts tidigare när vi gör beräkningar.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under corona så blev det distans för mina elever och jag var tvungen att använda teams som var ett bra verktyg för undervisning ut till alla eleverna. Här kunde vi också lägga ut viss information till eleverna. Mina filmer fick en ännu större betydelse och jag gjorde några extra som lades på youtube.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har haft sk smörgåsbord vid studiedagar där några kollegor visar andra olika verktyg som används.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det får väl bli youtube där jag lägger ut mina filmer, mindomo där vi gör tankekartor – word,excel och powerpoint samt mina olika bokföringssystem, även imovie har fortfarande en plats i mitt hjärta och jag jobbar gärna med tillverkning av film.

Pernilla Blomqvist Lundin

Öllsjöskolan
Kristianstad

Presentation

Presentation av Pernilla Blomqvist Lundin

Nominerad som en del av Arbetslag 1AB, tillsammans med Annelie Wimhed, Anita Persson och Anette Ekdala

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar i årkurs 2 och drivs av att skapa en lustfylld, elevnära och varierande undervisning i samarbete med kollegor där lärandet är en social aktivitet där eleverna är  delaktiga och utvecklas tillsammans.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Genom att all undervisning/lektionsplanering är digitala i Google presentationer med text, bild, länkar till ex filmer och dokument för att  göra lärandet tillgängligt men även för att tydliggöra och visualisera för eleverna. Eleverna har egna inloggningar i Google och använder Crome Books för att arbeta med ex skriva eller att lyssna på en bok på inläsningstjänst.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Jag kommer att fortsätta med att ha olika möten ex utvecklingssamtal digitalt via meet. Lektionsplaneringen är digital och delad med de olika pedagogerna. Eleverna har egna Google konton och kommer åt sitt skolarbete digitalt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
–Genom en digitaliseringsgrupp som driver utvecklingen tillsammans med kollegiet. Vi delar med oss av våra arbeten digitalt. Lär av varandra i olika pedagogiska forum ex work shops.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– I widgit online skapar jag bilder för att förstärka och tydliggöra begrepp visuellt. Jag använder ordbilderna tex i flera av de kooperativa övningarna vi gör men även i de stödstrukturer jag skapar. Skolplus är en webbtjänst där jag använder de olika övningar i matematik i en genomgång eller så övar eleverna på egen hand eftersom alla elever har en egen inloggning.

Pernilla Schöld

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Presentation av Pernilla Schöld

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Pernilla och arbetar som lärare i en klass med elever som läser ämnesområden. Alla elever har autism. Jag har jobbat på Lindskolan sen 2011

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
Många av våra elever har inget talat språk eller god finmotorik, de blir hjälpta av olika appar.
De kan till exempel dra bokstäver i en app lika snabbt som de tänker men det hade varit för svårt att skriva för hand eller få uppläst vad man vill äta på mellanmål mm. Jag är beroende av Inprint för att göra bildschema och kommunikationsstöd, widgetonline för att eleverna ska kunna skriva och UR-play för att undervisa mina elever.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Ja, jag har lärt mig ha digitala möten med vårdnadshavare och andra instanser som är inkopplade på min elevgrupp. Vissa av mötena kommer jag att hellre ha digitalt för att spara tid.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett kontinuerligt samarbete där vi grovplanerar tillsammans, vi delar material, bygger ofta vårt tema och det arbetsmaterial vi skapar utifrån program på UR. Elevernas styrka är det visuella vilket gör att vår undervisning bygger på att de kan titta på det vi arbetar om.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– UR-play, Skolplus, Inprint, Elevernas styrka är det visuella och de har svårt för auditiv undervisning. Det gör att den största delen sker digitalt eller konkret.

Pernilla Wegén

Gullmarsgymnasiet
Lysekil

Presentation

Presentation av Pernilla Wegén

Nominerad tillsammans med Jens Bjelvenmark.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är matematik- och fysiklärare och undervisar främst på det naturvetenskapliga programmet. Numera är jag på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi använder olika digitala hjälpmedel dagligen vilket gör att det blir en naturlig del av vardagen.

Hur hara påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– När distansundervisningen startade blev jag tvungen att snabbt hitta rutiner så att eleverna kunde ta till sig information och kursmaterial digitalt. Jag startade till exempel en youtubekanal där jag filmade olika genomgångar. Detta har jag fortsatt med även efter att restriktionerna släppt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi hjälps åt och tipsar varandra. Skolan har ett väl utvecklat system för skuggning och klassrumsbesök. På så sätt kan vi coacha varandra så att vi utvecklas tillsammans.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Som exempel kan jag nämna quiz-tjänsten på socrative.com. Den använder jag ganska ofta när vi ska repetera olika moment både i matematik och fysik. Vidare tycker jag att det är väldigt roligt att programmera, så jag använder gärna Arduino eller python till olika elevprojekt.

