2022

Ulrika Vallén

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Presentation av Ulrika Vallén

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som sfi-lärare på Flexi på vuxenutbildningen i Södertälje. Studier på Flexi (dag och kväll) är på halvtid (50%). Här går elever som inte kan studera heltid, till exempel för att de arbetar. Vi erbjuder lektioner på förmiddagarna, eftermiddagarna och på kvällen. Just nu undervisar jag på B-kursen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– 
Vi använder primärt tre digitala verktyg på kursen, och dessa är Microsoft Teams (vårt digitala klassrum), Lunis (vår kursbok på internet) och Vklass (skolans lärplattform). Innan eleverna påbörjar sina sfi-studier går de en digital förberedelsekurs där de får konton och möjlighet att bekanta sig lite med kursens digitala verktyg (Microsoft Teams, Lunis och Vklass). Detta gör att eleverna redan har en del kunskap när de påbörjar sina sfi-studier hos oss. Men! Detta är inte nog för att inkludera och göra lärandet tillgängligt för alla har vi märkt. Därför kollar vi vid varje kursstart vilka elever som behöver ytterligare hjälp med verktygen och med vad, och ger handledning vid behov. Det kan gälla alltifrån inloggningsproblem, hjälp av förstå hur vi använder verktyget/verktygen och vad vi förväntar oss av eleverna på kursen. Detta gör att eleverna både i den dagliga undervisningen och individuellt får hjälp att utveckla sin digitala kompetens och kunna delta i kursen fullt ut, även digitalt.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– När pandemin bröt ut ställde vi om undervisningen till att bli 100% digital. Pandemin har gjort att vi ställt om och utvecklat vår digitala undervisning mycket. Tala-prov digitalt med eleverna, antingen enskilt eller i små grupper, är något som fungerat väldigt bra tycker jag. Inspelning av proven har gjort att vi kunnat sambedöma proven även när det varit en lärare som genomfört proven i fråga vilket bidragit till att höja kvaliteten och säkerheten i bedömningarna. Att rätta elevernas skrivuppgifter har också blivit enklare sedan vi började använda Lunis som vår digiala kursbok. Där kan man enkelt infoga rättningskommentarer och egna kommentarer i texten, och även längre rättningskommentarer/kommentarer om uppgiften. Det går även att filma sin rättning och skicka till eleven.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Inom arbetslaget samarbetar vi regelbundet kring vår digitala undervisning. På så vis stannar ej kompetens och idéer inom en nivågrupp (B, C, D), utan delges alla. Vi har även haft pedagogiskt forum där vi delgett varandra hur vi arbetar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
–Ja, Lunis. Det är en digital kursbok för sfi som är användarvänlig och enkel att förstå för såväl lärare som elever tycker jag.