Pierre Dakkour

Mimers Hus Gymnasium
Kungälv

Presentation

Presentation av Pierre Dakkour

Nominerad tillsammans med Adam Leszczynsk och Paula Williamson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i samhällsvetenskapliga ämnen på Samhällsvetenskapsprogrammet sedan 15 år tillbaka. Jag har en förstelärartjänst med inriktning på digitalisering och i det uppdraget ingår att vara en av tre superanvändare vid Mimers Hus Gymnasium i Kungälv. Målet med det arbete som vi gör i superanvändargruppen är att se till att både lärare och elever har tillgång till bra verktyg, så att digitaliseringen blir ett pedagogiskt verktyg och en tillgång för alla våra elever.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Vi har tagit fram skolans digitaliseringsplan, utifrån både nationella riktlinjer och olika skattningar bland ledning, lärare och elever på skolan. Utifrån det har vi identifierat olika områden där vi behöver stärka elevernas digitala kompetens. Bland annat har detta resulterat i ett större projekt kring kompensatoriska digitala hjälpmedel där vi tillsammans med skolans specialpedagoger genomför återkommande utbildningar med såväl elever som lärare.

– Vi har också påbörjat arbetet med att stärka elevernas källkritiska förmåga men även arbeta med elevernas källtillit.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Mötet med eleven är alltid en av de mest centrala delarna av undervisningen, och pandemin förändrade såklart möjligheterna till det i stor utsträckning. Den främsta vinsten att det nu är ett mycket mindre motstånd för eleverna att koppla upp sig i videomöten, vilket ibland är den bästa lösningen. Utöver det så gav distanslektionerna en annan möjlighet att helt avskilt stämma av saker med enskilda elever under lektionen. Det är också värt att notera att elever som ibland har svårt att blomma ut helt i klassrumsundervisningen fick en annan möjlighet att göra det med förändrade undervisningssätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi superanvändare arbetar som tidigare nämnt systematiskt utifrån en digitaliseringsplan. Planen har som huvudsyfte att digitaliseringen ska ligga nära lärarna och eleverna, vi ska inte göra förändringar bara för sakens skull utan vi strävar efter att all fortbildning och eventuella nya verktyg ska gynna det dagliga arbetet.  Vi har regelbundna utbildningar i kollegiet gällande de program vi använder mest, och har även en stund i veckan där man kan komma och få hjälp. Att vi som lärare är delaktiga och kan påverka vilka program som ska användas gör att det är enklare att få fokus på vad som är till hjälp för våra elever.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Förutom Microsoft miljön och Teams som vi arbetar med dagligen så arbetar jag mycket med visualiseringar för att eleverna ska förstå komplicerade samhällsvetenskapliga fenomen. Olika verktyg kan fungera olika bra för olika undervisningssituationer men bland annat Google maps,  Gapminder, Power BI.