Åsa Alberyd Öfors

Skoldatateket
Stockholms stad

Presentation

Presentation av Åsa Alberyd Öfors

Nominerad tillsammans med sina kollegor på Skoldatateket i Stockholms stad Camilla Liljedahl och Sara Lindqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är mellanstadielärare och specialpedagog och har arbetat med assisterande teknik sedan slutet av 90-talet, både med vuxenstuderande och med elever i grundskola och gymnasium. Jag har arbetat i skoldatateksverksamhet sedan 2007, först i Tyresö där jag byggde upp och drev Skoldatateket och nu sedan ett år tillbaka i Stockholm. Genom åren har jag också föreläst i ämnet på uppdrag av bland andra Svenska dyslexiföreningen, FMLS, Linnéuniversitetet, fristående och kommunala skolor.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Skoldatateket Stockholm riktar sig till lärare och arbetar för att på olika sätt sprida kunskap om de digitala läs- och skrivverktyg vi har i staden och hur de kan tillgängliggöra lärandet för alla och särskilt för elever med kognitiva utmaningar. Vi erbjuder kurser och föreläsningar med olika teman för stadens pedagoger. Enskilda skolor kan också beställa skräddarsydda uppdrag för hela kollegiet. Vi har byggt upp en digital kunskapsbank där vi tillhandahåller inspirationsmaterial, filmer och lathundar och har ett nätverk för pedagogiska nyckelpersoner.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– All kursverksamhet fick ställas om till digitalt format vilket ställde nya krav på kreativ utformning av kurserna för maximalt engagemang hos deltagarna. Vi har utvecklat nya digitala kurskoncept. Att kunna delta digitalt i en kurs sparar restid för lärarna och vi ser en efterfrågan på att vi ska fortsätta med digitala kurser parallellt med fysiska. Pandemin ökade användandet av digitala resurser tillsammans med elever och därmed behovet av assisterande teknik, vilket också lett till en ökad efterfrågan på Skoldatatekets tjänster.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi knyter an till övrigt utvecklingsarbete på skolor vi samarbetar med. Vi betonar vikten av att arbeta med attityder hos både lärare och elever kring användandet av assisterande teknik och hur man kan normalisera användandet genom strukturerat implementeringsarbete från tidiga årskurser. Genom konkreta exempel från olika skolämnen illustrerar vi hur dessa verktyg, som är nödvändiga för vissa, kan underlätta lärandet för ALLA elever.
Skoldatateket erbjuder två digitala moduler för kollegialt lärande, en om att anpassa undervisningen för elevers variationer och en om digitala läs- och skrivverktyg. Vi erbjuder ”blended learning”, där vi håller i vissa moment, för de skolor som väljer att jobba med modulerna.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker att ILT:s tjänster, inlästa läromedel/lättläst och Begreppa är fantastiska och lätta att komma igång med. Att de är tillgängliga för alla elever och i alla typer av enheter gör att de inlästa böckerna används mycket. Begreppas filmer är en utmärkt resurs för att skapa förförståelse och textning/tal på olika språk gör dem tillgängliga även för elever som är nya i svenskan.

Åsa Almgren

Bureskolan
Gislaved

Presentation

Presentation av Åsa Almgren

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är slöjdlärare i både hårda och mjuka material och jobbar i en gemensam sal där alla material får plats. Jag jobbar mycket med att alla elever oavsett modersmål eller funktionsvariation ska ha möjlighet att tillgodogöra sig instruktioner på olika slöjdtekniker.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag jobbar mycket med qr-koder som länkar till olika instruktionsfilmer. Det kan exempelvis vara hur man virkar luftmaskor eller monterar ihop ett skrin. Aktuella qr-koder till arbetsområdet sätts upp väl synligt i slöjdsalen. En del filmer producerar jag själv medan andra filmer är sådant jag hittat som jag tycker fungerar bra för den tänkta åldersgruppen på elever. Våra elever har tillgång till personliga iPads i undervisningen.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Att lägga instruktionsfilmer i vår lärplattform är bra! Där har eleverna tillgång till materialet exempelvis om de är frånvarande från skolan av någon anledning eller vill se i förväg eller se nån extra gång på egen hand.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har lärspridare i vår kommun från samtliga skolområden. Dessa är lite av ambassadörer för att få ut aktuellt kring det digitala till alla ute på skolorna. Lärspridarna kan också hjälpa till med enklare problem som kan uppstå i den digitala världen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag har tidigare använt en steg-för-steg app till instruktioner men den finns tyvärr inte längre kvar så jag har nu övergått till att filma alla mina instruktioner och lägga dem på youtube. Det är enkelt att länka till en youtubefilm via en qr-kod eller en länk i elevernas lärplattform. Få klick för eleven gör att fler når fram till målet utan att villa bort sig på vägen.

2021

Alla nominerade till Guldäpplet 2021 – lista


Presentation

Presentation av Alla nominerade till Guldäpplet 2021 – lista

Alla nominerade till Guldäpplet 2021, sorterade efter kommun.

NamnSkolaKommun
Marcus HenrikssonRytmus Gymnasium BorlängeBorlänge
Martin GunnarssonPraktiska Gymnasiet i BoråsBorås
Ann-Britt LiljaGunnarsbyskolanEda
Amanda FrimanFörskolan GetingenEksjö
Jesper StejdahlIngatorpsskolanEksjö
Pernilla AnderssonEksjö GymnasiumEksjö
Tobias LinghFörskola GalaxenEksjö
Sam SkoglundÅllebergsgymnasietFalköping
Ann Ottosson JamtFerlinskolanFilipstad
Pernilla MattssonSolbergaskolan VisbyGotland
Anette FredrikssonAskimsskolanGöteborg
Malla TäckholmValhallagatan och Skånegatans förskolorGöteborg
Toini RydgrenBrandbergsskolanHaninge
Frida BergströmGuldkroksskolanHjo
Petter DanielssonElevhälsa-StödHofors
Anders EnströmSkapaskolanHuddinge
Tobias ErikssonFridegårdsgymnasietHåbo
Helen LarssonRosenlundsskolan (särskola) F-6Jönköping
Linnea UtterströmNorrskenet KalixKalix
Maria OlsénStagneliusskolanKalmar
Angelica KarlssonFörskolan KarossenKatrineholm
Karolin WagnerPeterSvenskolan LandskronaLandskrona
Linda Bergman WennströmSiljansnäs skolaLeksand
Ulrica Elisson GraneUllvi skolaLeksand
Fuxernaskolan 7-9 personalgruppFuxernaskolan 7-9Lilla Edet
Ulrika AlmqvistSundets förskolaLuleå
Erik SäfstenPolhemsskolanLund
Marie JakobssonKunskapsskolan LundLund
Adriana SturessonPauliskolanMalmö
Jonatan TensettiVittra Västra HamnenMalmö
Anna MartinssonMalung-Sälens gymnasieskolaMalung-Sälen
Moa MårtenssonKunskapsskolan NackaNacka
Teresia GerdénPraktiska gymnasiet NackaNacka
Anette Moraeus och Ingela Midsem KarlmatsBergetskolanOrsa
Lena LindgrenPartille gymnasiumPartille
Linnea Bergfalk Erkmar och Mundhir HajirEnheten för flerspråkighet i Partille kommunPartille
Lisa HöglundJonsereds skolaPartille
Marie Otterberg-StenqvistSFI PartillePartille
Handelsprogrammets arbetslagBessemerskolanSandviken
Ann-Chatrine Friberg
Anna Åsberg
Eva Åsberg, lärare
Fredrik Norman
Jonas Laine
Reine Henricsson
Rosie Gustafsson
Araceli Calle-FernándezCIFSSollentuna
Dino HajiricJörlandaskolanStenungsund
Andrey ShupliakovNya ElementarStockholm
Ann-Christine BjuhrStockholm Stad Vuxenutbildning.           Egen regi, Åsö vuxengymnasiumStockholm
Maria Olsson med pedagogteam:Tekniska museet i StockholmStockholm
Axel Jacobsson
Elvira Johansson
Kristina Hogvall
Maria Olsson
Mariana Back
Sara Mirzajanzadeh
Tomas Ribba
Charlotta GranathStiftelsen Viktor Rydbergs.           gymnasium SundbybergSundbyberg
Katarina JärvbornMarbäcks förskolaSvedala
Anna Holmberg och Susanne JordanssonSäffle kommuns FörskolorSäffle
Eva BidaTorekällgymnasietSödertälje
IKT-nätverket förskolan i Södertälje:Förskolorna SödertäljeSödertälje
Amanda HällqvistSvingeln förskola
Anna ThunstamMölnbo förskola
Anne-Marie LillsundeKaxberg förskola
Claudia OdellRösberga förskolecenter
Ellinor HallerströmVattentornet förskola
Frida HanssonGlasberga förskola
Jessica NilssonLjungbacken förskola
Karin CederbladBjörkängs förskola, Ritorp-Viksbergs förskoleområde
Lise-Lott RådbjerRosenlund/Fornhöjdens förskoleområde
Mariam KourieBjörkens förskola
Mikaela HynninenGullpudran förskola
Mirjam LindbergKaxberg förskola
Rebecca BackholmMåsens förskola
Susanne IvarssonHölö förskola
Tina LangevikLärande och hälsa
Sabine Sandelin AreströmMorabergs studiecentrumSödertälje
Marie TörnqvistRealgymnasiet TrollhättanTrollhättan
Alexander BergströmKunskapsskolan TyresöTyresö
Nils LeggeKunskapsskolan TyresöTyrseö
Ida HoffrenJunibackens förskolaUlricehamn
Jörgen CarlsonTvärreds förskolaUlricehamn
Anneli AnderssonDragonskolanUmeå
Erik ForssellDragonskolanUmeå
Erik JönssonDragonskolanUmeå
Pernilla NordlundDragonskolanUmeå
Sofia JohanssonDragonskolanUmeå
David WåhlstedtNTI Gymnasiet UppsalaUppsala
Fredrik SandbergRosendalsskolanVallentuna
Lena KoinbergRosendalsskolanVallentuna
Henric EkstrandSandeplanskolanVellinge
Amanda JanseSolvägens förskolaVästerås
Carina Mustapic AnderssonBergatrollets FörskolaVästerås
Carita FallKvicksunds förskolaVästerås
Elin JakobssonSlottsträdgårdens förskolaVästerås
Ina ErikssonHökåsens förskolaVästerås
Jesper TattiVallby förskolaVästerås
Josefine Nordberg KarlssonTortuna förskolaVästerås
Lisa ErikssonVasaparkens förskolaVästerås
Malin Morsjö och Marie KlingstamLillhamra förskolaVästerås
Malin RydhNordanby förskolaVästerås
Mattias JulinBlåsbo förskolaVästerås
Niklas LennqvistRådjurets förskolaVästerås
Nina Fredriksson JoensuuKristinagårdens förskolaVästerås
Dennis BorgFredsborgskolanÖsteråker