Rebecca Backholm

Tveta förskolor
Södertälje

Presentation

Presentation av Rebecca Backholm

Nominerad som en del av IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– 
Jag jobbar som pedagogista i ett av Södertäljes förskoleområden, vilket i mitt fall innebär att jag har ett ansvar att skapa förutsättningar till utveckling av verksamheten tillsammans med ledning, pedagoger och barn. Jag tycker om utmaningar och där lösningen skapar möjligheter och bättre förutsättningar. Genom att prova min tanke om möjlig lösning utifrån mina tidigare erfarenheter tillsammans med hypoteser om ”så här borde man kunna göra”  blir nästan aldrig som tänkt. Det gör att jag i mitt uppdrag behöver ompröva min tanke om en lösning genom att hitta nya kombinationer i material, miljö, struktur, digitala och analoga verktyg, funktioner i olika appar och program etc. Vilket ständigt ger mig nya erfarenheter att använda pröva och ompröva för att stötta utvecklingen av verksamheten i det lilla till det stora Jag har under några år även ingått i de kommunala förskolornas IKT-nätverk där vi kontinuerligt arbetat för en samsyn och likvärdighet i vilka möjligheter och tillägg digitala verktyg göra för barnet, pedagogerna, undervisningen och utbildningen i Södertäljes kommunala förskolor. För mig innebär det att jag ansvarar för att introducera, inspirera, problematisera och ifrågasätta vad som kan bidra till utveckling och vad som hämmar utveckling i arbetet med digitala verktyg, appar och program mm i mitt förskoleområde, för både barn och pedagoger, samt att kontinuerligt uppdatera mig på omvärldens digitalisering och bidra med erfarenheter och arbetsmaterial till och från IKT- nätverkets uppdrag.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi har i vårt förskoleområde ett helhetstänk kring uttrycksformer, miljöer , material och digitala  och analoga verktyg i verksamheten som föränderliga. Vi vill skapa utrymme för flera sätt att undersöka, skapa, konstruera och kombinera i våra miljöer med beroende på vad som kan bidra till fördjupning av barnens och pedagogernas lärprocesser. Alla våra avdelningar arbetar med tillgängliga digitala verktyg utvalda för att kunna bli meningsfulla tillägg och vi har en grundplan i vad som kan skapa progression och möjlighet till att förbinda och fördjupa sina tidigare erfarenheter med målet att ge alla barn i vår verksamhet  möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Ja vi har effektiviserat våra möten och hittat nya sätt att kommunicera vilket har gett oss mer tid tillsammans med barnen, genom att vi skapat nya strukturer för digitala reflektioner tillgänglighet, delaktighet och digitala möten.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– 
Vi ser digitala verktyg som självklara i olika delar av förskolans uppdrag. Därmed förväntas  det att alla pedagoger arbetar digitalt i olika dokument,systematiskt dokumentera , dela och reflektera veckovis i office 365  samt Vklass på Ipad. Ipaden används även att dokumentera och observera . Alla pedagoger har tillgång till ett digitalt arbetsverktyg, Ipad, och utvalda  kommun gemensamma appar. Via arbetsverktyget görs mail, dokument kamera, mikrofon, utskriftsfunktion mm lättillgängligt för samtliga medarbetare. Ledning och andra digitala intresserade inspirerar genom visa möjligheter och manualer för appen eller webbplatsen. Vi arbetar med stöttning som ett begrepp i alla delar av verksamheten även digitala verktyg vi ställer lagom stora krav, ger enskild stöttning efter att pedagog provat själv att hitta en lösning eller tagit del av och följt en relevant manual.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Anteckningar, foto och office 365 använder jag dagligen i olika syften. Jag har flera olika och jag använder dom i olika syfte! Fler och fler lär det bli beroende på behov och användningsområde.

Robert Bozinovski

Förskolan Styrmansgatan 21A
Göteborg

Presentation

Presentation av Robert Bozinovski

Nominerad tillsammans med Sofia Dohlsten

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskoleassistent med en mycket bred kompetens inom it och digitala verktyg. Jag arbetar progressivt och lyhört tillsammans med barnen. Min strävan är att alla får möjlighet att lyckas och utvecklas som den de är.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Alla lär på olika sätt och med dagens teknik kan vi möta fler behöv och intressen som gynnar barns lärande och nyfikenhet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Jag arbetar med digitala verktyg dagligen och ser gärna fram emot mer kompetens från mina medarbetare eftersom mycket av min planeringstid och efterarbete går till att förmedla min egen kompetens i stället för att kunna applicera det jag kan mer effektivt.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?’
– Kan inte säga att coronatiden har bidragit till att jag upptäckt något nytt för min del eftersom förskolan har haft öppet som vanligt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Workshops för personalen där de fått testa på olika digitala verktyg och appar. Bytt ut mig själv mellan avdelningarna för att hålla i styrda aktiviteter med hjälp av olika digitala verktyg.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Green screen med stativ för att skapa film och scener. Novation Launchpads app för att skapa musik digitalt. Green screen ger en frihet när man vill skapa film där man inte är bunden till vad som finns i verkligheten eller var man befinner sig någonstans. Vi har gjort små filmklipp med hjälp av Kinemaster en app, där man kan redigera film. Klippen har varierat från att man blivit uppäten av en dinosaurie, varit på en strand vid medelhavet och ätit glass till att man har fått uppleva sin fantasi som en jedi från starwars och svingat runt med en ljussabel. Det här har hjälp till det kritiska tänkande hos barnen där trotts allt någon har blivit uppäten av en dinosaurie så är barnet fortfarande här på förskolan.

Santa Meshi Kontio

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Presentation av Santa Meshi Kontio

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en av de SFI lärare som arbetar med de flexibla kurserna för kurs D. Tidigare tillhörde jag arbetslaget som arbetade med närundervisningen. Numera arbetar jag med undervisning som sker online.