 

 

Adriana Sturesson

Pauliskolan
Malmö

Presentation

Presentation av Adriana Sturesson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är Gr/Gy lärare i pedagogik, spanska och engelska. Jag arbetat på Pauliskolan i Malmö på Komvux med Barn och Fritidsprogrammet. Jag är representant för spanska och IT-ansvarig i Språklärarnas Riksförbunds styrelse, där verkar jag för en ökad insikt om språkkunskapernas stora betydelse för individen, för samhället och för den interkulturella förståelsen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT kan förstärka lärandet eftersom det skapar nya lärmiljöer vars innehåll är dynamiskt och multimodalt. Ett multimodalt och digitalt innehåll förverkligar möten, samarbeten och interaktioner när vi inte haft möjlighet att träffas fysiskt. IT kan hjälpa att diversifiera undervisningen där alla elever får en chans att ta del av kunskap, lära och utvecklas på ett inkluderande sätt. Resurser blir tillgängliga som aldrig förr, vilket också medför ett stort ansvar för lärarna att lära eleverna att hantera informationsflödet på ett vettigt sätt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med IKT kan jag som lärare förbättra kommunikationen med elever, föräldrar och andra lärare. IKT hjälper att skapa samarbetsytor där vi kan dela material, erfarenheter och innovativa pedagogiska metoder lärare emellan. Jag har kunnat samarbeta med lärare och elever i Sverige och i världen. Tack vare IKT har flera projekt blivit av: Trelleburgo, eTwinning, Spanish Teachmeet Sweden och El torneo de música. El torneo de música har förenat spansklärare och deras elever i hela Sverige, från Luleå till Malmö har vi arbetat mot samma mål.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Pandemin har lärt oss att lärarna har en nyckelroll i samhället: skolorna stängde sist och öppnade först. När vi var tvungna att stänga kunde vi fortsätta arbeta tack vare IKT. Jag har lärt mig att det är viktigt att dela med sig till andra, att utbyta idéer och projekt och att man kan samarbeta med andra lärare i Sverige och i världen. Spanish Teachmeet Sweden är här för att stanna och konferensen har fått tusentals visningar på Youtube det tänker jag verkligen fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Pauliskolans Komvux tar vi vara på varandras kunskaper, erfarenheter, förmågor och är en lärande organisation. Vi stödjer varandra kollegialt genom den digitala resan, men även tar det av workshops där vi går igenom olika arbetssätt, verktyg, program och metoder som förbättrar undervisningen och lärandet.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder väldigt mycket Canva för att skapa övningar, videos, presentationer eller affischer. Det är smidigt, enkelt och versatilt. Här finns länken till ett material för att stödja muntlig produktion. Varje vecka på Torneo de Música, lyssnar eleverna på två sånger och arbetar med språket med stöd i affischen kan eleverna motiveras att ge sina åsikter och öka ordförrådet på målspråket.