– Jag kom till Sverige när jag var 15 år gammal och fick se och gå igenom likadana situationer som mina elever: föräldrar som studerar sfi, möten med arbetsförmedlingen, försäkringskassan, svårigheten med att förstå vad ocr, bankgiro är, vad man förväntas säga eller göra i olika situationer,  m.m. Kort sagt stress som man brukar uppleva när man är ny i landet. Samtidigt som man lär sig ett språk måste man snabbt kunna lära sig landets system och alla verktyg som som detta system kräver.
Så fort jag fyllde 18 började jag arbeta och studera samtidigt. Då lärde jag mig hur svårt kan det vara att planera och strukturera sin tid när man inte har ett annat alternativ än att lyckas. Detta har gjort det lättare för mig att se och förstå vilka behov kan finnas hos mina elever som är nya i landet. Just nu är jag glad att jag, genom mitt yrke,  har möjlighet att hjälpa dem som är i en likadan situation som jag var i för några år sedan.

– Jag älskar att arbeta med språk och människor. Det gör mig glad när jag ser att jag har hjälpt något att lyckas i sin språkresa.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag ser till att eleverna alltid får hjälp och stöttning när det gäller användandet av de digitala verktyg som skolan arbetar med (Inläsningstjänst, Liber Lunis och Microsoft Teams). Jag brukar utgå från elevernas perspektiv och deras ekonomiska situation och delar inte bara datorskärm men även mobilskärm så att eleverna ser hur läromedlen och verktyg fungerar och kan användas när man bara har tillgång till en mobil och inte har en dator hemma. Man måste komma ihåg att inte ta det för givet att alla har en fungerande dator med en bra kamera och internetuppkoppling hemma. Det är inte heller garanterat att alla har en smartphone. I dessa fall ser jag till att eleverna kan låna en iPad från skolan.

– Jag tycker att tålamod och öppen sinne är otroligt viktiga för att kunna se till att lärandet är tillgänglig för alla elever.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Coronapandemin har absolut påverkat mitt arbete med digitala verktyg. Det jag förut hade använt vid enstaka fall för skojs skull har nu blivit en oskiljaktig del av undervisningen. Jag har verkligen fått fräscha upp minnet och lära mig många nya saker under pandemin. Jag har lärt mig att skapa egna videos och redigera dessa genom att lägga till kommentarer i filmerna och undertexter vilket jag vill gärna fortsätta arbeta med eftersom jag älskar att skapa nya saker hela tiden. Jag har vidareutvecklat mina kunskaper om Google Drive och Microsoft Teams vilket jag vill absolut fortsätta med. Inläsningstjänst har också blivit en stor och viktig del av undervisningen. Digitaliseringen av undervisningen har oändliga möjligheter inte bara för lärare men för eleverna med. Kunskapen har blivit ännu mer tillgänglig och mångfacetterad och jag tycker att det är kul.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser till att vara lyhörda och tålmodiga när någon kollega behöver hjälp med digitala verktyg. Vi på skolan har ofta pedagogiska forum där vi brukar dela med idéer och utvärdera vårt digitala arbete. Vi ständigt prövar och omprövar vårt arbete för att kunna lyckas med att utveckla inte bara elevernas språkkunskaper men även deras digitala kompetens.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det är lite svårt att välja ut bara en favoritwebbtjänst eller app. Alla är bra på olika sätt om man använder dessa rätt tycker jag. Google Drive till exempel är utmärkt för att säkerhetsställa att alla elever får tillgång till webbmaterial och får möjlighet att träna sina förmågor. Eleven behöver inte betala för en massa skrivbordsappar såsom Microsoft Word för att kunna träna skriva. Med hjälp av Google Docs kan man skapa en välfungerande planering för eleven med klickbara länkar och aktuell information. På så sätt kan eleven ta mer ansvar för sitt eget lärande och själv planera sin studietid.

– Jag brukar även använda appen Microsft Whiteboard när jag förklarar något för eleverna. Med hjälp av detta verktyg kan jag skriva och rita som om jag var i klassrummet och skrev på tavlan. På så sätt minskar jag skillnaden mellan det digitala och fysiska klassrummet särskilt för eleverna som är vana vid en mer traditionell undervisningsform. Mitt mål är att eleverna ska känna sig bekväma och trygga med att studera online och se det digitala som en möjlighet istället för ett hinder.