Alexander Bergström

Kunskapsskolan Tyresö

Presentation

Presentation av Alexander Bergström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Nyskapande musiklärare/IKT-ansvarig som passionerat lever för det egna och elevernas skapande ­– vare sig det är inom musik eller 3D-design. Det har aldrig funnits en bättre tid att existera, vad det gäller lärande och undervisning.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det har aldrig tidigare funnits så många håll att närma sig och angripa hinder i undervisningen som det gör idag. Att simultant kunna taktilt visa, samtidigt som en demonstration syns och hörs, kan hjälpa elevernas lärande enormt. Autentiska musikuppgifter, där kommersiella verktyg används ger dessutom uppgifterna en tydligare legitimitet. Tidigare år har detta inte varit möjligt på grund av höga kostnader.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Mer förarbete, då jag alltid förbereder noggrant för att arbetet sedan ska flyta på bra. Detta ger mig en möjlighet att röra mig mer fritt och själv agera resurspedagog under lektionerna. Efterarbetet blir ungefär samma som det alltid har varit, upplever jag.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Videoresurserna (som jag har arbetat med under en längre tid) var något som jag snabbt insåg behövde vara på en hög nivå för att det skulle mottagas väl av eleverna. Ljud, bild och upplägg. Det kommer jag definitivt att fortsätta med. Även videomöten när det behövs.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Det finns inget motstånd, vilket gör mig och den andra IKT-ansvariga glada. Snarare en stor upptäckarglädje. Vi delar goda tips och tar även emot önskemål om områden som bör utforskas mer.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Soundtrap (musik) och Fusion360 (många ämnen. 3D-programvara). I Soundtrap skapar eleverna till exempel kompositioner med egensamplade ljud som grund. Detta berör ämnet identitet och går att genomföra på oändligt många nivåer. I Fusion360 skapar eleverna egna designer som kan genomgå flera iterationer där slutprodukten kan 3D-printas eller t.ex CNC-fräsas (i vårt Makerspace). Produktdesign på riktigt, helt enkelt.

Amanda Friman

Förskolan Getingen
Eksjö kommun

Presentation

Presentation av Amanda Friman

Från och med ht 2021 arbetar Amanda på Ingatorpsskolan i Eksjö

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en 26 årig tjej som jobbar som förskollärare i en förskoleklass på Ingatorpsskolan, när jag blev nominerad till Guldäpplet arbetade jag på förskolan Getingen i Ingatorp på en 3–5 års avdelning. Att arbeta med digitala verktyg och skapa bra pedagogiska miljöer var och är ett stort intresse.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tror på ett mångsidigt lärande, där barnen får vara kreativa på många olika sätt och att då kunna ta hjälp av digitala verktyg i vissa delar är en stor fördel. Jag tror att barns lärande kan stärkas av att arbeta på många olika sätt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg är ett hjälpmedel i min undervisning, planering och dokumentation. Här kan jag lagra information på ett lätt och smidigt sätt, genom anteckningar, foto, ljudinspelningar och film. Det gör mitt arbete lättare och mer närvarande i stunden med barnen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under corona har vi fått skapa nya kreativa arbetssätt både med barnen och med övrig personal och vårdnadshavare, det finns både fördelar och nackdelar med att arbeta digitalt. Det kan spara tid, det kan göras tillgängligt för alla. Under corona blev det mycket jobb från Teams, här fann vi ett bra arbetssätt med överlämning från förskola till förskoleklass då barnen ej fick hälsa på i skolan, kunde vi hälsa på digitalt. Barnen fick prata med sin nya lärare och få se sin blivande lärmiljö.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vara öppen, nyfiken, förstående, vara kreativa och komma med idéer och förslag som underlättar och gör att alla ser en vinning med digitala verktyg. Prata om digitalisering på ett positivt sätt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Book Creator. I Book Creator skapade vi övergångsböcker tillsammans med barnen för att visa deras kunnande inför överlämning till förskoleklass. Även Teams, som ett hjälpmedel när vi inte kan ses fysiskt.

 

 

Amanda Hällqvist

Svingeln förskola, Västra förskoleområdet
Södertälje

Presentation

Presentation av Amanda Hällqvist

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare sen 7 år tillbaka och arbetar på en 5 års avdelning just nu.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Att man inbjuder till en mer levande värld med hjälp av IT-stöd och att man kan utforska till exempel insekter på en helt ny nivå än vad våra ögon kan se.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det underlättar väldigt mycket i både arbetet med barnen och även för mig när jag ska kolla igenom vad vi arbetat med och hur vi ska komma vidare.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag tycker generellt att vi alla har blivit mer varma i kläderna kopplat till att behöva använda oss av IT mer, till exempel att ha digitala möten, att använda mer digitala verktyg kopplat till föräldrasamtal och så vidare.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har möten vissa fredagar med olika grupper och går igenom appar och de olika verktygen vi har på förskolan för att kunna lära varandra och ta hjälp om man inte kan ett verktyg. Lite som små workshops.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder gärna wifi-ägget tillsammans med barngruppen, då det går att utforska så pass mycket med just detta verktyg. Man kan utforska så brett och få till väldigt intressanta diskussioner tillsammans med barnen eller kollegor.

Amanda Janse

Solvägens förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Amanda Janse

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare och jobbar på en mindre förskola med två avdelningar. Jag har arbetat med både äldre och yngre barn här, och just nu arbetar jag med de yngre.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Med hjälp av digitala verktyg kan vi fånga upp det barnen gör, och ge det tillbaka till dem för att visa upp deras eget lärande. Vi kan snabbt och enkelt och med källkritik i åtanke ta reda på sådant som barnen frågar om, om och om igen. Vi kan hitta fler nya frågor att ställa.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag sköter det mesta av planering och efterarbete från min iPad. Jag har alla papper organiserade i mappar och kan enkelt skriva ut det jag behöver, samtidigt kan jag också enkelt fota och spara sånt som är analogt. Det går snabbt att läsårsvis rensa bort det som jag inte längre behöver. Jag kan samarbeta på och i dokument med kollegor och rektor. Digitala verktyg hjälper mig att känna mig mer strukturerad i min lärarroll, jag kommer åt allt jag behöver.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag är nöjd med att vi har haft digitala möten, det tycker jag har fungerat bra och jag kan absolut tänka mig att vi till en viss del kommer att fortsätta med det. Det känns som att det verkligen pushat på och visat hur viktigt det är att alla på arbetsplatsen behöver ha adekvata kunskaper för att kunna använda digitala verktyg.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi går regelbundet igenom de digitala verktygen för att se om det är något som strular eller någon som upplever svårigheter. Vi vet var vi ska vända oss om det är något som inte kan lösas av personalen på plats.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Min senaste favorit är Google lens i Google foto appen. Man tar en bild på till exempel en blomma och får snabbt och enkelt reda på vad det är för växt, utan att behöva använda ytterligare en särskild app. Man kommer direkt till Wikipedia-sidan för växten så det är lätt att ta reda på mer, eller hitta liknande växter.